نویسندگان
1
دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی
2
دانشیار ، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی
,
نوع مقاله : پژوهشی ( با رویکردهای کمی)
چکیده
اگر رفتاری در سازمان ناقض هنجارهای سازمانی باشد، آن رفتار،"رفتار سوء یا منحرف" تلقّی می گردد. عدول از هنجارهای سازمانی پدیده ای ناآشنا برای مدیران و سازمانها نیست و هزینه های این قبیل رفتار ها همچنان بر دوش سازمانها سنگینی می کند. لذا، به منظور شناسایی رفتارهای منحرف سازمانی کارکنان و پیش بینی سازوکارهای کاهش آنها بویژه در دستگاههای نظارتی، این مقاله به روش کیو سورتینگ[1]انجام شد. روش تحقیق حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری داده ها توصیفی بوده و برای گردآوری اطلاعات از مطالعه کتابخانه ای و مصاحبه استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد که هرچند هر دو عامل فردی و سازمانی بر رفتارهای انحراف سازمانی تاثیر دارند، لکن عوامل فردی نسبت به عوامل سازمانی تاثیر بیشتری دارد. از این نظر، ضروری است مدیران و حرفه ای های منابع انسانی در طراحی و پیاده سازی استراتژی های جذب افراد دقت بیشتری بعمل آورند و با توجه به سازوکار پیشنهادی این تحقیق، عوامل فردی و سازمانی موثر بر رفتار انحرافی سازمانی کارکنان را کاهش دهند[1] Q Sorting
- درزی ، لیلا (1392)، رفتارهای انحرافی در سازمان: تبیین نقش متغیرهای موقعیتی، شخصیتی و ناکامی، پایاننامه کارشناسی ارشد، رشته مدیریت دولتی، دانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجان - دانشکده علوم اقتصادی.
- رجبی پور میبدی، علیرضا (1393). اثر انواع راهبرد های ارتباطات سازمانی بر رفتار های انحرافی پرستاران، مجله بیهق، مقاله 1، دوره 19، شماره 3، 41-56.
- نادی، محمد علی و قهرمانی، نسرین (1392)، رابطه بین رفتارشهروندی و رفتار انحرافی در محیط کار با رضایت از تحصیل در دانشگاه، فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، سال هشتم، شماره 1
- Colbert, A. E., Mount, M. K.., Harter, J. K., Witt, L. A & Barrick, M. R. (2004). Inter-active effects of personality and perceptions of the work situation on workplace deviance. Journal of Applied Psychology, 89(4), pp 599-609.
- Everton. W. J, Jolton. j. a , Mastrangelo , P. M , (2007( . Be Nice and Fair or Else: Vender Standing Reasons For Employees Deviant Behaviors, Journal of Management Development, Vole 26 , No 2 , pp 117-131.
- Galperin, Bella L.; Burke, Ronald J (2006). Uncovering the Relationship Between Workaholism and Workplace Destructive and Constructive Deviance: an Exploratory Study,” International Journal of Human Resource Management. 17/2:331-347
- Hanımoğlu, E. (2018). Deviant Behavior in School Setting, Journal of Education and Training Studies Vol. 6, No. 10.
- Henley. C. A,Giacalone. R.A. and Jurkiewicz.C.L, (2005), the Role of Ethical Ideology in Work place Deviance, Journal of Business Ethics,Vole56, No. P219.
- Mazni, A., Roziah, M. R., Maimunah I and Bahaman, A. S, (2013), Predictors of workplace deviant behaviour: HRD agenda for Malaysian support personnel, European Journal of Training and Development, Vol. 37 No. 2,
- Murphy, K.R. (1993). Honesty in the workplace. Belmont, CA: Brooks/Cole.
- Peterson D. (2002). Deviant Workplace Behavior and Organization’s Ethical Climate", Journal of Business and Psychology. 17/1: 47-61.
- Robbins, S.P and Judge (2009).T.A,"Organizational Behavior", Pearson Prentice Hall, 13th edition.
- Robinson Sandra L., Bennett Rebecca J.(1995). "A Typology of Deviant Workplace Behaviors: a Multidimensional Scaling Study", Academy of Management Journal. 38/2: 555-572.
- Robinson, Sandra. L, (1995), A Typology of Deviaent Work place Behaviors: A Multidimensional Study, Vole. 38, No .2, pp 552-572.
- The moderating role of follower moral attentiveness, The Leadership Quarterly 26, 190–203
- Van Gil, S., Van Quaquebeke, N., van Knippenberg, D., van Dijke, m. and De Cremer, D, (2015). Ethical leadership and follower organizational deviance: The moderating role of follower moral attentiveness, The Leadership Quarterly 26, 190-203
- Van Fleet David D., Griffin Ricky W. (2006). Dysfunctional Organization Culture, the Role of Leadership in Motivating Dysfunctional Work Behaviors, Journal of Managerial Psychology. 21/8: 698-708.