نویسندگان
1
* کارشناس ارشد، دانشگاه فردوسی مشهد
2
*** استاد، دانشگاه فردوسی مشهد.
,
نوع مقاله : پژوهشی ( با رویکردهای کمی)
چکیده
چکیده این پژوهش در پی بررسی نقش واسط پایبندی سازمانی کارکنان در رابطه بین تعلق خاطر کاری و سرمایههای روانشناختی بر رفتارهای انحرافی در محیط کار آنان و همچنین بررسی اثر تعدیلگر سن کارکنان در رابطه بین پایبندی سازمانی و رفتارهای انحرافی در محیط کار است. پژوهش حاضر در نمونهای شامل 522 نفر از کارکنان مناطق سیزدهگانه شهرداری مشهد، بهوسیله پرسشنامهای مبتنی بر 67 سؤال انجام شد. روایی سازههای پرسشنامه با استفاده از تکنیک تحلیل عاملی تأییدی و نرمافزار AMOS موردارزیابی قرار گرفت. انسجام درونی ابزارهای مورداستفاده با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ ارزیابی شد. نتایج نشان داد افزایش سرمایههای روانشناختی و پایبندی سازمانی کارکنان باعث کاهش بروز رفتارهای انحرافی در محیط کار میشود؛ همچنین با افزایش سرمایههای روانشناختی در این کارکنان، سطح تعلق خاطر کاری آنان نیز افزایش مییابد. کارکنانی که تعلق خاطر کاری و سرمایههای روانشناختی بالاتری دارند و همچنین کارکنانی که دارای سن بیشتر از 40 سال هستند، به سازمان خود بیشتر پایبند بوده و تمایل کمتری به بروز رفتارهای انحرافی در محیط کار دارند.
- . الوانی، مهدی (1391). مدیریت عمومی (چاپ چهل و ششم). تهران: نشر نی.
- باغبانیان، عبدالوهاب؛ خمرنیا، محمد (2013). بررسی رفتارهای انحرافی شغلی کارکنان بیمارستان امام علی (ع) زاهدان در سال 1390: یک گزارش کوتاه. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، 12(5) 399-408.
- توکلی، احمد (1395). واکنش توکلی به فساد در شهرداری.پایگاه خبری تحلیلی صراط. قابلدسترسی در آدرس: https://www.seratnews.com/fa/news/320502
- رضاییان، علی (1390). مبانی سازمان و مدیریت (چاپ پانزدهم). تهران: انتشارات سمت.
- رفیعپور، فرامرز (1386). سرطان اجتماعی فساد. شرکت سهامی انتشار. ۱۹۶-۳.
- سعادت، اسفندیار (1392). مدیریت منابع انسانی (چاپ هجدهم). تهران: انتشارات سمت.
- قاسمی، وحید (1389)، مدلسازی معادله ساختاری در پژوهشهای اجتماعی با کاربرد Amos Graphics. (چاپ اول). تهران: انتشارات جامعهشناسان.
- کاملی، علیرضا، یزدانی، حمیدرضا، نیکخواه کیارمش، روحالله، هژبرافکن، حسن (1395). تأثیر رهبری اصیل بر رفاه کارکنان و رفتارهای انحرافی با میانجیگری سرمایه روانشناختی. مطالعات رفتار سازمانی، 5(2)، 177-201.
- منتخب یگانه، محمد، بشلیده، کیومرث، شمسی، مرجان، هزاریان، سلماز. (1395). بررسی رابطه رهبری اخلاقی با رفتارهای انحرافی در محیط کار: نقش میانجی تعهد عاطفی و جو اخلاقی. مدیریت فرهنگ سازمانی، 14(1)، 153-137.
- نصر اصفهانی، علی؛ عارفنژاد، محسن؛ محمدی، سمیه؛ خلیلی، اعظم (1391). بررسی اثر سرمایههای روانشناختی بر تعهد سازمانی رضایت شغلی موردمطالعه سازمان صنایع و معادن استان اصفهان. فصلنامه علمی ـ پژوهشی تازههای روانشناسی صنعتی/ سازمانی، 3(12)، 53-63.
- نوری، ابوالقاسم؛ عریضی، حمیدرضا؛ زارع، راضیه؛ بابامیری، محمد (1389). ارتباط مؤلفههای اشتیاق شغلی با ابعاد تعهد سازمانی. فصلنامه علمی- پژوهشی تازههای روانشناسی صنعتی/ سازمانی، 1(5)، 9-15.
- هاشم مطوری، حمید (1396). بررسی رابطه سرمایه روانشناختی و حمایت سازمانی ادراکشده با اشتیاق شغلی پرستاران. روان پرستاری، ۵(۲)، 45-51.
- هاشمی شیخ شبانی، سید اسماعیل؛ اصلانپور جوکندان، محمد؛ نعامی، عبدالزهرا (1391). نقش میانجی اشتیاق شغلی در رابطه جو روانشناختی و خود ارزشیابیهای محوری با عملکرد وظیفهای و قصد ترک شغل. فصلنامه علمی ـ پژوهشی مشاوره شغلی و سازمانی، 4(11)، 13-32.
- Agrawal, H., & Singh, A. (2017). Understanding employee retention through the lens of job embeddedness: A study of indian hospitality industry. International Journal of Engineering Technology, Management and Applied Sciences, 5(7), 518-528.
- Anxo, D., Ericson, T., & Jolivet, A. (2012). Working longer in european countries: Underestimated and unexpected effects. International Journal of Manpower, 33(6), 612-628.
- Appelbaum, S. H., Iaconi, G. D., & Matousek, A. (2007). Positive and negative deviant workplace behaviors: causes, impacts, and solutions. Corporate Governance: The international journal of business in society, 7(5), 586-598.
- Ariani, D. W. (2013). The relationship between employee engagement, organizational citizenship behavior, and counterproductive work behavior. International Journal of Business Administration, 4(2), 46.
- Banihani, M., Lewis, P., & Syed, J. (2013). Is work engagement gendered?. Gender in Management: An International Journal, 28(7), 400-423.
- Bennett, R. J., & Robinson, S. L. (2000). Development of a measure of workplace deviance. Journal of applied psychology, 85(3), 349.
- Darrat, M., Amyx, D., & Bennett, R. (2010). An investigation into the effects of work–family conflict and job satisfaction on salesperson deviance. Journal of Personal Selling & Sales Management, 30(3), 239-251.
- Darrat, M., Amyx, D., & Bennett, R. (2016). Examining the impact of job embeddedness on salesperson deviance: The moderating role of job satisfaction. Industrial Marketing Management, 63, 158-166.
- DeConinck, J. B. (2011). The effects of leader–member exchange and organizational identification on performance and turnover among salespeople. Journal of Personal Selling & Sales Management, 31(1), 21-34.
- Den Hartog, D. N., & Belschak, F. D. (2012). Work engagement and Machiavellianism in the ethical leadership process. Journal of Business Ethics, 107(1), 35-47.
- Erbasi, A., & Ozbek, M. C. (2017). The effect of psychological capital on work engagement. Australian Academy of Business and Economics Review, 2(4), 276-284.
- Freund, A. M. (2006). Age-differential motivational consequences of optimization versus compensation focus in younger and older adults. Psychology and aging, 21(2), 240.
- Galperin, B. L., & Burke, R. J. (2006). Uncovering the relationship between workaholism and workplace destructive and constructive deviance: An exploratory study. The International Journal of Human Resource Management, 17(2), 331-347.
- Gonzalez-Roma, V., Schaufeli, W. B., Bakker, A. B., & Lloret, S. (2006). Burnout and work engagement: Independent factors or opposite poles?. Journal of vocational behavior, 68(1), 165-174.
- Harris, K. J., Wheeler, A. R., & Kacmar, K. M. (2011). The mediating role of organizational job embeddedness in the LMX–outcomes relationships. The Leadership Quarterly, 22(2), 271-281.
- Holtom, B. C., Burton, J. P., & Crossley, C. D. (2012). How negative affectivity moderates the relationship between shocks, embeddedness and worker behaviors. Journal of Vocational Behavior, 80(2), 434-443.
- Iftikhar, U., & Rehman, Z. U. (2017). The dynamics of organizational justice: Analyzing the role of job embeddedness in achieving organizational effectiveness. NUML International Journal of Business & Management, 12(1), 45-58.
- Karatepe, O. M., & Karadas, G. (2012). The effect of management commitment to service quality on job embeddedness and performance outcomes. Journal of Business Economics and Management, 13(4), 614-636.
- Karatepe, O. M., & Ngeche, R. N. (2012). Does job embeddedness mediate the effect of work engagement on job outcomes? A study of hotel employees in Cameroon. Journal of Hospitality Marketing & Management, 21(4), 440-461.
- Lanzo, L., Aziz, S., & Wuensch, K. (2016). Workaholism and incivility: stress and psychological capital’s role. International Journal of Workplace Health Management, 9(2), 165-183.
- Lee, T. W., Mitchell, T. R., Sablynski, C. J., Burton, J. P., & Holtom, B. C. (2004). The effects of job embeddedness on organizational citizenship, job performance, volitional absences, and voluntary turnover. Academy of management journal, 47(5), 711-722.
- Luthans, F. (2002). Positive organizational behavior: Developing and managing psychological strengths. The Academy of Management Executive, 16(1), 57-72.
- Luthans, F., & Avolio, B. J. (2009). The ‘‘point’’ of positive organizational behavior. Journal of Organizational Behavior 30(2), 291– 307.
- Luthans, F., Youssef, C. M., & Avolio, B. J. (2007). Psychological capital: Developing the human competitive edge. New York, NY: Oxford University Press.
- Mitchell, T. R., Holtom, B. C., Lee, T. W., Sablynski, C. J., & Erez, M. (2001). Why people stay: Using job embeddedness to predict voluntary turnover. Academy of management journal, 44(6), 1102-1121.
- Nafei, W. (2015). The effects of job embeddedness on organizational cynicism and employee performance. International Journal of Business Administration,6(1), 8-25.
- Nasir, M., & Bashir, A. (2012). Examining workplace deviance in public sector organizations of Pakistan. International Journal of Social Economics, 39(4), 240-253.
- Ng, T. W., & Feldman, D. C. (2009). The relationship of age to ten dimensions of job performance. Journal of Applied Psychology, 93, 392-423
- Ng, T. W., & Feldman, D. C. (2013). A meta‐analysis of the relationships of age and tenure with innovation‐related behaviour. Journal of occupational and organizational psychology, 86(4), 585-616.
- Norman, S. M., Avey, J. B., Nimnicht, J. L., & Graber Pigeon, N. (2010). The interactive effects of psychological capital and organizational identity on employee organizational citizenship and deviance behaviors. Journal of Leadership & Organizational Studies, 17(4), 380-391.
- Paek, S., Schuckert, M., Kim, T. T., & Lee, G. (2015). Why is hospitality employees’ psychological capital important? The effects of psychological capital on work engagement and employee morale. International journal of hospitality management, 50, 9-26.
- Robinson, S. L., & Bennett, R. J. (1995). A typology of deviant workplace behaviors: A multidimensional scaling study. Academy of management journal, 38(2), 555-572.
- Rothbard, N. P., & Patil, S. V. (Eds.). (2012). Being there: Work engagement and positive organizational scholarship. New York, NY: Oxford University Press.
- Rotundo, M., & Sackett, P. R. (2002). The relative importance of task, citizenship, and counterproductive performance to global ratings of job performance: A policy-capturing approach. Journal of applied psychology, 87(1), 66.
- Schaufeli, W. B., Bakker, A. B., & Salanova, M. (2006). The measurement of work engagement with a short questionnaire a cross-national study. Educational and psychological measurement, 66(4), 701-716.
- Schaufeli, W., & Salanova, M. (2007). Work engagement. Managing social and ethical issues in organizations, 135, 177.
- Schaufeli, W. B., Salanova, M., Gonzalez-Roma, V., & Bakker, A. B. (2002). The measurement of engagement and burnout: A two sample confirmatory factor analytic approach. Journal of Happiness studies, 3(1), 71-92.
- Sturman, M. C. (2003). Searching for the inverted U-shaped relationship between time and performance: Meta-analyses of the experience/performance, tenure/performance, and age/ performance relationships. Journal of Management, 29, 609-640.
- Sun, T., Zhao, X. W., Yang, L. B., & Fan, L. H. (2011). The impact of psychological capital on job embeddedness and job performance among nurses: A structural equation approach. Journal of advanced nursing, 68(1), 69-79.
- Sweetman, D., & Luthans, F. (2010). The power of positive psychology: Psychological capital and work engagement. Work engagement: A handbook of essential theory and research, 54-68.
- Taylor, P., & Urwin, P. (1999). Recent trends in the labour force participation of older people in the UK. The Geneva Papers on Risk and Insurance. Issues and Practice, 24(4), 551-579.
- Toossi, M. (2012). Labor force projections to 2020: A more slowly growing workforce. Monthly Lab. Rev., 135, 43.
- Werbel, J. D., & Bedeian, A. G. (1989). Intended turnover as a function of age and job performance. Journal of Organizational Behavior, 10, 275-281.
- Yao, Y. H., Wang, R. T., & Wang, K. Y. (2009). The influence of emotional intelligence on job performance: Moderating effects of leadership. In Management Science and Engineering, 2009. ICMSE 2009. International Conference on, 1155-1160.
- . الوانی، مهدی (1391). مدیریت عمومی (چاپ چهل و ششم). تهران: نشر نی.
- باغبانیان، عبدالوهاب؛ خمرنیا، محمد (2013). بررسی رفتارهای انحرافی شغلی کارکنان بیمارستان امام علی (ع) زاهدان در سال 1390: یک گزارش کوتاه. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، 12(5) 399-408.
- توکلی، احمد (1395). واکنش توکلی به فساد در شهرداری.پایگاه خبری تحلیلی صراط. قابلدسترسی در آدرس: https://www.seratnews.com/fa/news/320502
- رضاییان، علی (1390). مبانی سازمان و مدیریت (چاپ پانزدهم). تهران: انتشارات سمت.
- رفیعپور، فرامرز (1386). سرطان اجتماعی فساد. شرکت سهامی انتشار. ۱۹۶-۳.
- سعادت، اسفندیار (1392). مدیریت منابع انسانی (چاپ هجدهم). تهران: انتشارات سمت.
- قاسمی، وحید (1389)، مدلسازی معادله ساختاری در پژوهشهای اجتماعی با کاربرد Amos Graphics. (چاپ اول). تهران: انتشارات جامعهشناسان.
- کاملی، علیرضا، یزدانی، حمیدرضا، نیکخواه کیارمش، روحالله، هژبرافکن، حسن (1395). تأثیر رهبری اصیل بر رفاه کارکنان و رفتارهای انحرافی با میانجیگری سرمایه روانشناختی. مطالعات رفتار سازمانی، 5(2)، 177-201.
- منتخب یگانه، محمد، بشلیده، کیومرث، شمسی، مرجان، هزاریان، سلماز. (1395). بررسی رابطه رهبری اخلاقی با رفتارهای انحرافی در محیط کار: نقش میانجی تعهد عاطفی و جو اخلاقی. مدیریت فرهنگ سازمانی، 14(1)، 153-137.
- نصر اصفهانی، علی؛ عارفنژاد، محسن؛ محمدی، سمیه؛ خلیلی، اعظم (1391). بررسی اثر سرمایههای روانشناختی بر تعهد سازمانی رضایت شغلی موردمطالعه سازمان صنایع و معادن استان اصفهان. فصلنامه علمی ـ پژوهشی تازههای روانشناسی صنعتی/ سازمانی، 3(12)، 53-63.
- نوری، ابوالقاسم؛ عریضی، حمیدرضا؛ زارع، راضیه؛ بابامیری، محمد (1389). ارتباط مؤلفههای اشتیاق شغلی با ابعاد تعهد سازمانی. فصلنامه علمی- پژوهشی تازههای روانشناسی صنعتی/ سازمانی، 1(5)، 9-15.
- هاشم مطوری، حمید (1396). بررسی رابطه سرمایه روانشناختی و حمایت سازمانی ادراکشده با اشتیاق شغلی پرستاران. روان پرستاری، ۵(۲)، 45-51.
- هاشمی شیخ شبانی، سید اسماعیل؛ اصلانپور جوکندان، محمد؛ نعامی، عبدالزهرا (1391). نقش میانجی اشتیاق شغلی در رابطه جو روانشناختی و خود ارزشیابیهای محوری با عملکرد وظیفهای و قصد ترک شغل. فصلنامه علمی ـ پژوهشی مشاوره شغلی و سازمانی، 4(11)، 13-32.
- Agrawal, H., & Singh, A. (2017). Understanding employee retention through the lens of job embeddedness: A study of indian hospitality industry. International Journal of Engineering Technology, Management and Applied Sciences, 5(7), 518-528.
- Anxo, D., Ericson, T., & Jolivet, A. (2012). Working longer in european countries: Underestimated and unexpected effects. International Journal of Manpower, 33(6), 612-628.
- Appelbaum, S. H., Iaconi, G. D., & Matousek, A. (2007). Positive and negative deviant workplace behaviors: causes, impacts, and solutions. Corporate Governance: The international journal of business in society, 7(5), 586-598.
- Ariani, D. W. (2013). The relationship between employee engagement, organizational citizenship behavior, and counterproductive work behavior. International Journal of Business Administration, 4(2), 46.
- Banihani, M., Lewis, P., & Syed, J. (2013). Is work engagement gendered?. Gender in Management: An International Journal, 28(7), 400-423.
- Bennett, R. J., & Robinson, S. L. (2000). Development of a measure of workplace deviance. Journal of applied psychology, 85(3), 349.
- Darrat, M., Amyx, D., & Bennett, R. (2010). An investigation into the effects of work–family conflict and job satisfaction on salesperson deviance. Journal of Personal Selling & Sales Management, 30(3), 239-251.
- Darrat, M., Amyx, D., & Bennett, R. (2016). Examining the impact of job embeddedness on salesperson deviance: The moderating role of job satisfaction. Industrial Marketing Management, 63, 158-166.
- DeConinck, J. B. (2011). The effects of leader–member exchange and organizational identification on performance and turnover among salespeople. Journal of Personal Selling & Sales Management, 31(1), 21-34.
- Den Hartog, D. N., & Belschak, F. D. (2012). Work engagement and Machiavellianism in the ethical leadership process. Journal of Business Ethics, 107(1), 35-47.
- Erbasi, A., & Ozbek, M. C. (2017). The effect of psychological capital on work engagement. Australian Academy of Business and Economics Review, 2(4), 276-284.
- Freund, A. M. (2006). Age-differential motivational consequences of optimization versus compensation focus in younger and older adults. Psychology and aging, 21(2), 240.
- Galperin, B. L., & Burke, R. J. (2006). Uncovering the relationship between workaholism and workplace destructive and constructive deviance: An exploratory study. The International Journal of Human Resource Management, 17(2), 331-347.
- Gonzalez-Roma, V., Schaufeli, W. B., Bakker, A. B., & Lloret, S. (2006). Burnout and work engagement: Independent factors or opposite poles?. Journal of vocational behavior, 68(1), 165-174.
- Harris, K. J., Wheeler, A. R., & Kacmar, K. M. (2011). The mediating role of organizational job embeddedness in the LMX–outcomes relationships. The Leadership Quarterly, 22(2), 271-281.
- Holtom, B. C., Burton, J. P., & Crossley, C. D. (2012). How negative affectivity moderates the relationship between shocks, embeddedness and worker behaviors. Journal of Vocational Behavior, 80(2), 434-443.
- Iftikhar, U., & Rehman, Z. U. (2017). The dynamics of organizational justice: Analyzing the role of job embeddedness in achieving organizational effectiveness. NUML International Journal of Business & Management, 12(1), 45-58.
- Karatepe, O. M., & Karadas, G. (2012). The effect of management commitment to service quality on job embeddedness and performance outcomes. Journal of Business Economics and Management, 13(4), 614-636.
- Karatepe, O. M., & Ngeche, R. N. (2012). Does job embeddedness mediate the effect of work engagement on job outcomes? A study of hotel employees in Cameroon. Journal of Hospitality Marketing & Management, 21(4), 440-461.
- Lanzo, L., Aziz, S., & Wuensch, K. (2016). Workaholism and incivility: stress and psychological capital’s role. International Journal of Workplace Health Management, 9(2), 165-183.
- Lee, T. W., Mitchell, T. R., Sablynski, C. J., Burton, J. P., & Holtom, B. C. (2004). The effects of job embeddedness on organizational citizenship, job performance, volitional absences, and voluntary turnover. Academy of management journal, 47(5), 711-722.
- Luthans, F. (2002). Positive organizational behavior: Developing and managing psychological strengths. The Academy of Management Executive, 16(1), 57-72.
- Luthans, F., & Avolio, B. J. (2009). The ‘‘point’’ of positive organizational behavior. Journal of Organizational Behavior 30(2), 291– 307.
- Luthans, F., Youssef, C. M., & Avolio, B. J. (2007). Psychological capital: Developing the human competitive edge. New York, NY: Oxford University Press.
- Mitchell, T. R., Holtom, B. C., Lee, T. W., Sablynski, C. J., & Erez, M. (2001). Why people stay: Using job embeddedness to predict voluntary turnover. Academy of management journal, 44(6), 1102-1121.
- Nafei, W. (2015). The effects of job embeddedness on organizational cynicism and employee performance. International Journal of Business Administration,6(1), 8-25.
- Nasir, M., & Bashir, A. (2012). Examining workplace deviance in public sector organizations of Pakistan. International Journal of Social Economics, 39(4), 240-253.
- Ng, T. W., & Feldman, D. C. (2009). The relationship of age to ten dimensions of job performance. Journal of Applied Psychology, 93, 392-423
- Ng, T. W., & Feldman, D. C. (2013). A meta‐analysis of the relationships of age and tenure with innovation‐related behaviour. Journal of occupational and organizational psychology, 86(4), 585-616.
- Norman, S. M., Avey, J. B., Nimnicht, J. L., & Graber Pigeon, N. (2010). The interactive effects of psychological capital and organizational identity on employee organizational citizenship and deviance behaviors. Journal of Leadership & Organizational Studies, 17(4), 380-391.
- Paek, S., Schuckert, M., Kim, T. T., & Lee, G. (2015). Why is hospitality employees’ psychological capital important? The effects of psychological capital on work engagement and employee morale. International journal of hospitality management, 50, 9-26.
- Robinson, S. L., & Bennett, R. J. (1995). A typology of deviant workplace behaviors: A multidimensional scaling study. Academy of management journal, 38(2), 555-572.
- Rothbard, N. P., & Patil, S. V. (Eds.). (2012). Being there: Work engagement and positive organizational scholarship. New York, NY: Oxford University Press.
- Rotundo, M., & Sackett, P. R. (2002). The relative importance of task, citizenship, and counterproductive performance to global ratings of job performance: A policy-capturing approach. Journal of applied psychology, 87(1), 66.
- Schaufeli, W. B., Bakker, A. B., & Salanova, M. (2006). The measurement of work engagement with a short questionnaire a cross-national study. Educational and psychological measurement, 66(4), 701-716.
- Schaufeli, W., & Salanova, M. (2007). Work engagement. Managing social and ethical issues in organizations, 135, 177.
- Schaufeli, W. B., Salanova, M., Gonzalez-Roma, V., & Bakker, A. B. (2002). The measurement of engagement and burnout: A two sample confirmatory factor analytic approach. Journal of Happiness studies, 3(1), 71-92.
- Sturman, M. C. (2003). Searching for the inverted U-shaped relationship between time and performance: Meta-analyses of the experience/performance, tenure/performance, and age/ performance relationships. Journal of Management, 29, 609-640.
- Sun, T., Zhao, X. W., Yang, L. B., & Fan, L. H. (2011). The impact of psychological capital on job embeddedness and job performance among nurses: A structural equation approach. Journal of advanced nursing, 68(1), 69-79.
- Sweetman, D., & Luthans, F. (2010). The power of positive psychology: Psychological capital and work engagement. Work engagement: A handbook of essential theory and research, 54-68.
- Taylor, P., & Urwin, P. (1999). Recent trends in the labour force participation of older people in the UK. The Geneva Papers on Risk and Insurance. Issues and Practice, 24(4), 551-579.
- Toossi, M. (2012). Labor force projections to 2020: A more slowly growing workforce. Monthly Lab. Rev., 135, 43.
- Werbel, J. D., & Bedeian, A. G. (1989). Intended turnover as a function of age and job performance. Journal of Organizational Behavior, 10, 275-281.
- Yao, Y. H., Wang, R. T., & Wang, K. Y. (2009). The influence of emotional intelligence on job performance: Moderating effects of leadership. In Management Science and Engineering, 2009. ICMSE 2009. International Conference on, 1155-1160.