با ظهور جامعه شبکهای و توسعه شبکههای اجتماعی فیزیکی و مجازی، مناسبات قدرت در جوامع دستخوش تغییرات زیادی شده است. با ظهور شکلهای جدید قدرت در جامعه شبکهای ازجمله قدرت شبکهبندی، قدرت شبکه، قدرت شبکهایشده و قدرت شبکهساز، توازن قدیمی قدرت در جوامع بههم خورده و شهروندان بیش از گذشته در فرآیندهای سیاسی و اجتماعی قدرت نقشآفرین شدهاند. در شرایط جدید ازجمله مهمترین مسیرهای قدرتآفرینی شهروندان، شبکههای اجتماعی مجازی و ازجمله اصلیترین عرصههای این ایفای قدرت در رقابتهای انتخاباتی است. این عرصه از سویی فرصت مناسبی برای آیندهپژوهی و دیدهبانی انتخابات فراهم کرده و از سوی دیگر ضرورت این نوع از پژوهشها را مشخص ساخته است. تقریباً در تمام پژوهشهای آیندهپژوهی، دیدهبانی (پایش و پویش) مقدمه لازم تلقی میشود. از طریق دیدهبانی مناسب وقایعی که احتمال رخ دادن آنها وجود دارد مورد بررسی قرار گرفته و آسیبپذیری و غافلگیری کاهش خواهد یافت. انتخابات، همواره یکی از مهمترین فضاهای عدمقطعیت در کشور ایران بوده است. هریک از دورههای انتخاباتی ایران پس از انقلاب با شگفتیسازی همراه بوده است و دیدهبانی فضای کنونی این احتمال را تقویت میکند که مؤلفه شگفتیساز انتخابات آتی، فضای مجازی و شبکههای اجتماعی باشد.
کاستلز، مانوئل (1385). عصر اطلاعات و ظهور جامعه شبکهای. علی پایا. تهران: طرح نو.
کاستلز، مانوئل (1393-1). شبکههای خشم و امید؛ جنبشهای اجتماعی در عصر اینترنت. ترجمه مجتبی قلیپور. تهران: نشر مرکز.
کاستلز، مانوئل (1393-2). قدرت ارتباطات، ترجمه حسین بصیریان جهرمی. تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
مک کی، هیو (1386). تحقیق در جامعه اطلاعاتی. ترجمه رامین کریمیان. تهران: دفتر مطالعات و توسعه رسانهها.
مهانیان، علیرضا و مجردی، سعید (1393). راهبردهای ایران در قبال شبکههای اجتماعی مجازی در جنگ آینده. فصلنامه راهبرد، 46.
مولایی، محمد مهدی (1388). رسانههای اجتماعی به مثابه ابزارهای مقاومت. پژوهش دانشجویی، دانشگاه تهران.
مولایی، محمد مهدی (1392). رسانههای اجتماعی و انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری ایران. ماهنامه دنیای کامپیوتر و ارتباطات، 125.
Gomez, James (2014). Social Media Impact on Malaysia’s 13th General Election. Asia Pacific Media Educator, 24) 1(, 95-105.
Hayden, Craig. Waisanen, Don. & Osipova, Yelena (2013). Facilitating the Conversation: The 2012 U.S. Presidential Election and Public Diplomacy Through Social Media. American Behavioral Scientist, 57(11), 1623-1642.
Ifukor, Presley (2010). “Elections” or “Selections”? Blogging and Twittering the Nigerian 2007 General Elections. Bulletin of Science Technology Society, 30(6), 398-414.
Kimseng, Men (2014). Shaping Political Change: The Role of Social Media in Cambodia’s 2013 Elections. Asia Pacific Media Educator, 24(1), 107-116 .
Larsson, Anders Olof (2015). Going viral? Comparing parties on social media during the 2014 Swedish election. Convergence.
Ranganathan, Maya (2014). Indian Elections, 2014: Commercial Media Pushes Social Media into Focus. Asia Pacific Media Educator, 24(1), 23-38.
Ross, Karen., Fountaine, Susan & Comrie, Margie (2015). Facing up to Facebook: politicians, publics and the social media (ted) turn in New Zealand. Media Culture Society, 37 (2), 251-269.
Strandberg, K. (2013). A social media revolution or just a case of history repeating itself? The use of social media in the 2011 Finnish parliamentary elections. New Media & Society, 15(8), 1329-1347.
مولایی, محمدمهدی. (1394). آیندهپژوهی انتخابات ایران و تحولات قدرت در جامعه شبکهای دستاوردهای دیدهبانی شبکههای اجتماعی مجازی. چشم انداز مدیریت دولتی, 6(1), 121-132.
MLA
محمدمهدی مولایی. "آیندهپژوهی انتخابات ایران و تحولات قدرت در جامعه شبکهای دستاوردهای دیدهبانی شبکههای اجتماعی مجازی". چشم انداز مدیریت دولتی, 6, 1, 1394, 121-132.
HARVARD
مولایی, محمدمهدی. (1394). 'آیندهپژوهی انتخابات ایران و تحولات قدرت در جامعه شبکهای دستاوردهای دیدهبانی شبکههای اجتماعی مجازی', چشم انداز مدیریت دولتی, 6(1), pp. 121-132.
VANCOUVER
مولایی, محمدمهدی. آیندهپژوهی انتخابات ایران و تحولات قدرت در جامعه شبکهای دستاوردهای دیدهبانی شبکههای اجتماعی مجازی. چشم انداز مدیریت دولتی, 1394; 6(1): 121-132.