,
نوع مقاله : پژوهشی ( با رویکردهای کمی)
چکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر، شناسایی و تعیین استراتژیهای اصلی مدیریت دانش و همچنین شاخصهای مربوط به هر استراتژی در «سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران» است. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران، معاونان و کارشناسان «سازمان صداوسیما» است. دراینپژوهشبااستفادهازنظرهای خبرگانمهمتریناستراتژیهای «سازمان صداوسیما»،استخراجوباتلاقیایناستراتژیها و استراتژیهای دانشی سازمان (استراتژی کدگذاری و شخصیسازی دانش)اولینخانهکیفیتایجادشد.دومینخانهکیفیتبااستفادهازنتایجاولینخانه،رابطهمیاناستراتژیهای دانشی و راهکارهای فنی برای رسیدن به این استراتژیها رابررسیوراهکارهارارتبهبندیمیکند. یافتههای پژوهش نشان میدهند که استراتژی توسعه و بهبود سیستمها و تجهیزات فنی مهمترین استراتژی سازمان است؛ همچنین درنتیجه رتبهبندی استراتژیهای دانشی سازمان، استراتژی کدگذاری اولین رتبه و استراتژی شخصیسازی دومین رتبه را کسب کرده است. از میان راهکارهای دانشی نیز راهکار «حمایت مدیران اجرایی سطح بالا از فعالیتهای دانشی» رتبه اول را به خود اختصاص داده است.
- آقایی، علی؛ رضاییان، علی؛ دری، بهروز؛ طبرسا، غلامعلی (1393). تحلیل مؤلفههای مدیریت دانش بومی و آثار آن بر خودباوری و قابلیت فردی دانشجویان رشته مدیریت. چشمانداز مدیریت دولتی، 17، 36-15.
- افرازه، عباس، (1382). مدیریت کیفیت اطلاعات جامع در مدیریت دانش. چهارمین کنفرانس مدیران کیفیت.
- اعرابی، سید محمد؛ سعید موسوی (1389). استراتژی دانش. تهران. چاپ اول. انتشارات مهکامه.
- سید نقوی، میرعلی؛ فیاضی آزاد، علی (1388). مفروضاتی برای پیادهسازی استراتژیهای مدیریت دانش با توجه به ساختارهای سازمان. دو فصلنامه علمی- ترویجی، مطالعات مدیریت، 19(59)، 151 - 172.
- جعفری مقدم، سعید (1385). گامهای رهبران در مسیر مدیریت دانش سازمانی، ماهنامه مدیریت دانش سازمانی، شماره 81.
- عالم تبریز، اکبر؛ باقرزاده آذر، محمد (1387). گزینش استراتژیهای مدیریت دانش با بهکارگیری فرآیند تحلیل شبکهای. مجله دانشکده علوم انسانی دانشگاه سمنان، 7(24).
- کشاورزی، علی حسین؛ کریمیان، محمد وزین؛ (1392). کاوش نظام قانونی تمهید و توسعه دانش و مدیریت دانش در نظام اداری ایران با تمرکز بر قانون مدیریت خدمات کشوری. مجله چشمانداز مدیریت دولتی، 14، 61-37.
- محمدی فاتح، اصغر؛ سبحانی، محمدصادق؛ داریوش محمدی (1387). مدیریت دانش رویکردی جامع. چاپ اول. تهران. نشر پویش
- Alavi, M., & Leidner, D. E. (2001). Knowledge management and knowledge management systems: Conceptual foundations and research issues. MIS Quarterly, 25(1), 107-136.
- Bevilacqua, M., F. E. Ciarapica, and G. Giacchetta. (2006). A fuzzy-QFD approach to supplier selection. Journal of Purchasing and Supply Management, 12(1), 14-27.
- Bierly, P., & Chakrabarti, A. (1996). Generic Knowledge Strategies in the U. S.Pharmaceutical Industry. Strategic Management Journal, 17.
- Bierly, P., & Daly, P. (2002), The Strategic Management of Intellectual Capital and Organizational Knowledge.Oxford university press.
- Chang T. H., and T. C. Wang. (2009). Using the fuzzy multi-criteria decision making approach for measuring the possibility of successful knowledge management. Information Sciences, 179, 355-370.
- Chen, J., Z. Zhu and H. Y. Xie (2004). Measuring intellectual capital: a new model and empirical study. Journal of Intellectual Capital, 5(1), 195-212.
- Chen, L.H. and Weng,M.C., (2003). A Fuzzy Model for Exploiting Quality Function Deployment. Mathematical and Computer Modeling, 38, 559-570.
- Choi, Byoung-gu & Hee-seok Lee (2003 ). An Empirical Investigation of KM Styles and their Effect on Corporate Performance. Information and Management, 40, 403-417.
- Choi, Byoung-gu & Hee-seok Lee (2003). An Empirical Investigation of KM Styles and their Effect on Corporate Performance. Information and Management, 40, 403-417.
- Gary H. Judy, & Densten L. Iain (2005). Towards an Integrative Model of Organizational Culture and Knowledge Management, Internet.
- Hansen, Morten T., Nohria, Nitin, Tierney, Thomas (1999). What’s Your Strategy for Managing Knowledge?, Harvard Business Review, 77.
- Hung, C.Y. Ming Hung, S.Pin Lin, Q. Tsai, M. L. (2005). Critical Factors in Adopting a Knowledge Management System for The Pharmaceutical Industry. Industrial Management & Data Systems, 105(2), 164-183.
- Kahraman.c, Ertay.T & Bu¨yu¨ko¨zhan.G; (2006). O.R Applicatins: A fuzzy Optimization Model for QFD Planning Process …, European Journal of Operation Research, 171, 390-411.
- Kamvysi, K., Gotzamani, K., Andronikidis, A., & Georgiou, A. (2014). Capturing and prioritizing students’requirements for course design by embedding Fuzzy-AHP and linear programming in QFD. European Journal of Operational Research, 237(3), 1083-1094.
- Kankanchalli, A. (2003). The Role of IT in Successful Knowledge Management Initiatives. Communication of ACM; 46(9), 142-151
- Khoo, L.P. & Ho, N.C., (1996). Framework of a fuzzy quality function deployment system.Int. J. Prod. Res 34, 299–311.
- Ko,A.S.O. and Lee,S.F.(2000). Implementing the strategic formulation framework for the banking industry of Hong Kong. Managerial Auditing Journal, 15, 469-77.
- Kubo L., Aysc, )2006(. An inquiry into knowledge worker motivation in the Japanese financial benefits. Journal of Knowledge acquisition, 3(3), ABI/Inform Global.
- Liang, G. S. (2010). Applying fuzzy quality function deployment to identify service management requirements for customer quality needs. Quality and Quantity, 44(1), 47-57.
- Li, M., Jin, L., & Wang, J. (2014). A new MCDM method combining QFDwith TOPSIS for knowledge management system selection from the user’s perspective in intuitionistic fuzzy environment. Applied Soft Computing, 21, 28-37.
- Massey, A. P., Montoya-Weiss, M. M., & Holcom, K. (2001). Reengineering the customer relationship: leveraging knowledge assets at IBM. Decision Support Systems, 32(2), 155–170.
- Nahapiet J., Ghoshal S. (1998). Social capital, intellectual capital and the organizational advantage. Academy of Management Review, 23(2).
- Nohr, Holger (2000). Wissen und Wissensprozesse visualisieren, Arbeitspapiere Wissensmanagement Nr., Hg. H. Nohr, Internet ISSN 1616-5349, Stuttgart
- Russo R. (2002). The application of knowledge management principles to compliant coding activities. Top Health Information Management, 21(3), 18-23.
- Schulz M. L. A. Jobe (2001). Codification and Tacitness as Knowledge Management Strategies: an Empirical Exploration . Journal of High Technology Management Research, 12 (1), 132-165
- Smith, A.D., Offodile, F. (2004). Information management of automated data capture: an overview of technical developments. Information Management and Computer Security, 10 (3), 109-18.
- Sohn, Y. S., & I. S. Choi. (2001). Fuzzy QFD for supply chain management with reliability. Reliability Engineering and System Safety, 72, 327-334.
- Sveiby, K.E. (2001). A Knowledge-base theory of the firm to guide in strategy formulation. Journal of intellectual capital, 2(4), 348-352.
- Vanegas, L.V. & Labib, A.W. (2001). A Fuzzy Quality Function Deployment Model for Deriving Optimum Targets. International Journal of Production Research, 39, 91-120
- Yang J. (.2010). The knowledge management strategy and its effect on firm per-formance: A contingency analysis. International JournalofProductionEconomics; 125(2): 215–223
- Zack, M. H. (1999). Developing Knowledge Strategy. California Management Review, 41(3), 125-145.
- Zaim M., & Sevkli M. (2002). The Methodology of Quality Function Deployment with Crisp and Fuzzy Approaches and an Application in the Turkish Shampoo Industry. Journal of Economic and Social Research, 4(1), 27-53.
- Zaim, S., Sevkli, M., Camgöz-Akdağ, H., Demirel, O., Yayla, A., & Delen, D. (2014). Use of ANP weighted crisp and fuzzy QFDfor product development. Expert Systems with Applications, 41(9), 4464-4474.
- Zhou, Quan, Weilai Huang, and Ying Zhang. (2011). Identifying critical success factors in emergency management using a fuzzy DEMATEL method. Safety Science, 49, 243-252.