,
نوع مقاله : پژوهشی (با رویکردهای کیفی)
چکیده
چکیده این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین هوش فرهنگی و رفتار شهروندی سازمانی به مرحله اجرا در آمد. جامعه آماری پژوهش، 108 نفر از کارشناسان مراکز آموزش و تحقیقات جهاد کشاورزی استان لرستان بود که از طریق سرشماری مورد بررسی قرار گرفت. برای جمعآوری دادههای اولیه از روش توزیع پرسشنامه استاندارد استفاده شد و دادههای ثانویه از طریق مطالعات کتابخانهای به دست آمد. مقیاس اندازهگیری از نوع طیف پنج گزینهای لیکرت بود و از آلفای کرونباخ و اسپیرمن برآون برای محاسبه پایایی پرسشنامهها استفاده گردید. ضرایب آلفای کرونباخ و اسپیرمن برآون پرسشنامه هوش فرهنگی به ترتیب معادل80/0 و 92/0 و برای پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی معادل80/0 و 83/0 به دست آمد. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که بیـن هـوش فرهنگی کارکنان در چهار مؤلفه فراشناختی، شناختی، انگیزشی و رفتاری با رفتـار شهـرونـدی سـازمانی بر اساس ضرایب همبستگی پیرسون رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد. براساس نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام سه مؤلفه شناختی، انگیزشی و فراشناختی، توان پیشبینی سطح رفتار شهروندی سازمانی را دارند و مؤلفه شناختی مهمترین نقش را به خود اختصاص داده است.
- اسعدی، میر محمد، ندافی، غزاله و میثم شفیعی رودپشتی. (بدون سال). بررسی ارتباط بین هوش هیجانی و رفتار شهروندی سازمانی در کتابداران کتابخانههای عمومی (مورد: کتابخانههای عمومی شهرستان یزد)، کتابداری و اطلاعرسانی، جلد 18 ، شماره 1.
- امیرخانی، طیبه، عارفنژاد، محسن (1391) تحلیل تأثیر رفتار شهروندی سازمانی و سرمایه روانشناختی بر سرمایه اجتماعی، فصلنامه علوم مدیریت ایران، سال هفتم، شماره 26، 89-112.
- توماس، دیویدسی و اینکسون، کر (1387)، هوش فرهنگی: مهارت های انسانی برای کسب و کار جهانی، (رجمه : ناصر میرسپاسی)، تهران: انتشارت میثاق همکاران.
- حسنی کاخکی، احمد و قلی پور، آرین (1386) رفتار شهروندی سازمانی: گامی دیگر در جهت بهبود عملکرد سازمان در قبال مشتری. فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، شماره 45، 115-145.
- رضائیان، علی و رحیمی، فرج ا... (1387)، بررسی تأثیرگذاری عدالت رویهای بر رفتار شهروندی سازمانی با لحاظ کردن نقش اعتماد سازمانی. فصلنامه چشم انداز مدیریت دولتی، شماره 29، 69-87
- طبرسا، غلامعلی، هادیزاده، اکرم، و عبدالعلی کشتهگر (1389)، ارائه مدلی برای تبیین عوامل مؤثر بر رفتار شهروندی سازمانی، چشم انداز مدیریت دولتی. شماره 1، 101-114.
- مشبکی، اصغر و راموز، نجمه (1389)، هوش فرهنگی اکسیر موفقیت مدیران درکلاس جهانی مجله علمی پژوهشی اقتصاد و مدیریت، شماره، 3 ، 107-126.
- مقیمی، سید محمد (1384)، رفتار شهروندی سازمانی از تئوری تا عمل. فرهنگ مدیریت، سال سوم، شماره 11، 19-48.
- نائیجی، محمود، عباسعلی زاده، منصوره (1386)، هوش فرهنگی: سازگاری با ناهمگونها. ماهنامه تدبیر، شماره 181، سال هجدهم، 20-23.
- Ang, S., Van Dyne, L., Koh, C. & Ng, K.Y. (2004). The measurement of culture intelligence: paper presented at the 2004 Academy of management Meeting Symposium on culture intelligence in the 21 st century, New Orleans, LA.
- Ang, S.,Van Dyne, L., & koh, C. (2005). personality correlates of the four–factor model of Cultural Intelligence, Group and Organizationmanagement, 31(1), 100-123.
- Ang, S., Dyne, L., & Koh, C. (2006). Personality correlates of the four factor model of cultural intelligence, Group and organization management, 31,100-123
- Ansari, M., Radmehr, R., & Shalikar, M. (2012). Analysis the Relationship between Cultural Intelligence and Transformational Leadership (The Case of Managers at the trade office). International Journal of Business and Social Science, 3 (14).
- Bateman , T. S. , & Organ , D.W.(1983). Job satisfaction and the good soldier : the relationship between affect and employee citizenship. Academy of management Journal, 26, 587-595.
- Barnard, C.I. (1938). The functions of the executive. Cambridge, MA: Harvard university press.
- Cohen, A. (2007). One Nation, Many Cultures : A Cross-Cultural Study of the Relationship Between Personal Cultural Values and Commitment in the Workplace to In-Role Performance and Organizational Citizenship Behavior. Cross-Cultural Research, 41, 273.
- Crowne, K. A. (2008). what leads to cultural intelligence?. Business Horizons, 51(5), 391-399.
- Earley, P.C & Peterson, S. R. (2004). The Elusive Cultural Chameleon: Cultural Intelligence as a New Approach to Intercultural Training for the Global Manager. Academy of Management Learning and Education, 3( 1), 100–115.
- Earley, P.C., & Ang, S. (2003). Cultural intelligence: indivisual interaction across culturals. Stanford, CA, stanfors Business Books.
- Hossam, M. A. E. (2008). An investigation of the relationship of openness to experience and organizational citizenship behavior. Journal of American Academy of Business,13(1), 72-78.
- katz ,D. (1964). The motivational basis of organizational behavior. Journal of behavioral science, 9, 131_146.
- Organ, D.W., & Konovsky, M. (1989). Cognitive versus affective determinants of organizational citizenship behavior. Journal of Applied psychology, 74(1), 157-164.
- Organ, D.W. (1988). Organizational citizenship behavior: the good Soldier syndrome. Lexington book, Lexington, MA.
- Peterson, B. (2004). cultural intelligence: A guide to working with people from other cultures. Yarmouth .ME.Intercultural press.
- Podsokoff, P. M., Mackenzi, S. B., Moorman, R. H., & Fetter, R. (1990). transformational leader behaviors and their effects On folloers trust in leader satisfaction and organizational behaviors. The leadership Quarterly, 1,107-142.
- Solomon, R.C.(1984 ). Morality and the good life,new york.mcgraw_hill.
- Somech, A. & Ron, I.(2006). Promoting Organizational Citizenship Behavior in Schools: The Impact of Individual and Organizational Characteristics. Educational Administration Quarterly, 43 (1). 38-66.