نویسندگان
1
عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان - مدیریت دولتی، مدیریت رفتار سازمانی
2
دانشیار گروه مدیریت بازرگانی دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
3
دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
4
دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
,
نوع مقاله : پژوهشی ( با رویکردهای کمی)
چکیده
هدف: تطبیقپذیری شغلی یک ویژگی مطلوب است و افرادی که انطباق بیشتری با شغل خود دارند، از شغل خود رضایت بیشتری داشته، روحیهی مثبتی در کار نشان داده و نسبت به سازمان و همکاران خود تعهد بالایی ابراز میکنند. هدف از پژوهش حاضر واکاوی نقش میانجیگری رفتار نوآورانه و تطبیقپذیری شغلی در رابطۀ بین قابلیتهای زیرساختی و عجین شدن با عملکرد نوآورانه است.
طراحی/ روششناسی/ رویکرد: اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ از نظر ﻫﺪف ﻛﺎرﺑﺮدی و از ﻧﻈﺮ جمعآوری دادهها، ﭘﻴﻤﺎﻳﺸﻲ- ﺗﻮﺻﻴﻔﻲ اﺳﺖ. جامعۀ آماری پژوهش کلیة کارکنان وزارت ورزش و جوانان بودند (به تعداد 890 نفر) که با توجه به جدول کرجسی و مورگان 269 نفر با روش نمونهگیری تصادفی ساده به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد استفاده شد. روایی صوری پرسشنامه با نظر متخصصان مورد تأیید قرار گرفت و روایی سازه و پایایی ترکیبی ابزار پژوهش نیز، از طریق برآورد مدل اندازهگیری و پس از انجام اصلاحات لازم، به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده گردید.
یافتههای پژوهش: یافتههای پژوهش نشان داد که قابلیتهای زیرساختی بر رفتار نوآورانه کارکنان و تطبیقپذیری شغلی تأثیر مثبت و معناداری داشته و همچنین عجینشدن با شغل بر تطبیقپذیری شغلی و رفتار نوآورانه تأثیر مثبت و معناداری دارد. افزون بر این، رفتار نوآورانه و تطبیقپذیری شغلی بر عملکرد نوآورانه تأثیر مثبت و معناداری دارد.
محدودیتها و پیامدها: فقدان پژوهشهای مشابه و نبود مبانی نظری مناسب برای توسعه فرضیهها مهمترین محدودیتها بودند.
پیامدهای عملی: پژوهش انجام شده در صنعت ورزش صورت گرفته است که همین امر تعمیمپذیری آن به سایر حوزهها را تا حدی با چالش مواجه میکند.
ابتکار یا ارزش مقاله: دستیابی به بهبود عملکرد کارکنان از طریق انطباق ویژگی فردی با خصوصیات شغلی.
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
- Abdallah, A. B., Phan, A. C., & Matsui, Y. (2016). Investigating the effects of managerial and technological innovations on operational performance and customer satisfaction of manufacturing companies. International Journal of Business Innovation and Research, 10(2-3), 153-183.
- Almodarresi, M., Pourhossein, M., & Bagheri Garboolag, H. (2018). Investigating the role of job engagement with career adaptability in employees and relief workers of Semnan Red Crescent Society, Scientific Journal of Rescue Relief, 10(3), 45-57. (in Persian).
- Balogun, N. A., Mejabi, O. V., & Bello, O. W. (2017). Introducing learner infrastructural capabilities into information systems success model using E-learning. University of Sindh Journal of Information and Communication Technology, 1(1), 8-16.
- Chang, H. T., Chou, Y. J., Liou, J. W., & Tu, Y. T. (2016). The effects of perfectionism on innovative behavior and job burnout: Team workplace friendship as a moderator. Personality and Individual Differences, 96, 260-265.
- Chen, I. J., & Popovich, K. (2003). Understanding customer relationship management (CRM) people, process and technology. Business Process Management Journal, 9(5), 672–688.
- Christian, M. S., Garza, A. S., & Slaughter, J. E. (2011). Work engagement: A quantitative review and test of its relations with task and contextual performance. Personnel psychology, 64(1), 89-136.
- Chuang, S. H., & Lin, H. N. (2013). The roles of infrastructure capability and customer orientation in enhancing customer-information quality in CRM systems: Empirical evidence from Taiwan. International Journal of Information Management, 33(2), 271 281.
- Daneshi Moghaddam, M. D., Vazife, Z., & Roknabadi, A. D. (2016). The Effects of Firm Orientation and Customer Relationship Management on firm Performance. International Journal of Humanities and Cultural Studies (IJHCS) ISSN 2356-5926, 1000-1021.
- Grissemann, U., Plank, A., & Brunner- Sperdin, A. (2013). Enhancing business performance of hotels: The role of innovation and customer orientation. International Journal of Hospitality Management, 33, 347-356.
- Harter, J. K., Schmidt, F. L., & Hayes, T. L. (2002). Business-unit-level relationship between employee satisfaction, employee engagement, and business outcomes: A meta-analysis. Journal of applied psychology, 87(2), 268.
- Hasani, Z., Ahmadi, B., Zarifi, F. (2019). The effect of perception social Status on work engagement in teachers of physical education. Scientific Journal of Organizational Behavior Management in Sport Studies, 6(4), 93-106. (Persian).
- Jayachandran, S., Sharma, S., Kaufman, P., & Raman, P. (2005). The role of relational information processes and technology use in customer relationship management. Journal of Marketing, 69(4), 177–192.
- Jiang, Z., Hu, X., & Wang, Z. (2018). Career adaptability and plateaus: The moderating effects of tenure and job self-efficacy. Journal of Vocational Behavior, 104, 59-71.
- Jung, H. S., Jung, Y. S., & Yoon, H. H. (2021). COVID-19: The effects of job insecurity on the job engagement and turnover intent of deluxe hotel employees and the moderating role of generational characteristics. International Journal of Hospitality Management, 92, 102703.
- Kapel D. E & Newka, E, American Educator,s Encyclopedia, New york.Greeweed Press, 1997.
- Khosravizadeh, E., Kamankesh, A., Moghadasi, H., Zohrevandian, K. (2019). The relationship between Organizational Justice and Job Eengagement with Organizational Performance of coaches (case study: Arak Sports boards). Scientific Journal Of Organizational Behavior Management in Sport Studies, 6(1), 55-63. (in Persian).
- Kleysen, R.F., Street, C.T., (2001). Toward a multi-dimensional measure of individual innovative behavior. Journal of Intellectual Capital, 2 (3), 284–296.
- Kord Naij, A., Moshbeki, A., Sasani, M., Delkhah, B. (2014). Investigating the effects of dynamic capabilities on organizational performance with balanced scorecard approach. Journal of executive management, scientific-research, 6th year, No. 12.
- Kuang, CH., & Ying, Ch. (2007). The work adjustment of Taiwanese expatriates. The Business Review, 8 (2): 267-72.
- Melville, N., Kraemer, K., & Gurbaxani, V. (2004). Information technology and organizational performance: An integrative model of IT business value. MIS Quarterly, 28(2), 283–322.
- Meng, Y., Wang, Y., & Tian, X. (2021). Job Crafting Paths for Job Engagement: An Empirical Study among Chinese Social Workers. Human Service Organizations: Management, Leadership & Governance, 45(2), 142-167.
- Nelson, D. L., & Simmons, B. L. (2003). Health psychology and work stress: A more positive approach. Handbook of occupational health psychology, 2, 97-119.
- Nota, L., Ginevra, M. C., & Soresi, S. (2012). The Career and Work Adaptability Questionnaire (CWAQ): A first contribution to its validation. Journal of adolescence, 35(6), 1557-1569.
- Pouryazdani Kojour, M., Kiakojouri, D., Taghipour, H. A., & Ghafari, M. (2021). Presenting a Behavioral Innovation Model Using Knowledge-Based Human Resource Management in Public Educational Organizations. Journal of Research on Management of Teaching in Marine Sciences.
- Ren, F., & Zhang, J. (2015). Job stressors, organizational innovation climate, and employees’ innovative behavior. Creativity Research Journal, 27(1), 16-23.
- Rudolph, C. W., Lavigne, K. N., Katz, I. M., & Zacher, H. (2017). Linking dimensions of career adaptability to adaptation results: A meta-analysis. Journal of Vocational Behavior, 102, 151-173.
- Savickas, M. L., & Porfeli, E. J. (2012). Career Adapt-Abilities Scale: Construction, reliability, and measurement equivalence across 13 countries. Journal of vocational behavior, 80(3), 661-673.
- Schaufeli, W. B., Bakker, A. B., & Salanova, M. (2006). The measurement of work engagement with a short questionnaire: A cross-national study. Educational and psychological measurement, 66(4), 701-716.
- Son, J., Park, O., Bae, J., & Ok, C. (2020). Double-edged effect of talent management on organizational performance: the moderating role of HRM investments. The international journal of human resource management, 31(17), 2188-2216.
- Tabarsa, G., geravand, B., taheri, S., shahbakhsh, B. (2021). to investigate the relationship between Work Place Spirituality and Organizational Commitment using Work Engagement as a mediator variable. Public Administration Perspaective, 12(2), 145-178. (in Persian).
- Tajeddini, K., Trueman, M., 2012. Managing Swiss hospitality: how cultural antecedents of innovation and customer-oriented value systems can influence performance in the hotel industry. International Journal of Hospitality Management, 31 (4), 1119–1129.
- Tsai, C. (2011). Innovative behaviors between employment modes in knowledge intensive organizations. International Journal of Humanities and Social Science, 1(6), 153-162.
- Vătămănescu, E. M., Cegarra-Navarro, J. G., Andrei, A. G., Dincă, V. M., & Alexandru, V. A. (2020). SMEs strategic networks and innovative performance: a relational design and methodology for knowledge sharing. Journal of Knowledge Management. 69, 2-14.
- Wang, H. J., Demerouti, E., & Le Blanc, P. (2017). Transformational leadership, adaptability, and job crafting: The moderating role of organizational identification. Journal of Vocational Behavior, 100, 185-195.