نویسندگان
1
دانشجوی دکتری دانشگاه شهید بهشتی
2
دانشیار گروه مدیریت خط مشی گذاری و دولت، دانشگاه شهید بهشتی
3
استاد گروه مدیریت و خط مشی گذاری و دولت، دانشگاه شهید بهشتی
4
استاد گروه مدیریت خط مشی گذاری و دولت، دانشگاه شهید بهشتی
,
نوع مقاله : پژوهشی ( با رویکردهای کمی)
چکیده
هدف: هدف این مطالعه، ارائه مدلی جهت پیشبینی رفتارِ کارکنان سازمانها در موقعیتهایی است، که از یک سو میپندارند، آن موقعیت تهدیدی برای اختیار و کنترل شغلیشان است و از سوی دیگر در معرض ادراکات مختلفی از ادراکِ سرپرست خود در خصوص همان موقعیت قرار گرفتهاند.طراحی/روششناسی/رویکرد: در این پژوهش با به کارگیری طرح اکتشافی متوالی پس از گردآوری دادههای کیفی از طریق مطالعات کتابخانهای و مصاحبههای روایی و کدگذاری این دادهها از روش دادهبنیاد نظاممند، مدل کیفی مبنا به دست آمد و بانکهای دولتی و شبهدولتی ایران به عنوان زیستبوم منابعِ این پژوهش، برای بررسی میدانی و تحلیل کمی در نظر گرفته شد. سپس با به کارگیری روشهای تجربی و طراحی و اعتبارسنجی آزمایشات مربوطه و به کارگیری مدلهای آمیخته، فاز میدانی پژوهش در شبکه بانکی کشور اجرا شد.یافتههای پژوهش: نتایج این پژوهش، گرایش رفتاری برخاسته از ادراکات پیرو از طریق تاثیراتی که ادراک منفی پیرو از موقعیت و ادراک پیرو از ادراک رهبر روی اختیار و کنترل شغلی فرد میگذارد را نشان دادند. مدل آمیخته به دست آمده در این پژوهش با لحاظ حالات ادراکی مختلف و در نظر گرفتن اثر تصادفی میان افراد، اثر وضعیت و همچنین اثر موقعیت، قادر است، مختصات تمایل رفتاری کارکنان بانکهای دولتی و شبهدولتی کشور را در شرایط عدم حضور و یا حضور ادراکات مختلف از ادراک رهبر، در موقعیتهایی که فرد، آن را به مثابه تهدیدی برای اختیار و کنترل شغلیاش میپندارد پیشبینی نماید.محدودیتها و پیامدها: با توجه به نقش اساسی ساختار و فرهنگ سازمانی در نتایج آزمایشات، پیشنهاد میشود در مطالعات آینده، سازمانهایی با مختصات متفاوت ساختاری و فرهنگی نسبت به جامعه این پژوهش، مورد مطالعه قرار گیرند. همچنین با توجه به اینکه برش زمانی این مطالعه ماهیتی مقطعی دارد، پیشبینی میشود انجام مطالعات طولی بتواند دستاوردهای جدیدی را به همراه داشته باشد. نکته حائز اهمیت دیگر آن است که در این پژوهش امکان بررسی رویکرد منفعلانه افراد در مواجهه با موقعیتهای مختلف وجود نداشت، لذا پیشنهاد میشود در پژوهشهای آتی دلایل اتخاذ رویکردهای منفعلانه از منظر روانشناسی انفعال نیز مورد بررسی قرار گیرد.ارزش مقاله: این پژوهش از دو جهت حائز اهمیت است: از منظر بنیادی، نتایج این پژوهش در حوزه رفتار سازمانی میتواند چارچوبی برای مطالعات آتی در زمینه پیشبینی رفتار فراهم آورد و از منظر کاربردی نیز میتواند، رفتار کارکنان بانکهای دولتی و شبهدولتی ایران را پیشبینی نموده و راهنمایی برای مدیران این سازمانها جهت انجام مداخلات اقتضایی اثربخش به منظور دستیابی به رفتار مطلوب باشد.
- ⢠Astley W. Graham and Sachdeva Paramjit S (1984). Structural Sources of Intraorganizational Power: A Theoretical Synthesis. The Academy of Management Review. ISSN: 0363-7425. Jan 1984, Vol. 9, No. 1, pp. 104-113.
- ⢠Babakas, E., Yavas, U., & Ashill, N.J. (2009). The role of customer orientation as a moderator of the job demand- burnout-performance relationship: A surface-level trait perspective. Journal of Retailing, 85(4), 480-492.
- ⢠Carlla S. Smith, John Tisak, Susan E. Hahn and Robert A. Schemieder (1997). The measurement of job control. Journal of Organizational Behavior. ISSN: 1099-1379. VOL. 18, 225-237.
- ⢠Charles M. Judd,JacobWestfall, and David A. Kenny (2016). Experiments with More Than One Random Factor: Designs, Analytic Models, and Statistical Power. Annual Review of Psychology. eISSN: 1545-2085. January 2017. pp 601-625.
- ⢠Chiang, F.F.T., Britich, T.A., & Kwan, H.K. (2009). The moderating roles of job control and worklife balance practices on employee stress in the hotel and catering industry. International Journal of Hospitality Management. ISSN: 0278-4319. March 2010, 29(1): 25-32.
- ⢠Creswell John. W. Creswell David. J. (2017). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approach. SAGE Publications.
- ⢠deJonge, J.D., Le Blanc, P.M., Peeters, M.C.W. & Noordam, H. (2008). Emotional job demands and the role of matching job resources: A crosssectional survey study among health care workers. International Journal of Nursing Studies. 45, 1460-1469.
- ⢠Dorien Vanhercke, Kaisa Kirves, Nele De Cuyper, Marijke Vebruggen, Hans De Witte (2015). Perceived employability and psychological functioning framed by gain and loss cycles. Career Development International. ISSN: 1362-0436. May 2015. 179-198.
- ⢠Estrella Diaz, David Martin-Consuegra, Agueda Esteban (2017). Sales agents versus internet: Understanding service sabotage based on the conservation of resources theory. Internet Research. ISSN: 1066-2243. 7 August 2017. 858-884.
- ⢠Fiske, S. T., & Taylor, S. E. (1991). Social cognition (2nd ed.). McGraw-Hill series in social psychology. New York, NY, England: Mcgraw-Hill Book Company.
- ⢠Francesco Montani, Veronique Dagenais-Desmarais, Gabriele Giorgi, Simon Gregoire (2016). A Conservation of Resources Perspective on Negative Affect and Innovative Work Behaviour: the Role of Affect Activation and Mindfulness. Journal of Business and Psychology. ISSN: 0889-3268. February 2018, Volume 33, Issue 1, pp 123â139.
- ⢠Hobfoll. Stevan E (1988). Stress, Culture, and Community. The Springer Series in Social Clinical Psychology. Publisher Springer US.
- ⢠Hobfoll. Stevan E, Dunahoo. Carla A, Monnier. Jeannine (1995). Conservation of Resources and Traumatic Stress. Springer Series on Stress and Coping. Publisher: Springer, Boston, MA.
- ⢠Hobfoll. Stevan E, Lilly. Ray S (1993). Resource conservation as a strategy for community psychology. Journal of Community Psychology. Online ISSN:1520-6629 April 1993. Volume21, Issue2, Pages 128-148.
- ⢠Hobfoll. Steven E, Halbesleben. Jonathon, Neveu. Jean-Pierre and Westman. Mina (2017) Conservation of Resources in the Organizational Context: The Reality of Resources and Their Consequences. Annual Review of Organizational Psychology and Organizational Behavior. 2018. 5:10.1-10.26
- ⢠Jacob Westfall, David A. Kenny, Charles M. Judd (2014). Statistical Power and Optimal Design in Experiments in Which Samples of Participants Respond to Samples of Stimuli. Journal of Experimental Psychology General. ISSN: 1939-2222 August 2014. 2020â2045.
- ⢠Jeffrey R. Edwards, James W. Berry (2010), The Presence of Something or the Absence of Nothing: Increasing Theoretical Precision in Management Research. Organizational Research Methods. October 1, 2010. 668-689.
- ⢠Laura Madden, Deborah Kidder, Kimberly Eddleston, Barrie Litzky, Franz Kellermanns (2017). A conservation of resources study of standard and contingent employees. Personnel Review. ISSN: 0048-3486. 3 April 2017. 644-661.
- ⢠Martinusen, M., Richardsen, A.M. & Burke, R.J. (2007). Job demands, job resources, and burnout among police officers. Journal of Criminal Justice. ISSN: 0047-2352, February 2007, 35(3):239-249.
- ⢠Mauno, S., Kinnunen, U. & Ruokolainen, M. (2007). Job demands and resources as antecedents of work engagement: A longitudinal study. Journal of Vocational Behavior. ISSN: 0001-8791. February 2007, Volume 70, Issue 1, Pages 149-171.
- ⢠Rezaeian, Ali. (2014). Processes of Perception and Social Perception. SAMT.
- ⢠Robert A. Dahl (1957). The concept of power. Behavioral Science. ISSN:
- -1743. 17 January 2007 2(3):201-25.
- ⢠Robyn L. Brouer, Vickie C. Gallagher, Rebecca L. Badawy (2015). Ability to Manage Resources in the Impression Management Process: The Mediating Effects of Resources on Job Performance. Journal of Business and Psychology. ISSN: 0889-3268. December 2016, Volume 31, Issue 4, pp 515â531.
- ⢠Steffanie L. Wilk, Lisa M. Moynihan (2005). Display Rule âRegulatorsâ: The Relationship Between Supervisors and Worker Emotional Exhaustion. Journal of Applied Psychology. ISSN: 0021-9010, 2005, Vol. 90, No. 5, 917â927.
- ⢠Suzanne Zivnuska, K. Michele Kacmar, Merideth Ferguson, Dawn S. Carlson (2017). Mindfulness at work: resource accumulation, well-being, and attitudes. Career Development International. ISSN 1362-0436. Vol. 21.2016, 2, p. 106-124.
- ⢠Yu-Shan Chen, Stanley Y.J. Huang (2016). A conservation of resources view of personal engagement in the development of innovative behavior and work-family conflict. Journal of Organizational Change Management. ISSN: 0953-4814. 3 October 2