نوع مقاله : پژوهشی ( با رویکردهای کمی)
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل مطلوب استقرار و نهادینهسازی مدیریت دانش در دستگاههای اجرایی استان آذربایجان شرقی انجام شده است.طراحی/روششناسی/رویکرد: روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی بوده و به لحاظ ماهیت تحقیق کمی محسوب میگردد. جامعه آماری مشتمل بر کلیه کارکنان و مدیران دستگاههای اجرایی استان آذربایجان شرقی بوده است و نمونه آماری تحقیق با استفاده از رابطه تعیین حجم نمونه بر اساس نظر «هیر» (2014)، 225 نفر انتخاب و پرسشنامه 117 گویهی محقق ساختهای بر اساس مصاحبههای نیمه ساختاریافته با کمک خبرگان تدوین شد و روایی و پایایی آن با استفاده از روایی محتوایی نسبی و شاخص روایی محتوای تعیین و تائید شد. پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از آلفای کرونباخ بررسی و مقدار کل 905/0 به دست آمد. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از روشهای تحلیل عاملی تأییدی و مدل معادلات ساختاری به کمک نرمافزار Lisrel و Spss استفاده شد.یافتههای پژوهش: بررسی مدل پارادایم نشان داد که شرایط علّی بر پدیده محوری، شرایط زمینهای، مداخلهگر و محوری بر راهبردهای سازمانی و راهبردها بر پیامدهای مدیریت دانش تأثیر مثبت و معنیداری دارند.محدودیتها و پیامدها: با توجه به اینکه سؤالات پرسشنامه از طریق مصاحبه حضوری از خبرگان صورت پذیرفته، بنابراین درج تمامی نظرات در پرسشنامه امکانپذیر نبود.پیامدهای عملی: با شناسایی مؤلفهها و ابعاد مختلف مدیریت دانش میتوان از آنها برای استقرار و پیادهسازی بهتر مدیریت دانش در سازمانها استفاده کرد.ابتکار یا ارزش مقاله: این پژوهش با توجه به اینکه جزو اولویتهای پژوهشی است و برای اولین بار در استان آذربایجان شرقی انجام پذیرفته بنابراین، سعی شده یک مدل مناسب برای دستگاههای اجرایی برای پیادهسازی مدیریت دانش برای بهبود روند کاری ارائه گردد.
کلیدواژهها