امروزه محیط سازمانها دارای پویاییهای بسیاری است و عوامل زیادی عملکرد کارکنان و در نهایت عملکرد سازمانها را متأثر میسازد. یکی از متغیرهای مهم سازمانی، طردشدگی کارکنان از سوی افراد و گروههای کاری است که بر رفتار سازمانی و در نهایت عملکرد شغلی آنان تأثیرخواهد داشت. ازآنجاکه این مفهوم در مبانی نظری رفتار سازمانی ایران مغفول واقع شده و مدل جامعی برای آن تدوین نشده است، این پژوهش بر آن شد تا با رویکردی اکتشافی، مدلی برای آن تدوین کند. ابتدا با مطالعه عمیق پژوهشهای پیشین ابعاد مختلف این مفهوم بررسی شد و پس از طراحی راهنمای مصاحبه، نمونهای هدفمند شامل 48 نفر از مدیران، کارشناسان مسئول و کارشناسان ادارههای مرکزی دو بانک ایرانی «بانک ملت» و «بانک خاورمیانه» از طریق انجام مصاحبههای عمیق مطالعه شد. استراتژی نظریه دادهبنیاد برای مدلسازی پژوهش انتخاب و مدل فرآیند طردشدگی بر مبنای آن طراحی شد. بر اساس این مدل، محرکهایی در دو دسته عوامل مربوط به طردشونده و طردکننده موجب وقوع طردشدگی میشود که ممکن است به صورت هدفمند و یا غیرعمدی باشد؛ بعد از وقوع پدیده طرد، با توجه به تعدادی عوامل زمینهای و مداخلهگر، واکنشهای احساسی و منطقی در درون فرد شکل میگیرد که با توجه به آن پیامدهایی در سه سطح فرد، گروه و سازمان واقع میشود.
ارشدی، نسرین؛ پیریایی، صالحه؛ زارع، راضیه (1391). نقش تعدیلکننده صفات شخصیتی در رابطه بین ادراک طردشدگی در محیط کار و رفتارهای انحرافی محیط کار. مجله علوم رفتاری، 6(3)، 230-221.
Anderson, J. W. (2009). Organizational Shunning: The Disciplinary Functions of “Non-Sense. Atlantic Journal of Communication, 17(1), 36-50.
Atlas, G. & Morier, D. (1994). The sorority rush process: Self-selection, acceptance criteria, and the effect of rejection. Journal of College Student Development, 35, 346-353.
Australian Public Service Commission, 2009, Respect: Promoting a culture free from harassment and bullying in the APS. www.apsc.gov.au.
Baumeister, R. F., & Leary, M. R. (1995). The need to belong: Desire for interpersonal attachments as a fundamental human motivation. Psychological Bulletin, 117, 497-529.
Bastian, B., & Haslam, N. (2010). Excluded from humanity: The dehumanizing effects of social ostracism. Journal of Experimental Social Psychology, 46, 107–113.
Beck, A. T., Laude, R., & Bohnert, M. (1974). Ideational components of anxiety neurosis. Archives of General Psychiatry, 31, 319-325.
Blackhart G. C., Eckel L. A., & Tice D. M. (2007). Salivary cortisol in response to acute social rejection and acceptance by peers. Biol. Psychol, 75, 267–276.
Carter, A. R., & Williams, K. D. (2005). Effects of ostracism on social susceptibility. Presented at 77th Annu. Meet. Midwest. Psychol. Assoc., Chicago.
Coie, J. D., Terry, R., Zakriski, A., & Lochman, J. (1995). Early adolescent social influences on delinquent behavior. In J. McCord (Ed.), Coercion and punishment in long-term perspectives, 229-244. New York, NY, US: Cambridge University Press.
Cheuk, W. H., & Rosen, S. (1994). Validating a “spurning scale” for teachers. Current Psychology, 13, 241-247.
Creswell, J. W. (2005), Educational Research: Planning, Conducting, and Evaluating Quantitative and Qualitative Research (2nd edition).
Eisenberger, N. I. (2012). The pain of social disconnection: examining the shared neural underpinnings of physical and social pain. University of California.1-14.
Dotan-Eliaz, O., Sommer, K., & Rubin, Y. (2009). Multilingual groups: Effects of linguistic ostracism on felt rejection and anger, coworker attraction, perceived team potency, and creative performance. Basic and Applied Social Psychology, 31, 363-375.
Duffy, D. C. Ganster, & M. Pagon. (2002). Social undermining in the workplace, Academy of Management Journal, 45, 331–351.
Eisenberger, N. I. (2012). Broken Hearts and Broken Bones: A Neural Perspective on the Similarities Between Social and Physical Pain. Current Directions in Psychological Science, 21(1), 42 –47.
Ferris, D. L., Brown, D. J., Berry, J. W., & Lian, H. (2008). The Development and Validation of the Workplace Ostracism Scale. Journal of Applied Psychology, 6(6), 1348-1366.
Glaser, Barney G. (1992), Emergence vs. Forcing: Basics of Grounded Theory Analysis, Sociology Press.
Glaser, Barney G., & Strauss, Anselm L. (1965). Awareness of Dying. Id. (1967), The Discovery of Grounded Theory: The Strategies for Qualitative Research.
Griffin, R. W., O’Leary-Kelly, A. M., & Collins, J. M. (1998). Dysfunctional work behaviors in organizations. In C. L. Cooper & D. M. Rousseau (Eds.), Trends in organizational behavior (pp. 65-82). New York: Wiley.
Hitlan, R. T., Kelly, K. M., Schepman, S., Schneider, K. T., Zarate, M. A. (2006). Language Exclusion and the Consequences of Perceived Ostracism in the Workplace. Theory, Research, and Practice, 10(1), 56-70.
Hitlan, R. T., Clifton, R. J., & DeSoto, M. C. (2006). Perceived exclusion in the workplace: The moderating effects of gender on work-related attitudes and physical health. North American Journal of Psychology, 8, 217-235.
Jones, W. H. (1990). Loneliness and social exclusion. Journal of Social and Clinical Psychology, 9(2), 214-220.
Lakin, J. L., & Chartrand, T. L. (2005). Exclusion snd nonconscious behavioral mimicry. In Williams, K. D., Forgas, J. P., & Hippel, W. von. The social outcast: Ostracism, social Exclusion, rejection, and bullying, New York: Psychology Press. 279-296.
Leary, M. R., Koch, E. J., & Hechenbleikner, N. R. (2001). Emotional responses to interpersonal rejection. In M. R. Leary (Ed.), Interpersonal Rejection. New York: Oxford University Press.