,
نوع مقاله : پژوهشی ( با رویکردهای کمی)
چکیده
در نظریهپردازی متعارف، عملکرد به عنوان یک پدیده خُرد یا کلان مورد مطالعه قرار گرفته است در حالیکه عملکرد ماهیتاً پدیدهای چندسطحی میباشد و رویکرد متعارف قادر نیست بهدرستی آن را تحلیل نماید چرا که با تمرکز بر یک سطح از تحلیل، دچار سادهانگاری شده و تأثیر و تأثر پدیده در سطوح مختلف تحلیل، نادیده گرفته میشود. رویکرد نظریهپردازی چندسطحی میتواند پدیدههای چندسطحی را بهدرستی تحلیل نموده و شکاف میان سطح خرد- کلان را در تئوری و عمل کم یا حذف نماید. علیرغم اهمیت فراوان مدیریت عملکرد در سازمانها، مدل جامعی وجود ندارد که بتواند مفهوم عملکرد و متغیرهای شکل دهنده آن و همچنین روابط میان آنها را در سطوح سهگانه به صورت یکپارچه نشان دهد. پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل جامع عملکرد سازمان با استفاده از روش شناسی نظریهپردازی چندسطحی انجام شده است. این پژوهش از نظر هدف از نوع مطالعات توسعهای به شمار میرود که با استراتژی اکتشافی و به روش کیفی انجام پذیرفته است. پس از مطالعه بیش از هزار متن علمی اعم از کتاب و مقاله، ابتدا مدلهای عملکردی تکسطحی در سطح فردی، تیمی و سازمانی طراحی شده است. سپس مدلهای میانسطحی و در پایان مدل جامع عملکرد سازمان با رویکرد چندسطحی ارائه شده است.
- Aguinis, H., Gottfredson, R. and Culpepper, A. (2013), Best-practice recommendations for estimating interaction effects using multilevel modeling, Journal of Management, 39: 1490â528.
- Appelbaum, E., Bailey, T., Berg P. and Kalleberg, A. (2000), Manufacturing Advantage: Why High-performance Work Systems Pay Off, Ithaca, NY: Cornell University Press
- Armstrong, Michael (2006). Performance Management: Key Strategies and Practical Guidelines. 3 nd Edition. Kogan page: London & Philadelphia
- Armstrong, M. (2009), Armstrong's Handbook of Performance Management: An Evidence-Based Guide to Delivering High Performance, 4th Edition, London: Kogan Page.
- Beech, Nic & Crane, Oliver (1999). High performance teams and a climate of community. Team Performance Management, 5(3), 87-102.
- Beer, M. & Ruh, R.A. (1996). Employee Growth Through Performance Management. Harvard Business Review, 54(4).
- Bryman, Alan, & Bell, Emma (2007). Business Research Methods. Oxford University Press, 2th Ed.
- Cloete, Fanie (2003). Assessing Governance with Electronic Policy Management Tools. Public Performance & Management Review, 26(3), 276-290.
- Edmonstone, John (1996). Appraising the state ofperformance appraisal. Health Manpower Management, 22(6), 9â13
- Flapper, Simme Douwe P.; Fortuin, Leonard & Stoop, Paul P.M. (1996). Towards consistent performance management systems. International Journal of Operations & Production Management, 16(7), 27-37.
- Forslund, Helena (2007). The impact of performance management on customersâ expected logistics performance. International Journal of Operations & Production Management, 27(8), 901-918
- Georgakakis, D. and Ruigrok, W. (2017), CEO Succession Origin and Firm Performance: A Multilevel Study, Journal of Management Studies, 54(1), 58-87
- Gerrish, E. (2016), The Impact of Performance Management on Performance in Public Organizations: A Meta-Analysis, Public Administration Review, 76(1), 48â66.
- Grote, Dick (2002). The Performance Appraisal Question and Answer Book: a Survival Guide for Managers. AMACOM
- Gruman, J.A. and Saks, A.M. (2010), Performance management and employee engagement, Human Resource Management Review, 21, 123-136
- Hatch, Mary Jo (1997). Organization Theory, OxfordUniversity Press.
- Heide, Darrel P. (2003). A Comprehensive Performance Management Model. United States International University.
- Kull, T.J. and Narasimhan, R. (2010), Quality Management and Cooperative Values: Investigation of Multilevel Influences onWorkgroup Performance, Decision Sciences, 41(1), 81-113
- Liu, X. and Batt, R. (2010), How Supervisors Influence Performance: A Multilevel Study of Coaching and Group Management in Technology-Mediated Services, Personnel Psychology, 63: 265-298
- Mackey, A. and Barney, J.B. (2015), Developing Multi-Level Theory in Strategic Management: The Case of Managerial Talent and Competitive Advantage, Multi-Level Issues in Strategy and Methods, pp.163-175, http://dx.doi.org/10.1016/S1475-9144(05)04006-3
- Magee, Kimberly Clauss (2002). The Impact of Organizational Culture on the Implementation of Performance Management. Georgia State University.
- Rezaeian, Ali & Ganjali, Asadollah (2009), Multilevel Approach and its Application to Organizational Theorizing, Strategic Management Thought, 3(2), 5-40
- Taylor, J. (2015), Closing the Rhetoric-Reality Gap? Employeesâ Perspective of Performance Management in the Australian Public Service, Australian Journal of Public Administration, 74(3), 336â353.
- Zhang, Z., Waldman, D.A. and Wang, Z. (2012), A Multilevel Investigation of Leader-Member Exchange, Informal Leader Emergence and Individual and Team Performance, Personnel Psychology, 65: 49-78