رشد و توسعه اقتصادی عدالتگرایانه همواره یکی از اهداف مهم در یک کشور محسوب میشود و دستیابی به آن مستلزم رشد و توسعه در همه مناطق مرتبط با آن اقتصاد است. یکی از مهمترین ابزارهای دولت برای توسعه عدالتگرایانه در گستره سرزمینی هر کشور، بودجه عمومی است که تحتتأثیر برآیند سیستم بودجهبندی کشور قرار دارد؛ بنابراین این پژوهش با هدف «شناسایی عوامل قابلملاحظه نظام بودجهبندی ایران در راستای تحقق عدالت منطقهای از طریق بودجه عمومی» انجام شد. روش پژوهش، نظریه دادهبنیاد بود و نمونهگیری به روش نظری و گلولهبرفی انجام شد. مصاحبهای باز و نیمهساختاریافته با کارشناسان «سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور» که متولی امر تدوین لایحه بودجه هستند و همچنین تحلیلگران سند بودجه، ابزار اصلی گردآوری دادهها است. با تحلیل دادهها از طریق کدگذاری باز، محوری و انتخابی متغیر اصلی پژوهش باعنوان «عوامل قابلملاحظه در سیستم بودجهبندی» شناسایی شد. متغیر اصلی از شش طبقه فرعی تشکیل شده و دربرگیرنده عواملی است که به اعتقاد کارشناسان باید در راستای تحقق عدالت منطقهای مدنظر قرار گیرند و هر یک ضریبی از ضرایب اهمیت را در هنگام شاخصبندی برای بودجهنویسی و بعداً تصویب و تخصیص بودجه به خود اختصاص دهند.
. آتشبار، توحید؛ فیاضی، محمدتقی؛ تهرانی، ایمان؛ پیلهفروش، میثم؛ و ورمزیار، حسن (1389). درباره لایحه بودجه سال 1390 کل کشور: بودجه به زبان ساده. تهران: مرکز پژوهشهای مجلس.
آذر، عادل؛ دولتخواهی، کسری؛ و گودرزی، غلامرضا (1394). ارائه مدل مفهومی بودجهریزی بر مبنای عملکرد. چشمانداز مدیریت دولتی، شماره 24، 15-33.
آذر، عادل؛ و نجفی، سجاد (1390). مدل ریاضی بودجهریزی در بخش عمومی: رویکرد بهینهسازی استوار. چشمانداز مدیریت دولتی، شماره 8، 83-98.
پناهی، علی (1386). بودجهبندی عملیاتی: در نظریه و عمل. تهران: مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی.
پناهی، علی؛ مجلل محمدرضا؛ موسوینژاد، ابراهیم؛ فرزیب، علیرضا؛ و زنگنه، محمد (1382). اعتبارات طرحهای تملک داراییهای سرمایهای، آموزش و تحقیقات شرکتهای دولتی و مناطق محروم در لایحه بودجه سال 1383. تهران: مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی.
خضری، محمد؛ و قاسمی، محمد (1386). مسائل و مشکلات بودجهریزی در ایران: خلاصه نظرات دستاندرکاران فرایند بودجه. تهران: مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات برنامهو بودجه.
عظیمی، ناصر (1384). برنامهریزی منطقهای، شهر و انباشت سرمایه. مشهد: نشر نیکا.
قاسمی، محمد؛ پناهی، علی؛ خضری، محمد؛ و مخبر، عباس (1387). بودجهریزی در ایران؛ بودجه و دست اندرکاران (نظرسنجی). تهران: مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات برنامه و بودجه.
قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران.
کاویانی راد، مراد (1385). نسبت عدالت جغرافیایی و امنیت ملی. فصلنامه مطالعات راهبردی، شماره 32، 297- 275.
میرشجاعیان، حسینی؛ و رهبر، فرهاد (1391). تحلیل کمی الگوی اقتصاد سیاسی تخصیص بودجههای استانی در ایران. دو فصلنامه جستارهای اقتصادی، شماره 17، 107-138.
نادران، الیاس (1390). عدالت توزیعی و اقتصاد رانتی. دومین نشست اندیشههای راهبردی. پایگاه فرهنگی و اطلاعرسانی تبیان.
Callewaert, J. (2006). “The Multiple and Competing Conceptions of Environmental Justice”. In Tony Shallcross and John Robinson (Eds.), 2006, Global justice and environmental justice. New York: Rodopi.
Cory, D. C., Rahman, T., Satheesh, A., Burns M, A., & Kiger, M, H. (2012). Environmental Justice and Federalism.UK: Edward Elgar Publishing Limited.
Folscher, A. (2007a). Participatory budgeting in centeral and eastern Europe”. In Anwar Shah (Ed.), 2007, Participatory budgeting. Washington, DC: Worldbank.
Folscher, A. (2007b). Participatory budgeting in Asia. In Anwar Shah (Ed.), 2007, participatory budgeting. Washington, DC: Worldbank.
Harvey, D. (1993). Social justice and the city. Oxford: Blackwell publishers Ltd.
Hitch, C. J., & Roland, N. M. (1967). Elements of defense economics. Washington: Industrial College of the Armed Forces.
Holt, N. L., & Tamminen, K. A. (2010). Moving forward with grounded theory in sport and exercise psychology. Psychology of Sport and Exercise, 11, 419-422.
LaRossa, R. (2005). Grounded Theory Methods and Qualitative Family Research. Journal of Marriage and Family, 67(4), 837-857.
Mansourian, Y. (2006). Adoption of grounded theory in LIS research. New library world, 107, 386-402.
Moynihan, D. P. (2007). Citizen Participation in budgeting: prospects for developing countries. In Anwar Shah (Ed.), 2007, Participatory budgeting. Washington, DC: Worldbank.
Pauleen, D. J., Corbitt, B., & Yoong P. (2007). Discovering and articulating what is not yet known: using action learning and grounded theory as knowledge management strategy. The learning organization, 14, 222-240.
Rawls, J. (2005). A Theory of Justice. Original Edition. Cambridge: Harvad University Press.
Schlosberg, D. (2007). Defining environmental justice: theories, movements, and nature. New York: Oxford University Press.
Sen, A. (1999). Development as freedom. New York: Alfred A. Knopf.
Von Hagen, J. (2007). Budgeting institutions for better fiscsl performance. In Anwar Shah (Ed), 2007, budgeting and budgetary institutions. Washington, DC: Worldbank.
Walker, G. (2010). Beyond Distribution and Proximity: Exploring the Multiple Spatialities of Environmental Justice. In Ryan Holifield, Michael Porter and Gordon Walker (Eds.), 2010, Spaces of Environmental Justice. United Kingdom: John Wiley & Sons Ltd.
Wildavsky, A. (1992). “Political Implications of Budget Reform”: A Retrospective. Public Administration Review, 52(6), 594-599.
سید رضائی, میر یعقوب, پور عزت, علی اصغر, & سعد ابادی, علی اصغر. (1397). ملاحظات نظام بودجهبندی در راستای تحقق عدالت منطقهای. چشم انداز مدیریت دولتی, 8(29), 73-91.
MLA
میر یعقوب سید رضائی; علی اصغر پور عزت; علی اصغر سعد ابادی. "ملاحظات نظام بودجهبندی در راستای تحقق عدالت منطقهای". چشم انداز مدیریت دولتی, 8, 29, 1397, 73-91.
HARVARD
سید رضائی, میر یعقوب, پور عزت, علی اصغر, سعد ابادی, علی اصغر. (1397). 'ملاحظات نظام بودجهبندی در راستای تحقق عدالت منطقهای', چشم انداز مدیریت دولتی, 8(29), pp. 73-91.
VANCOUVER
سید رضائی, میر یعقوب, پور عزت, علی اصغر, سعد ابادی, علی اصغر. ملاحظات نظام بودجهبندی در راستای تحقق عدالت منطقهای. چشم انداز مدیریت دولتی, 1397; 8(29): 73-91.