نویسندگان
1
* استادیار، دانشگاه صنعتی امیرکبیر)نویسنده مسئول(.
2
** کارشناس ارشد، دانشگاه تهران
,
نوع مقاله : پژوهشی ( با رویکردهای کمی)
چکیده
چکیده بیشتر پژوهشهایی که در زمینه ارزیابی عملکرد انجام شدهاند، بر فرآیندهای شناختی نسبتاً بدون روح ارزیابان متمرکز شده و عمدتاً جزئیات اجتماعی و انسانی آن را از قلم انداختهاند؛ همچنین یکی از موضوعهای حوزه ارزیابی عملکرد که مطالعههای چندانی را به خود اختصاص نداده، شیوههای استفاده از آن است؛ بنابراین هدف این پژوهش بررسی تأثیر شیوههای استفاده از ارزیابی عملکرد (توسعهای و ارزیابانه) بر اعتماد کارکنان به مدیران (با توجه به ابعاد شایستگی، صداقت و خیرخواهی) است. جامعه آماری این پژوهش کارکنان «خبرگزاری ایسنا» هستند. روش این پژوهش پیمایش و ابزار اصلی گردآوری دادهها پرسشنامه است؛ هرچند برای شناسایی وضعیت موجود نظام ارزیابی عملکرد در جامعه آماری یادشده، برخی مصاحبههای اکتشافی نیز انجام شده است. برای تحلیل دادهها از نرم افزارهای SPSS و PLS 2 Smart استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان میدهد که هر دو شیوه (توسعهای و ارزیابانه) بر اعتماد کارکنان به مدیران تأثیر دارند؛ هرچند میزان این تأثیرگذاری در ارزیابی عملکرد توسعهای بیشتر است؛ در نهایت، پیشنهادهایی کاربردی درراستای بهبود سیستم ارزیابی عملکرد و اعتماد کارکنان به مدیران «خبرگزاری ایسنا» پیشنهاد شده است.
- . قلیپور، آرین (1393). مدیریت منابع انسانی (چاپ سوم). تهران: انتشارات سمت.
- Afsar, B., & Bin Saeed, B. (2010). Subordinate's Trust in the Supervisor and its Impact on Organizational Effectiveness, The Romanian Economic Journal, 38, 3-25.
- Barrett, R.S. (1966). Performance ratings. Chicago: Science Research Associates.
- Beer, M. (1981). Performance appraisal: Dilemmas and possibilities. Organizational Dynamics, 9, 24-36.
- Blau, P. M. (1964). Exchange and power in social life. New York: Wiley.
- Boswell, W. R. & Boudreau, J. W. (2000). Employee Attitudinal Effects of Perceived Performance Appraisal Use. Human Resource Development Quarterly, 11 (3), 283-299.
- Bretz, R. D., Milkovich, G. T., & Read, W. (1992). The current state of performance appraisal research and practice: Concerns, directions, and implication. Journal of Management, 18, 321-352.
- Brower, H. H., Lester, S. W., Korsgaard, M. A., & Dineen, B. R. (2009). A closer look at trust between managers and subordinates: understanding the effects of both trusting and being trusted on subordinate outcomes. Journal of Management, 35 (2), 327-347.
- Brumback, G. B. (1988). Some ideas, issues and predictions about performance management. Public Personnel Management, 17, 387-402.
- Cho, Y. J. & Lee, J. W. (2012). Performance management and trust in supervisors, Review of Public Personnel Administration, 32 (3), 236-259.
- Cleveland, J. N., Murphy, K. R., & Williams, R. E. (1989). Multiple uses of performance appraisal: prevalence and correlates. Journal of Applied Psychology, 74 (1), 130- 135.
- Cummings, L. L. (1983). Performance evaluation systems in context of individual trust and commitment. In F. J. Landy, S. Zedrick, & J. Cleveland (Eds.), Performance measurement and theory (pp. 89-93). Hillsadle, NJ: Erlbaum.
- Daley, D. (1991). Performance Appraisal in North Carolina Municipalities. Review of Public Personnel Administration, 11 (3), 32- 49.
- DeNisi, A. S. & Pritchard, R. D. (2006). Performance Appraisal, Performance Management and Improving Individual Performance: A Motivational Framework. Management and Organization Review, 2 (2), 253–277.
- Dessler, G. (2013). Human Resource Management (13 edition). New Jersey: Printice Hall.
- Diamantopoulos, A., Sarstedt, M., Fuchs, C., Wilczynski, P., & Kaiser, S. (2012). Guidelines for choosing between multi-item and single-item scales for construct measurement: a predictive validity perspective. Journal of the Academy of Marketing Science, 40 (3), 434- 449.
- Farndale, E., Hope-Hailey, V. & Kelliher, C. (2011). High commitment performance management: the roles of justice and trust. Personnel Review, 40 (1), 5-23.
- Gabris, G. T. & Ihrke, D. M. (2000). Improving employee acceptance toward performance appraisal and merit pay systems: the role of leadership credibility. Review of Public Personnel Administration, 20(1), 41-53.
- Härtel, Ch. E.J. (1999). Development and Test of the Two-stage Model of Performance Appraisal. Asia Pacific Journal of Human Resources, 37, 76-91.
- Hartmann, F., & Slapnicar, S. (2009). How formal performance evaluation affects trust between superior and subordinate managers. Accounting, Organizations and Society, 34, 722-737.
- Hedge, J.W. & Teachout, M. S. (2000). Exploring the concept of acceptability as a criterion for evaluating performance measures. Group and Organization Management, 25 (1), 22-55.
- Hovland, C., Janis, I. L. & Kelly. H. H. (1953). Communication and persuasion. New Haven, CT: Yale University Press.
- Kim, S. E. & Rubianty, D. (2011). Perceived Fairness of Performance Appraisals in the Federal Government: Does It Matter? Review of Public Personnel Administration, 31 (4), 329-348.
- Kuvaas, B. (2007). Different relationships between perceptions of developmental performance appraisal and work performance. Personnel Review, 36 (3), 378 – 397.
- Lawler, E. E., Benson, G. S. & McDermott, M. (2012). What Makes Performance Appraisals Effective? Compensation & Benefits Review, 44 (4), 191- 200.
- Levy, P. E. & Williams, J. R. (2004). The social context of performance appraisal: A review and framework for the future. Journal of Management, 30 (6), 881- 905.
- Mayer, R. C. & Davis, J. H. (1999). The effect of the performance appraisal system on trust for management: A field quasi- experiment. Journal of Applied Psychology, 84 (1), 123-136.
- Mayer, R. C., & Gavin, M. B. (2005). Trust in management and performance: Who minds the shop while the employees watch the boss? Academy of Management Journal, 48, 874-888.
- Murphy, K. R. & Cleveland, J. N. (1995), Understanding performance appraisal: Social, organizational and goal-based perspectives, Sage, Thousand Oaks, CA.
- Murphy, K., Balzer, W., Kellam, K., & Armstrong, J. (1984). Effect and purpose of rating on accuracy in observing teacher behavior and evaluating teaching performance. Journal of Educational Psychology, 76, 45-54.
- Nathan, B. R., Mohrman, A. M., & Milliman, J. (1991). Interpersonal relations as context for the effects of appraisal interviews on performance and satisfaction: a longitudinal study. Academy of Management Journal, 34 (2), 352- 369.