,
نوع مقاله : پژوهشی ( با رویکردهای کمی)
چکیده
یکی از مهمترین مسائلی که سازمانها همواره با آن مواجه هستند، بهبود عملکرد سازمانی است که در قالب مفاهیمی چون رشد، سودآوری، افزایش سهم بازار، بهرهوری و سایر شاخصها مطرح میشود. پژوهش حاضر به دنبال آن است تا رابطة میان ارتباطات، تعارض و فرهنگ سازمانی را مشخص کرده و رابطة آن با عملکرد را مورد بررسی قرار دهد. در این راستا مؤسسات پژوهشی تحت نظارت «وزارت علوم، تحقیقات و فناوری» به عنوان جامعة آماری با کاربرد روش پژوهش ترکیبی و بااستفاده از روش نمونهگیری هدفمند بررسی شدند و گونههای ارتباطات، تعارض و فرهنگ سازمانی آنها با استفاده از سه پرسشنامه مورد سنجش قرار گرفت. تعداد 188 پرسشنامه از 23 مؤسسه پژوهشی جمعآوری شد و در تحلیلها مورد استفاده قرار گرفت. سپس مدل پژوهش با استفاده از تحلیل مسیر مورد تأیید آماری قرار گرفت. یافتهها حاکی از آن است که میان ارتباطات، تعارض، فرهنگ سازمانی و عملکرد رابطة معنادار وجود دارد؛ همچنین بین هماهنگی استراتژیک و عملکرد نیز رابطة معنادار وجود دارد و با افزایش میزان هماهنگی استراتژیک میان این عناصر، عملکرد نیز افزایش مییابد
- . ایزدی یزدان آبادی، احمد (1379). مدیریت تعارض. تهران: مؤسسه چاپ و انتشارات دانشگاه امام حسین.
- اسکافی ثابت، امیررضا (1384). سازمان مبتنی بر نقاط مرجع استراتژیک (بررسی اثر هماهنگی راهبردی عناصر سازمانی بر عملکرد). پایاننامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت اجرایی، دانشگاه علامه طباطبایی.
- اشراقی، حسام؛ کاشف، میر محمد و محرمزاده، مهرداد (1388). تأثیر نظام ارتباطات سازمانی بر تعارض در ادارات تربیت بدنی استان آذربایجان غربی. فصلنامه المپیک، سال هفدهم، شماره 1 (پیاپی 45)، 46-33.
- اعرابی، سید محمد (1384 الف). مبانی فلسفی تئوریهای مدیریت. جزوه کلاسی دوره دکتری، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، انتشار نیافته.
- اعرابی، سید محمد (1384 ب). مدیریت استراتژیک منابع انسانی، جزوه کلاسی دوره دکتری، دانشکده حسابداری و مدیریت، دانشگاه علامه طباطبائی. انتشار نیافته.
- اعرابی، سید محمد و مقدم، علیرضا (1386). هماهنگ کردن استراتژی منابع انسانی با استراتژی تجاری و فرهنگ سازمانی. فصلنامه علوم مدیریت ایران، سال دوم، شماره 8، 135-103.
- اعرابی، سید محمد و مهدیه، امید (1388). استراتژی منابع انسانی، فرهنگ ملی و چالش هماهنگی: نقش نقاط مرجع استراتژیک. دوماهنامه منابع انسانی، سال اول، شماره دوم، 29-20.
- برکو، ری ام.؛ ولوین، آندرو دی. و ولوین، دارلین آر. (1378). مدیریت ارتباطات: فردی و عمومی، ترجمه دکتر سید محمد اعرابی و داود ایزدی، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
- حقیقی، محمدعلی و همکاران (1388). مدیریت رفتار سازمانی. چاپ پنجم، تهران، انتشارات ترمه.
- دفت، ریچارد ال. (1998). تئوری و طراحی ساختار. ترجمه: دکتر علی پارسائیان و دکتر سید محمد اعرابی، چاپ پنجم، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی، 1385.
- دواس، دی.اِی. د (1991). پیمایش در تحقیقات اجتماعی. ترجمه هوشنگ نایبی، تهران: نشر نی، 1376.
- رابینز، استیفن پی. (1998 الف). رفتار سازمانی: مفاهیم، نظریهها و کاربردها. ترجمه دکتر علی پارساییان و دکتر سید محمد اعرابی، جلد دوم، چاپ چهارم، تهران: انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی، 1381.
- رابینز، استیفن پی. (1998 ب). تئوری سازمان (ساختار، طراحی، کاربردها). ترجمه دکتر سیدمهدی الوانی و دکتر حسن داناییفرد، چاپ پانزدهم، تهران: انتشارات صفّار، 1385.
- زارعی متین، حسن (1388). مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته. تهران: انتشارات آگاه.
- رحمانسرشت، حسین (1377). تئوریهای سازمان و مدیریت: از نوینگرایی تا پسانوینگرایی. جلد اول، تهران: مؤسسه فرهنگی انتشاراتی فن و هنر.
- رحمانسرشت، حسین (1386). تئوریهای سازمان و مدیریت: از تجددگرایی تا پساتجددگرایی. جلد اول: دوران تجددگرایی، مدرنیزم، ویرایش دوم، تهران: نشر دوران.
- شفریتز جی. ام. و وات، جی. استیون (1995). تئوریهای سازمان: اسطورهها. ترجمه دکتر علی پارسائیان، جلد اول، چاپ اول، تهران: انتشارات کتاب فرزانه، 1379.
- فرهنگی، علیاکبر و صفرزاده، حسین (1384). طراحی و تبیین الگوی ارتباطات سازمانی در فرآیند کارآفرینی سازمانی (با تأکید بر شرکتهای پخش سراسری ایران). دانشور رفتار، سال 12، شماره 14، 20-1.
- کاپلان، رابرت اس. و نورتون، دیوید پی. (2001). سازمان استراتژیمحور. ترجمه پرویز بختیاری، ویراست دوم، چاپ نهم، تهران: سازمان مدیریت صنعتی، 1389.
- هولستی، اُل آر. (1380). تحلیل محتوا در علوم اجتماعی و انسانی. ترجمه دکتر نادر سالارزادة امینی، چاپ دوم، تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی.
- Asante, K. (2010). Information Technology (IT) Strategic Alignment: A Correlational Study between the Impact of IT Governance Structure and IT Strategic Alignment. PhD Dissertation, School of Business and Technology, Capella University.
- Avison, D. et al, (2004). Using and Validating the Strategic Alignment Model. Journal of Strategic Information Systems, 13, 223–246.
- Bamberger, P. & Fiegenbaum, A. (1996). The Role of Strategic Reference Points in Explaining the Nature and Consequences of Human Resource Strategy. Academy of Management Review, 21, 926–958.
- Burns, T. & Stalker, G. M. (1966). The Management of Innovation. London: Tavistock.
- .Cameron, K. S. & Quinn, R. E. (2006). Diagnosing and Changing Organizational Culture: Based on Competitive Values Framework. San Francisco, California: Jossey-Bass.
- Chandler, A. D. (1952). Strategy and Structure. Cambridge, Mass: MIT Press.
- Chandler, A. D. (1962). Strategy and Structure: Chapter in the History of American Industry Enterprise. Cambridge, MA: MIT Press.
- Denison, D. R. & Mishra, A. K. (1995). Toward a Theory of Organizational Culture and Effectiveness. Organization Science, 6 (2), 204-223.
- Denison, D. R.; Haaland, S. & Goelzer, P. (2003). Corporate Culture and Organizational Effectiveness: Is There a Similar Pattern around the World? Advances in GlobalLeadership, 3, 205-227.
- Denison, D. R.; Haaland, S. & Goelzer, P. (2004). Corporate Culture and Organizational Effectiveness: Is Asia Different From the Rest of the World? Organizational Dynamics, 33 (1), 98–109.
- Emery, F. E. & Trist, E. L. (1965). The Casual Texture of Organizational Environment, Human Relation, 18, 21-32.
- Fey, C. F. & Denison, D. R. (2003). Organizational Culture and Effectiveness: Can American Theory Be Applied in Russia? Organization Science, 14 (6), 686-706.