3
*** کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی مشهد (نویسنده مسئول).
چکیده
در محیط متغیر امروزی، سبکهای کلاسیک مدیریتی کارایی چندانی ندارند و سازمانها برای تحقق اهداف خود، چارهای جز رویآوردن به سبکهای جدید ندارند. یکی از این رویکردهای جدید، مدیریت مشارکتی است که از طریق سازوکاری به نام «نظام پیشنهادها» میتواند سازمانها را در بهرهگیری از سرمایه فکری کارکنان یاری دهد؛ اما نگرش منفی کارکنان عامل مؤثر و بازدارنده در رابطه با تصمیمگیری مشارکتی بهحساب میآید که موجب شده است آنطور که باید از ثمرات نظام پیشنهادها بهرهگیری نشود. برای اجرای موفقیتآمیز نظام پیشنهادها، کارکنان باید در آن بهجای ایفای نقش منفعل و ناظر، نقشی فعال داشته باشند؛ بنابراین این پژوهش بهمنظور بررسی فرآیندهای زیربنایی واردشدن کارمندان به نظامهای پیشنهاد انجام پذیرفت. به این منظور مفاهیم عدالت سازمانی، ارزش نظام پیشنهادها و انگیزه در این زمینه برای بالابردن نرخ مشارکت بررسی خواهد شد. هدف این پژوهش، بررسی نقش میانجی ارزش نظام پیشنهادها در رابطه میان ابعاد سهگانه عدالت سازمانی و انگیزه برای ارائه پیشنهاد است. جامعه آماری پژوهش کارکنان «دانشگاه فردوسی مشهد» هستند. برای آزمون فرضیهها از روش مدلیابی معادلات ساختاری به کمک نرمافزار PLS استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد، عدالت توزیعی و مراودهای در سطح اطمینان 95 درصد رابطه مثبت و معناداری با انگیزه برای ارائه پیشنهاد دارند؛ اما رابطه مستقیم عدالت رویهای با انگیزه تأیید نشد؛ همچنین مشخص شد هر سه بُعد عدالت سازمانی با ارزش نظام پیشنهادها رابطه مثبت و معناداری دارند. ازآنجاکه رابطه مثبت ارزش نظام پیشنهادها با انگیزه نیز معنادار بود، نقش میانجی ارزش نظام پیشنهادها در رابطه میان ابعاد سهگانه عدالت و انگیزه برای ارائه پیشنهاد تأیید شد
. الوانی، مهدی (1392). مدیریت عمومی (چاپ چهل و هشتم). تهران: نی.
افجه، علیاکبر (1390). مبانی فلسفی و تئوریهای رهبری و رفتار سازمانی (چاپ هفتم). تهران: سمت.
حمیدی، ناصر؛ الوانی، مهدی و جباری، فهیمه (1389). مطالعه تطبیقی الگوهای نظام پیشنهادها و ارائه الگوی مناسب جهت برقراری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین. فصلنامه مدیریت، 7 (20)، 76-93.
رضاییان، علی (1391). انتظار عدالت و عدالت در سازمان (مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته) (چاپ پنجم). تهران: سمت.
رمضانی، جلال (1384). مدیریت مشارکتی با تأکید بر نظام پیشنهادها. تهران: پیام مؤلف.
سالاری، محمدمهدی؛ وفادار، زهره؛ رحمانی، رمضان؛ خاقانیزاده، مرتضی؛ حاجی امینی، زهرا و دانشمندی، محمد (1388). تأثیر اجرای نظام پیشنهادها بر میزان تعهد سازمانی پرسنل شاغل در بخشهای مراقبت ویژه. مجله پرستاری مراقبت ویژه. 2(1)، 21-26.
سپاسگزار، حسین (1380). عوامل بازدارنده در اجرای موفق نظام پیشنهادها در سازمانهای دولتی ایران. سومین همایش ملی نظام پیشنهادها، تهران: جهاد دانشگاهی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.
سیدجوادین، رضا (1390 الف). مروری جامع بر مفاهیم اساسی نظریههای مدیریت و سازمان (تئوریها، اصول، رفتار، منابع انسانی، تجزیهوتحلیل و طراحی سیستم) (چاپ سوم). جلد 1. تهران: نگاه دانش.
سیدجوادین، رضا (1390 ب). مروری جامع بر مفاهیم اساسی نظریههای مدیریت و سازمان (تئوریها، اصول، رفتار، منابع انسانی، تجزیهوتحلیل و طراحی سیستم) (چاپ سوم). جلد 2. تهران: نگاه دانش.
طبرسا، غلامعلی (1391). تئوریهای مدیریت پارسه (جلد دوم: رفتار سازمانی و منابع انسانی) (چاپ سوم). تهران: حرکت نو.
کاظمی، مصطفی؛ حمیدی، مهسا و شعرباف، احمد (1387). ارزیابی کارایی و اثربخشی نظام پیشنهادها در شرکت برق منطقهای خراسان و ارائه راهکارهایی جهت بهبود آن. دومین همایش ملی نظام پیشنهادها. نهران.
مشبکی، اصغر (1377). جایگاه نظام مشارکت در بهرهوری سازمانی. فصلنامه مدیریت دولتی، 39، 13-28.
مقیمی، محمد (1385). نظام پیشنهادها در سازمانهای دولتی از تئوری تا عمل (چاپ اول). تهران: انجمن ایرانیان خارج از کشور.
مقیمی، مریم؛ مهرام، بهروز؛ سعیدی رضوانی، محمود و آقامحمدیان، حمیدرضا (1386). بررسی تأثیر ویژگیهای شخصیتی و خصیصهای کارکنان سازمان آموزشوپرورش خراسان رضوی بر میزان مشارکت آنها در نظام پیشنهادها. مطالعات تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد، 9 (1) 39-56.
Adams, J. S. (1963). Toward An Understanding of Inequity. Journal of Abnormal Psychology, 67, 422-436.
Ambrose, M. and Schminke, M. (2003). Organization structure as a moderator of the relationship between procedural justice, interactional justice, perceived organizational support, and supervisory trust. Applied Psychology, 88, 295-305.
Beugre´, C. D. & Baron, R. A. (2001). Perceptions of systematic justice: the effects of distributive, procedural, and interactional justice. Journal of Applied Social Psychology, 31(2), 324-39.
Bies, R. J., Moag, J. S. (1986). Interactional Justice: Communication Criteria for Fairness. In R. J. Lewicki, B. H. Sheppard, and M. Bazerman (Eds.), Research on Negotiations in Organizations, Vol. 1, Greenwich, CT: JAI Press.
Bies, R. J., & Shapiro, D.L. (1987). Interactional fairness judgments: the influence of causal accounts. Social Justice Research, 1, 199-218.
Buech, V., Michel, A., & Sonntag, K. (2010). Suggestion systems in organizations: what motivates employees to submit suggestions?. European Journal of Innovation Management, 13(4), 507 – 525
Caldwell, S.D., Herold, D.M. & Fedor, D.B. (2004). Toward an understanding of the relationships among organizational change, individual differences, and changes in person-environment fit: a cross-level study. Journal of Applied Psychology, 89(5), 868-82.
Charash, V. C. & Spector, P. E. (2001). The role of justice in organizations. a meta-analysis. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 80, 278-305.
Choi, J. N. (2004). Individual and contextual predictors of creative performance: the mediating role of psychological processes. Creativity Research Journal, 16(2), 187-99.
Clegg, C., Unsworth, K., Epitropaki, O. & Parker, G. (2002). Implicating trust in the innovation process. Journal of Occupational & Organizational Psychology, 75(4), 409-22.
Fairbank, J.F. & Williams, S.D. (2001). Motivating creativity and enhancing innovation through employee suggestion system technology. Creativity and Innovation Management, 10(2), 68-74.
Falk, R., & Miller, N. (1992). A primer soft modeling. Akron: The University of Akron Press.
Ferguson, J. L., Ellen, P. S., & Bearde, W. O. (2014). Procedural and Distributive Fairness: Determinants of Overall Price Fairness. Journal of Business Ethics, 121, 217–231.
Figueroa, H. (2000). Sensormatic saves $1.7 million through employee suggestions. Caribbean Business, 28.
Fornel, C., & Lacker, D. (1981). Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error: Algebra and statistic. Journal of Marketing Research, 28, 39-50.
George, J. M. & Zhou, J. (2007). Dual tuning in a supportive context: joint contributions of positive mood, negative mood, and supervisory behaviors to employee creativity. Academy of Management Journal, 50(3), 605-622.
Grant, A. M. & Sumanth, J. J. (2009). Mission possible? The performance of prosocially motivated employees depends on manager trustworthiness. Journal of Applied Psychology, 94(4), 927-44.
Huhtala, H. & Parzefall, M.-R. (2007). A review of employee well-being and innovativeness: an opportunity for a mutual benefit. Creativity and Innovation Management, 16(3), 299-306.
Joo, B. K. & Lim, T. (2009). The effects of organizational learning culture, perceived job complexity, and proactive personality on organizational commitment and intrinsic motivation. Journal of Leadership & Organizational Studies, 16(1), 48-60.
Krejcie, R. V., & Morgan, D. W. (1970). Determining Sample Size for Research Activities, Educational and Psychological Measurement, 607-610
Kim, S., & Andrew, D. P. (2013). Organizational justice in intercollegiate athletics: Perceptions of coaches. Sport Management Review, 16, 200–210.
Liao, W. C. & Tai, W. T. (2006). Organizational justice, motivation to learn, and training outcomes. Social Behavior and Personality, 34(5), 545-56.
Liljander, K., Polsa, P., & Van Riel, A. (2009). Modeling consumer responses to an apparel store band: Store image as a risk reducer. Journal of retailing and Consumer Services, 16, 281- 290.
McShane, S. L., & Von Glinow, M. A. (2010). Organizational Behavior: emerging knowledge and practice for the real world. 5th edition, McGraw-Hill.
Molleman, E. (2009). Attitudes toward flexibility: the role of task characteristics. Group & Organization Management, 34(2), 241-68.
Ohly, S., Sonnentag, S. & Pluntke, F. (2006). Routinization, work characteristics and their relationships with creative and proactive behaviors. Journal of Organizational Behavior, 27(3), 257-79.
Okazaki, S., & Taylor, C. R. (2008). What is SMS aadvertising and why do multinationals adopt it? Answer from an emprical study in European markets. Journal of Business Research, 61, 4-12.
Oldham, G.R. & Cummings, A. (1996). Employee creativity: personal and contextual factors at work. Academy of Management Journal, 39(3), 607-34.
Rapp, C. & Eklund, J.R. (2007). Sustainable development of a suggestion system: factors influencing improvement activities in a confectionary company. Human Factors and Ergonomics in Manufacturing, 17(1), 79-94.
Silva, M. R., & Caetano, A. (2014). Organizational justice: what changes, what remains the same? Organizational Change Management, 27(1), 23-40.
Stumpp, T., Hu¨hlsheger, U.R., Muck, P.M. & Maier, G.W. (2009). Expanding the link between core self-evaluations and affective job attitudes. European Journal of Work and Organizational Psychology, 18(2), 148-166.
Tenenhaus, M., Vinzi, V. E., Chatelin, Y. M., & Lauro, C. (2005). PLS path modeling, computational statistics and Data Analysis, 48(1), 159-205.
Tierney, P., Farmer, S. M., & Graen, G. B. (1999). An examination of leadership and employee creativity: the relevance of traits and relationships. Personnel Psychology, 52(3), 591-620.
Tyler, T. R., & Bies, R. J. (1990). Beyond Formal Procedures: The Interpersonal Contex of Procedural Justice. In J. S. Carroll (Ed.), Applied Social Psychology and Organizational Settings, Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Van Yperen, N.W., Hagedoorn, M., Zweers, M., & Postma, S. (2000). Injustice and employees' destructive responses: The mediating role of state negative affect. Social Justice Research, 13(3), 291-312.
خوراکیان, علیرضا, مهارتی, یعقوب, & حشمتی, محمد رسول. (1395). تأثیر عدالت سازمانی بر انگیزه برای ارائه پیشنهاد: مطالعه نقش میانجی ارزش نظام پیشنهادها. چشم انداز مدیریت دولتی, 7(2), 127-150.
MLA
علیرضا خوراکیان; یعقوب مهارتی; محمد رسول حشمتی. "تأثیر عدالت سازمانی بر انگیزه برای ارائه پیشنهاد: مطالعه نقش میانجی ارزش نظام پیشنهادها". چشم انداز مدیریت دولتی, 7, 2, 1395, 127-150.
HARVARD
خوراکیان, علیرضا, مهارتی, یعقوب, حشمتی, محمد رسول. (1395). 'تأثیر عدالت سازمانی بر انگیزه برای ارائه پیشنهاد: مطالعه نقش میانجی ارزش نظام پیشنهادها', چشم انداز مدیریت دولتی, 7(2), pp. 127-150.
VANCOUVER
خوراکیان, علیرضا, مهارتی, یعقوب, حشمتی, محمد رسول. تأثیر عدالت سازمانی بر انگیزه برای ارائه پیشنهاد: مطالعه نقش میانجی ارزش نظام پیشنهادها. چشم انداز مدیریت دولتی, 1395; 7(2): 127-150.