نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، گرایش مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران
2 گروه مدیریت دولتی،دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران
چکیده
هدف: رهبری دانش محور، با استفاده از هماهنگی به سازمان ها در کاهش تعارضات در روابط محل کار کمک می کند، و باعث بهبود قابلیت های نوآوری میشود. لذا با توجه به اهمیت موضوع، پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر رهبری دانشمحور بر قابلیتهای نوآوری با نقش میانجی هماهنگی و تعارض رابطه انجام پذیرفته است.
طراحی/ روش شناسی/ رویکرد: این پژوهش بر اساس هدف کاربردی و به لحاظ روش، توصیفی پیمایشی است. جامعه پاسخگویان این پژوهش 120 نفر از کارشناسان سازمانهای دانشبنیان فعال در پارک علم و فناوری استان لرستان بود که با استفاده از جدول مورگان 92 نفر به روش تصادفی ساده بهعنوان نمونه انتخاب شدند برای جمعآوری دادههای پژوهش از پرسشنامه استاندارد استفاده گردید بدین شکل که برای سنجش رهبری دانشمحور از پرسشنامه ویتالا (2004)، پرسشنامه قابلیت نوآوری تومینن و هیوونن (2004)، پرسشنامه هماهنگی هوی و سیمسک (2017) و پرسشنامه تعارض رابطه جان و مانکس (2001) استفاده شده است. همچنین برای مقیاس تمام گویههای پرسشنامه، از طیف پنج گزینه ای لیکرت استفاده شد که از کاملاً مخالف شروع و به کاملاً موافقم ختم میشود و نحوه امتیازدهی به پرسشها از یک تا پنج بود. در خصوص روش تحلیل و نرمافزارهای مورد استفاده در این پژوهش لازم به توضیح است که برای بررسی و آزمون نرمال بودن دادهها و سنجش پایایی ابزار گردآوری دادهها از نرمافزار SPSS و آلفای کرونباخ استفاده شد. همچنین برای سنجش روایی همگرا و واگرای پرسشنامه و آزمون فرضیات پژوهش از نرمافزارSmart PLS بهره گرفته شده است. برای تأیید روایی ابزار اندازهگیری از روایی محتوایی، روایی همگرا و روایی واگرا بهره گرفته شده است. روایی محتوایی از طریق اطمینان از هماهنگی بین شاخصهای اندازهگیری و ادبیات موجود بهدست آمده است. روایی همگرا یعنی مؤلفههای هر سازه نسبت به همدیگر همبستگی میانهای داشته باشند . همچنین در این تحقیق برای مشخص کردن پایایی پرسشنامه از دو معیار ضریب پایایی مرکب و ضریب آلفای کرونباخ فورنل و لارکر (1981) استفاده شده است. از آنجا که ضریب آلفای کرونباخ متغیرها از 7/0 بالاتر است پایایی پرسشنامه مذکور را میتوان مناسب بیان کرد.
یافتههای پژوهش: نتایج حاصل از دادهها نشان میدهد که رهبری دانشمحور هم به صورت مستقیم و هم از طریق متغیر میانجی هماهنگی و تعارض رابطه بر قابلیتهای نوآوری تأثیر مثبت و معنیداری دارد.
محدودیتها و پیامدها: محدود بودن پژوهشهای مرتبط با پژوهش حاضر از مهمترین محدودیتهای این پژوهش بوده است. و همچنین بررسی ادبیات موجود، عدم وجود تحقیقات کیفی و اکتشافی در مورد موضوع پژوهش حاضر را نشان میدهد که برای درک دقیق عمیقتر موضوع انجام پژوهشهای کیفی برای بررسی چگونگی تشویق مدیران به انطباق با رهبری دانشمحور مورد نیاز است.
پیامدهای عملی: همچنین در رابطه با کاربرد عملی پژوهش باید گفت که اگر مدیران دانشمحور با مشاوره دادن و راهنمایی کردن افراد در مسیر دانش و همچنین به اشتراکگذاری و ادغام اطلاعات بپردازند میتوانند به ایجاد مکانیسمهای مدیریت دانش کمک کنند و شرایط لازم برای توسعه و تشویق اهداف نوآوری در شرکتها را فراهم آورند، که این خود باعث ایجاد هماهنگی میگردد و نیز تقویت قابلیتهای نوآوری و کاهش تعارض رابطه را به دنبال خواهد داشت. به بیان دیگر، این پژوهش با مشخص ساختن رابطه بین رهبری دانشمحور و قابلیت نوآوری میتواند موجب استفاده هر چه بهتر مدیران از ظرفیتهای بالقوه و بالفعل عناصر مطرح شده در رهبری دانشمحور شود و همچنین یافتههای این پژوهش میتواند تأثیر مثبتی بر نگرش مدیران نسبت به استفاده از این قابلیت را داشته باشد تا برای پیشرفت سازمانهای خود از رهبری دانشمحور استفاده کنند.
ابتکار یا ارزش مقاله: درباره وجه نوآور پژوهش باید گفت پژوهش های گذشته به بررسی تأثیر رهبری دانشمحور بر عملکرد نوآوری پرداخته و نتایج آن فقط تأثیر مثبت مدیریت دانش بر نوآوری را مطرح کرده تاکنون هیچکدام از پژوهشهای موجود مانند پژوهش حاضر به بررسی تأثیر رهبری دانش محور بر قابلیتهای نوآوری با دو نقش میانجی هماهنگی و تعارض رابطه نپرداخته است.
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Investigating the effect of knowledge-based leadership on innovation capabilities with the mediating role of relationship coordination and conflict
نویسندگان [English]
1 PhD student in Public Administration, Human Resource Management major, Faculty of Management and Economics, Lorestan University, Khorramabad, Iran
2 Department of Public Administration, Faculty of Management and Economics, Lorestan University, Khorramabad, Iran
چکیده [English]
Abstract
Purpose: Knowledge-based leadership helps organizations reduce conflicts in workplace relationships by using coordination, and improves innovation capabilities. Therefore, according to the importance of the topic, the current research was conducted with the aim of investigating the impact of knowledge-oriented leadership on innovation capabilities with the role of mediating coordination and relationship conflict.
Design/ methodology/ approach: This research is based on an applied purpose and is descriptive survey in terms of method. The respondent population of this research was 120 experts from knowledge-based organizations active in the Science and Technology Park of Lorestan Province, of whom 92 were selected as a sample using the Morgan table by simple random sampling. A standard questionnaire was used to collect research data.Thus, to measure knowledge-based leadership, the Vitella questionnaire (2004), the Tominen and Hivonen innovativeness questionnaire (2004), the Hoy and Simsek coordination questionnaire (2017), and the John and Manx conflict questionnaire (2001) were used. Also, for all items of the questionnaire, a five-choice Likert scale is used, which starts with completely disagree and ends with completely agree, and how the questions are scored from one to five.Regarding the analysis method and software used in this study, it is necessary to explain that SPSS software and Cronbach's alpha were used to examine and test the normality of the data and measure the reliability of the data collection tool. Smart PLS software was also used to measure the convergent and divergent validity of the questionnaire and test the research hypotheses. Content validity, convergent validity, and divergent validity were used to confirm the validity of the measurement tool.Content validity was achieved by ensuring consistency between measurement indicators and existing literature. Convergent validity means that the components of each construct have a moderate correlation with each other. Also, in this study, two criteria, composite reliability coefficient and Cronbach's alpha coefficient of Fornell and Larker (1981), were used to determine the reliability of the questionnaire.Since the Cronbach's alpha coefficient of the variables is higher than 0.7, the reliability of the questionnaire can be stated appropriately.
Research Findings: The results of the data show that knowledge-oriented leadership has a positive and significant effect on innovation capabilities, both directly and through the mediating variables of relationship coordination and conflict. Therefore, as a general conclusion, it should be stated that knowledge-based leadership creates coordination and thereby strengthens innovation capabilities.
Limitations & Consequences: The limited research related to the present study has been one of the most important limitations of this study. Also, a review of the existing literature shows the lack of qualitative and exploratory research on the subject of the present study, which is needed to conduct qualitative research to examine how to encourage managers to adapt to knowledge-based leadership in order to understand the subject more accurately.
Practical Consequences: Also, regarding the practical application of the research, it should be said that if knowledge-based managers advise and guide people on the path to knowledge, as well as share and integrate information, they can help create knowledge management mechanisms and provide the necessary conditions for developing and encouraging innovation goals in companies, which in turn will create coordination and strengthen innovation capabilities and reduce relationship conflict.In other words, by identifying the relationship between knowledge-based leadership and innovation capability, this research can help managers make better use of the potential and actual capacities of the elements mentioned in knowledge-based leadership. The findings of this research can also have a positive impact on managers' attitudes towards using this capability so that they can use knowledge-based leadership for the progress of their organizations.
Innovation or value of the Article: Regarding the innovative aspect of the research, it should be said that previous research has examined the effect of knowledge-based leadership on innovation performance, and its results have only suggested the positive effect of knowledge management on innovation. So far, none of the existing research, like the present study, has examined the effect of knowledge-based leadership on innovation capabilities with the two mediating roles of coordination and conflict in the relationshp.
Paper Type : research
کلیدواژهها [English]