نویسندگان
1
دکتری، کارآفرینی، گرایش سازمانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علیآباد کتول، گلستان، ایران
2
گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه پیام نور، واحد مرکز تهران، تهران، ایران
3
گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
4
گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی آبادکتول، گلستان، ایران
,
نوع مقاله : پژوهشی (با رویکردهای آمیخته)
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی سرمایه اجتماعی کارآفرینانه با تأکید بر مسئولیت اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی استان گلستان انجام پذیرفت.
طراحی/ روششناسی/ رویکرد: تحقیق حاضر از لحاظ هدف کاربردی ـ توسعهای و از نظر روش گردآوری دادهها آمیخته از نوع اکتشافی بود. جامعۀ آماری در بخش کیفی پژوهش شامل خبرگان دانشگاهی بودند که به شیوه غیرتصادفی (هدفمند) و روش گلولهبرفی تا حصول به اجماع نظری استفاده شده است و تعداد 20 خبره انتخاب شدند. گروه دوم از جامعۀ آماری این پژوهش در بخش کمی شامل مدیران و کارکنان سازمان تأمین اجتماعی استان گلستان به تعداد 518 نفر بودند که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان تعداد 221 نفر بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند. روش نمونهگیری در این پژوهش تصادفی ساده بود. در بخش کیفی پژوهش حاضر از مصاحبههای نیمهعمیق و در بخش کمی، از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. روایی و پایایی هر دو ابزار مورد سنجش قرار گرفت و تأیید شدند. روش تحلیل دادهها در سطح استنباطی، استفاده از آزمونهایی نظیر ضریب همبستگی، تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی با استفاده از مدل معادلات ساختاری توسط نرمافزار لیزرل، الگوسازی ساختاری ـ تفسیری با استفاده از نرمافزار ISM و نرمافزارهای دیگری همچون SPSS و Excel بود. یافتههای پژوهش: نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که مؤلفههای سرمایه اجتماعی کارآفرینانه شامل مؤلفههای انسجام اجتماعی، تعامل و اعتماد اجتماعی، مشارکت اجتماعی، هنجار اجتماعی و ساختار روابط اجتماعی بود. همچنین، نتایج نشان داد که مؤلفههای سرمایه اجتماعی کارآفرینانه در سازمان تأمین اجتماعی استان گلستان بیشتر از سطح متوسط میباشند.
محدودیتها و پیامدها: متقاعدنمودن افراد درباره محرمانهبودن اطلاعات و ابراز عقایدشان نسبت به سازمان.
پیامدهای عملی: این پژوهش میتواند با شناسایی شاخصها، مؤلفهها و ابعاد مختلف مسئولیت اجتماعی در سازمان تأمین اجتماعی استان گلستان و ارائه الگوی مناسب، بهمنظور بهبود سرمایه اجتماعی کارآفرینانه کمک کند.
ابتکار یا ارزش مقاله: انجام این پژوهش به دلیل فقدان الگوی سرمایه اجتماعی کارآفرینانه در سازمان تأمین اجتماعی گلستان ضروری است.
- Anderson, A., Park, J., and Jack, S. (2007). Entrepreneurial Social Capital: Conceptualizing Social Capital in New High-tech Firms. International Small Business Journal, 25(3), 245–272.
- Ardalan, M., Ghanbari, S., Beheshti Rad, R., Navidi, P. (2015). The Effect of Social Capital and Social Responsibility on Organizational Commitment; Case Study: Staff of Razi University, Kermanshah. Educational Measurement and Evaluation Studies, 5(10), 109-132.
- Baker, W. (2017). Management and Social Capital, Translated by Seyed Mehdi Alvani and Mohammad Reza Rabiee Mandjin. Tehran Industrial Management Organization. Sixth Edition.
- Bauernschuster, S., Falck, O., and Heblich, S. (2010). Social capital access and entrepreneurship. Journal of Economic Behavior and Organization, 76(3), 821-833. doi:https://doi.org/10.1016/j.jebo.2010.09.014
- Callan, S. J., and Thomas, J. M. (2009). Corporate financial performance and corporate social performance: an update and reinvestigation. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 16(2), 61-78.
- Camisón, C., and Villar-López, A. (2014). Organizational innovation as an enabler of technological innovation capabilities and firm performance. Journal of Business Research, 67(1), 2891-2902.
- Cheng, B., Ioannou, I., Serafeim, G., (2014). Corporate social responsibility and access Corporate Finance,
- Coleman, J. C. (1988). Social Capital in the Creation of Human Capital. American Journal of Sociology, 94, 95-120.
- Di Giuli, A., Kostovetsky, L., (2014). Are red or blue companies more likely to go green? Politics and corporate social responsibility, Journal of Financial Economics, Volume 111, Issue 1, January 2014, Pages 158-180.
- Doh, S., and Zolnik, E. (2011). Social capital and entrepreneurship: An exploratory analysis (Vol. 5).
- El Ghoul, S., Guedhami, O., Kwok, C. C., and Mishra, D. R. (2011). Does corporate social responsibility affect the cost of capital?. Journal of Banking and Finance, 35(9), 2388-2406.
- Erhemjamts, O., Li, Q., Venkateswaran, A., )2013(. Corporate social responsibility and from social and sustainability reporting’’, MPRA Paper No. 16589, University Library of Munich, Munich.
- Ghaderi, K. (2017). The Effect of Social Capital on Improving the Accountability of Public Sector Managers. Journal of Governmental Accounting, 3(2), 31-42. (In Persian)
- Goss, A., & Roberts, G. S. (2011). The impact of corporate social responsibility on the cost of bank loans. Journal of Banking & Finance, 35(7), 1794-1810.
- Hobbes, G. and Nicole J. Schaefer (2017). Conceptual foundations of social capital. Translated by Shojaei Baghini, Tehran: Research Institute for Cultural and Social Studies.
- Hashi, I., and Stojčić, N. (2013). The impact of innovation activities on firm performance using a multi-stage model: Evidence from the Community Innovation Survey 4. Research Policy, 42(2), 353-366.
- Hsiao, C., Lee, Y.-H., and Chen, H.-H. (2015). The effects of internal locus of control on entrepreneurship: the mediating mechanisms of social capital and human capital. The International Journal of Human Resource Management, 27(11), 1158–1172.
- Jha, A., and Cox, J. (2015). Corporate social responsibility and social capital. Journal of Banking and Finance, 60, 252-270.
- Kebede, G. F. (2018). Social Capital and Entrepreneurial Outcomes: Evidence from Informal Sector Entrepreneurs in Ethiopia. The Journal of Entrepreneurship, 27(2), 209–242.
- Kim, Y., Li, H., Li, S., (2014). Corporate social responsibility and stock price crash risk, Journal of Banking and Finance, Volume 43, June 2014, Pages 1-13.
- Lin, K.J., Tan, J., Zhao, L., Karim, K., (2015). n the name of charity: Political connections and strategic corporate social responsibility in a transition economy, Journal of Corporate Finance, Volume 32, June 2015, Pages 327-346.
- J. and Ghoshal. S. (1998), social capital, intellectual capital and the organizational advantag, Academy of management review, Vol 23.
- Sedighi, Ramin. (2018) Study and explanation of social capital and social responsibility based on the general policies of the administrative system, Quarterly Journal of Approach to modern Management, Volume 3, Number 2, p. 1-14. (In Persian)
- Shafiee Roudposhti, M., Asadi, M., Mohammad Mirzaei, N. (2017). An Analysis of the Position and Level of Social Responsibility in Tourism Industry (Case: Yazd Cultural Heritage Organization). Social Capital Management, 4(3), 333-351. (In Persian)
- Sözbilir, F. (2018). The interaction between social capital, creativity and efficiency in organizations. Thinking Skills and Creativity, 27, 92-100. doi:https://doi.org/10.1016/j.tsc.2017.12.006
- Stam, W., Arzlanian, S., and Elfring, T. (2014). Social capital of entrepreneurs and small firm performance: A meta-analysis of contextual and methodological moderators. Journal of Business Venturing, 29(1), 152-173.
- Sultana, S., Guimbretière, F., Sengers, P., & Dell, N. (2018). Design within a patriarchal society: Opportunities and challenges in designing for rural women in bangladesh. In Proceedings of the 2018 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems (pp. 1-13).
- Tsoutsoura, M. (2004). Corporate social responsibility and financial performance. Center for responsible business. Volume, 35, Issue 1, pp. 1-23.
- Westlund, H. and Bolton, R. (2003) Local Social Capital and Entrepreneurship, Small Business Economics 21: 77. https://doi.org/10.1023/A:1025024009072
- Wu, M.-W., Shen, C.-H. )2013(. Corporate social responsibility in the banking industry: Motives and financial performance, Journal of Banking and Finance, Volume 37, Issue 9, September 2013, Pages 3529-3547.
- Yetis Larsson, Z., Di Gangi, P. M., and Teigland, R. (2019). Sharing my way to success: A case study on developing entrepreneurial ventures using social capital in an OSS community. Information and Organization, 29(1), 23-40.