نویسندگان
1
دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان، کرمان، ایران
2
دانشیار، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
,
نوع مقاله : پژوهشی ( با رویکردهای کمی)
چکیده
هدف: برای توسعه منابع انسانی نیاز به مدل توسعه منابع انسانی است. در بسیاری از پژوهشها مدل از سوی پژوهشگر ارائه میشود اما نوع ارتباط بین متغیرها و نحو تعامل آنها مشخص نیست. بدین منظور هدف از این پژوهش، تعیین متغیرهای اثرگذار و اثرپذیر و نیز شناسایی متغیرهای کلیدی در مدل توسعه منابع انسانی بخش دولتی استان کرمان است.طراحی/روششناسی/رویکرد: ازآنجاییکه پژوهشگر دادههای خود را بر اساس نظر خبرگان این حوزه گردآوری میکند، روش پژوهش توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش را خبرگان منابع انسانی بخش دولتی استان کرمان تشکیل میدهند که هم در حوزه منابع انسانی مشغول به کار و هم دارای تجربه کافی در بخش دولتی هستند. روش نمونهگیری گلوله برفی است، تعداد 12 نفر خبره در این پژوهش شرکت داشتند و دادههای حاصل از پرسشنامه با استفاده از تکنیک دیمتل فازی مورد تحلیل قرار گرفته است.یافتههای پژوهش: یافتههای حاکی از آن است که متغیرهایی نظیر سیاست جذب و انتصاب درست، اقدامات مدیریت منابع انسانی، رشد ارزشهای اخلاقی، نظام ارزیابی عملکرد، اثربخشی، رشد و توسعه فردی و اختصاص بودجه مناسب نقش کلیدی در مدل توسعه منابع انسانی استان کرمان دارند. به عبارتی دیگر، متغیرهای مذکور در شبکهای از روابط با متغیرهای هم مرحله خود از تعامل بالاتری برخوردار هستند.محدودیتها و پیامدها: در این پژوهش دسترسی به خبرگان توسعه منابع انسانی استان کرمان محدود بود و تنها از طریق معرفان (روش گلولهبرفی) پژوهشگران خبرگان خود را شناسایی نمودند.پیامدهای عملی: سعی بر آن بوده که مدل از وضوح و روشنی لازم برخوردار باشد تا آن جنبه اجرایی در بخش دولتی استان کرمان برای تمامی مدیران این استان را داشته باشد.ابتکار یا ارزش مقاله: در این پژوهش همان طور که انتظار میرفت، برای هر اقدام در حوزه علوم انسانی، نیاز به در نظر آوری متغیرهای متعدد است. افزون بر این، حضور متغیرهای متعدد دشواری را برای درک نحوه ارتباط آنها به وجود میآورد که در این پژوهش سعی بر آن بود تا از طریق اتخاذ روش مناسب، مدل از روشنی لازم برخوردار شود و از پیچیدگی بکاهد.
- Anderson, V. (2017). HRD standards and standardization: where now for human resource development?. Human Resource Development International, 20(4), 327-345.
- Gabus, A., & Fontela, E. (1973). Perceptions of the World Problematique: Communication Procedure, Communicating With Those Bearing Collective Responsibility,DEMATEL Report. Battelle Geneva Research Centre, Geneva, Switzerland.
- Gaudet, C. H., Brown, H. Q., & Lunsford, D. L. (2017). HRD curriculum meets global human capital challenge. Advances in Developing Human Resources, 19(2), 124-137.
- Gunasekaran, S., Krishnadevarajan, P., & Barry Lawrence, F. (2017). Bridging the Research-Practice Divide Through the Intermediary Model. Advances in Developing Human Resources, 19(3), 314-330.
- Han, S. H., Chae, C., Han, S. J., & Yoon, S. W. (2017). Conceptual organization and identity of HRD: Analyses of evolving definitions, influence, and connections. Human Resource Development Review, 16(3), 294-319.
- Korte, R., & Mercurio, Z. A. (2017). Pragmatism and Human Resource Development: Practical Foundations for Research, Theory, and Practice. Human Resource Development Review, 16(1), 60-84.
- Lee, M. (2017). HRDI, colonization, and post-truth politics. Human Resource Development International, 20(5), 350-360.
- Li, R. J. (1999). Fuzzy method in group decision making. Computers and Mathematics with Applications, 38(1), 91â101.
- Lin, C., & Wu, W. (2008). A causal analytical method for group decision-making under fuzzy environment . Expert Systems with Applications, 34(1): 205-213.
- McLagan, P. (2015). Preface: Making sense out of complexity. Advances in Developing Human Resources, 17(2), 139-144.
- McNabb, D. E. (1390). Research methods in public administration and nonprofit management (Preacher, R; Azmandian, MS Translator) Tehran: Saffar.
- Packard, C. B. (2017). Next steps: Valuing, supporting, and promoting the intersection of HRD theory and practice. Advances in Developing Human Resources, 19(3), 262-278.
- Sambrook, S. (2017). Making sense of our self in HRD: self-less, self-ish and self-ie?. Human Resource Development International, 20(5), 382-392.
- Tyler, J. A., & Lombardozzi, C. (2017). Ways of Thinking, Being, and Doing: The Scholar-Practitioner Mind-Set for Successfully Innovating HRD. Advances in Developing Human Resources, 19(3), 232-246.
- Tzeng, G. H., Chiang, C. H., & Li, C. W. (2007). Evaluating intertwined effects in e-learning programs: A novel hybrid MCDM model based on factor analysis and DEMATEL. Expert systems with Applications, 32(4), 1028-1044.
- Wang, J. (2017). Integrating Research and Practice: Looking Forward. Advances in Developing Human Resources, 19(3), 331-343.