نویسندگان
1
رفتار سازمانی،گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان
2
دانشجوی دکترا، مدیریت رفتاری، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان
,
نوع مقاله : پژوهشی (با رویکردهای کیفی)
چکیده
هدف: به دلیل گسترش رسانههای اجتماعی در کشور ضروری است که رهبران سازمان بهعنوان اصلیترین عوامل شکل دهنده فرهنگ سازمانی، مهارت لازم برای استفاده از این بستر ارتباطی نوین را بدست آورند. هدف محقق در این پژوهش بررسی تغییرات سبک رهبری در سازمانها با ظهور رسانههای اجتماعی است.
روش شناسی: روش اجرای این تحقیق با استفاده از نظریه دادهبنیاد است. در این تحقیق جامعه آماری شرکتها و آژانسهای تبلیغاتی هستند. نمونههای آماری به شیوه قضاوتی و گلوله برفی از گروههای نخبگان شاغل در آژانسهای تبلیغاتی انتخاب گردید. در این تحقیق مصاحبه با 12 نفر به اشباع و کفایت نظری رسیده است.
یافتههای پژوهش: نتایج نشان داد که تفکر راهبردی، ویژگیهای شخصیتی رهبر و برند رهبری سازمان بهعنوان مبانی تغییرات سبک رهبری و شاخصهای ادراکی، ارتباطی و انگیزشی بهعنوان مؤلفههای آن شناسایی شدهاند. همچنین ساختار سازمانی، عوامل اقتصادی، عوامل فرهنگی و سرمایه انسانی سازمان عوامل محیطی مؤثر بر این تغییرات هستند.
محدودیتها و پیامدها: فقدان پژوهشهای مشابه و نبود شاخصهای عینی برای مقایسه در داخل کشور مهمترین محدودیتها بودند.
پیامدهای عملی: مطالعه انجام شده در صنعت تبلیغات صورت گرفته است که همین امر تعمیمپذیری آن به سایر حوزهها را تا حدی با چالش مواجه میکند.
ارزش مقاله: مقاله به درک بهتر تغییرات در رهبری سازمانی با استفاده از بسترهای ارتباطی نوین رسانههای اجتماعی، میافزاید.
- Asrar-ul-Hag, K. (2016). Impact of leadership styles on employees’ attitude towards their leader and performance: Empirical evidence from Pakistani banks. Future Business Journal, 54-64.
- Azizi, A. (2016). Analyzing the situation of virtual social networks in Iran with a public domain approach. Communication-Culture Studies, 101-130.in persian
- Beata Bajcara, J. B. (2015). When leaders become strategists. A new look at determinants of leadership styles through their relationship with strategic thinking. Procedia Manufacturing 3, 3669-3676.
- Beyg, R. S. (2019). A Model of Branding a Human Resources System with a Data Foundation Approach. Journal of Administration Perspective.in persian
- Daniel A. Gruber, R. E.-H. (2014). The real-time power of Twitter: Crisis management and leadership in an age of social media. Business Horizons.
- Funda Özer, C. T. (2014). Effect of Strategic Leadership Styles on Firm Performance: A study in a Turkish SME. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 778-784.
- Graciela Corral de Zubielqui, H. F. (2017). Social media, open innovation & HRM: Implications for performance. Technological Forecasting and Social Change, -.
- Gwanhoo Lee a, Y. H. (2012). An Open Government Maturity Model for social media-based public engagement. Government Information Quarterly , 492-503.
- Hamed Foruzan, Y. F. (2012). The emergence of virtual social networks and its impact on behavioral changes in human life. Specialized conference on social networks (ص. 561-567). Jahade Daneshgahi Communication & Information Technology Research Center.in persian
- Hodai, A. M. (2020). Competitive Advantage (cooperation and competition) in Government Organizations: Human and Process Enhancement . Journal of Public Administration Perspective.in persian
- Mehmet Salih Gençer, A. P. (2016). Leadership Styles and Technology: Leadership Competency Level of Educational Leaders. Social and Behavioral Sciences, 226-233.
- Men, L. R. (2015). The internal communication role of the chief executive officer: Communication channels, style, and effectiveness. Public Relations Review.
- Michele Jurgens, P. B. (2016). Social media revolutions: The influence of secondary stakeholders. Business Horizons.
- Michelle M. Maresh-Fuehrer, R. S. (2015). Social media mapping innovations for crisis prevention, response, and evaluation . Computers in Human Behavior, 1-10.
- Nezafati, T. (2017). Identify and analyze the opportunities and threats of social networks in cyberspace. Iranian Cultural Research, 153-175.in persian
- Norlina M. Alia*, R. J.-I. (2015). Influence Of Leadership Styles In Creating Quality Work Culture. Procedia Economics and Finance 31, 161-169.
- Patricia J. Guinan, S. P. (2013). Jumpstarting the use of social technologies in your organization. Business Horizons.
- Pejman Ebrahimi, S. M. (2016). Relationship between Leadership Styles and Organizational Performance by Considering Innovation in Manufacturing Companies of Guilan Province. Social and Behavioral Sciences, 351-358.in persian
- Sajjadi, K. M. (2014). New emerging leadership theories and styles. Technical Journal of Engineering and Applied Sciences, 180-188.
- Samsudin Wahaba, *. A. (2016). Organization Performance and Leadership Style: Issues in Education Service. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 593-598.
- Vries, R. E. (2012). Personality predictors of leadership styles and the self–other agreement problem. The Leadership Quarterly 23, 809-821.