نوع مقاله : پژوهشی (با رویکردهای کیفی)
نویسندگان
1 گروه مدیریت دولتی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
2 دانشیار و عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری دانشگاه سمنان
3 گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
4 دانشیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف تبیین جامع مفهوم استحکام (Robustness) در خطمشیگذاری عمومی، شناسایی و تحلیل ابعاد خطمشیهای عمومی مستحکم، بررسی نسبت این مفهوم با سایر ویژگیهای مشابه خطمشیهای عمومی و ارائه چارچوبی نظری برای طراحی و ارزیابی خطمشیهای مستحکم انجام شده است. در دنیای امروز که پیچیدگیهای فزاینده، عدم قطعیتهای عمیق و تغییرات سریع محیطی به ویژگیهای دائمی محیط خطمشیگذاری تبدیل شدهاند، ضرورت طراحی خطمشیهایی که قادر به حفظ عملکرد مؤثر خود در مواجهه با شوکها و چالشهای پیشبینینشده باشند، بیش از پیش احساس میشود.
طراحی/ روششناسی/ رویکرد: این پژوهش در چارچوب پارادایم تفسیری و با رویکردی تحلیلی، به تحلیل عمیق مفهوم استحکام خطمشی عمومی پرداخته است. روش پژوهش، مرور مفهومی نظاممند است که برخلاف مرورهای نظاممند، بر تحلیل معنادار و عمیق مفاهیم تمرکز دارد. فرآیند پژوهش در پنج مرحله اصلی شامل تعیین چارچوب مطالعه، جستوجوی منابع، غربال و ارزیابی، استخراج و تحلیل دادهها و ترکیب یافتهها انجام شد. جستوجوی جامع در پایگاههای اطلاعاتی معتبر اسکوپوس، وب آو ساینس و گوگل اسکالر با استفاده از واژگان کلیدی مرتبط صورت گرفت. با بهکارگیری ابزار پریسما و معیارهای دقیق ورود شامل ارزش نظری، انسجام هستیشناختی، تناسب زمینهای، قابلیت عملیاتیسازی و مشارکت در توسعه مفهومی، از مجموع 3837 سند یافتشده، 52 سند علمی منطبق با معیارهای پژوهش انتخاب شد. دادهها در سه سطح درونمتنی (تحلیل مستقل هر منبع)، بینمتنی (مقایسه تطبیقی منابع) و فرامتنی (بررسی کاربردهای عملی) با استفاده از تحلیل معنایی، ساختاری و زمینهای مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافتههای پژوهش: تحلیل سیر تکاملی مطالعات نشان میدهد که استحکام در خطمشیگذاری عمومی مفهومی نوظهور با ریشههای نظری عمیق است. این مفهوم از سه جریان نظری اصلی نشأت گرفته: مطالعات عقلانیت محدود سایمون (دهه 1960) که محدودیتهای ذاتی تصمیمگیری انسانی را آشکار ساخت؛ مطالعات نهادی مارچ و اولسن (دهههای 1980 و 1990) که نقش ساختارهای نهادی در شکلدهی به خطمشیها را برجسته کرد؛ و پژوهشهای مدیریت عدم قطعیت و پیچیدگی در دهههای اخیر که ضرورت طراحی خطمشیهای سازگار را مطرح نمود. پژوهش حاضر چهار بعد اصلی برای استحکام خطمشی شناسایی کرده است: اول، استحکام ایده که به توانایی ایدههای خطمشی در حفظ انسجام مفهومی و قوام گفتمانی در شرایط متغیر اشاره دارد؛ دوم، استحکام مسئله که بر دقت در شناسایی، تعریف و چارچوببندی مسائل عمومی در بسترهای پیچیده تأکید میکند؛ سوم، استحکام تصمیمگیری که قابلیت اتخاذ تصمیمات کارآمد در شرایط عدم قطعیت عمیق را در بر میگیرد؛ و چهارم، استحکام اجرایی که به طراحی ابزارها و مکانیزمهای حفظ عملکرد خطمشی در مرحله پیادهسازی میپردازد. بر اساس این یافتهها، چارچوب جامع «RIIDI» مخفف Robustness of Idea, Issue definition, Decision-making, Implementation)) معرفی شد. همچنین، تحلیل تطبیقی نشان داد که استحکام با پنج ویژگی مشابه خطمشیهای عمومی شامل تابآوری، انعطافپذیری، ثبات، پایداری و چابکی تفاوتهای معناداری دارد. در حالی که تابآوری بر بازگشت به وضعیت پیشین و انعطافپذیری بر تطبیق با شرایط جدید تمرکز دارند، استحکام بر حفظ عملکرد و کارکرد اصلی خطمشی در شرایط متحول تأکید میکند.
محدودیتها و پیامدها: محدودیت اصلی این پژوهش، تمرکز بر مرور ادبیات نظری موجود و عدم بررسی تجربی موارد عملی خطمشیهای مستحکم است. با وجود این محدودیت، چارچوب نظری ارائهشده میتواند مبنایی برای تحقیقات آینده در حوزه استحکام خطمشیگذاری عمومی فراهم آورد و زمینهساز مطالعات تجربی در این حوزه نوظهور باشد.
پیامدهای عملی: چارچوب «RIIDI» ابزاری کاربردی برای خطمشیگذاران فراهم میآورد تا خطمشیهایی طراحی کنند که در شرایط عدم قطعیت، پیچیدگی و تغییرات محیطی، کارکرد مدنظر طراحان را حفظ کنند. این چارچوب در سه سطح کاربرد دارد: در سطح طراحی بهعنوان ابزار ارزیابی پیشینی، در سطح اجرا برای ایجاد الگوهای انعطافپذیر و در سطح ارزیابی برای سنجش پسینی عملکرد. این امر بهویژه در حوزههای حساس نظیر سیاستهای محیطزیستی، مدیریت بحران، خطمشیهای بهداشت عمومی و برنامهریزی توسعه پایدار که با سطوح بالای عدم قطعیت و پیچیدگی مواجه هستند، اهمیت دوچندان دارد.
ابتکار یا ارزش مقاله: این پژوهش برای نخستین بار در ادبیات فارسی و بینالمللی، چارچوب جامع و یکپارچه «RIIDI» را برای مطالعه، طراحی و ارزیابی استحکام خطمشی عمومی ارائه میکند. شناسایی و تبیین چهار بعد اصلی استحکام، روشنسازی تمایزات مفهومی آن با سایر ویژگیهای خطمشیها و ارائه مدلی عملیاتی برای بهکارگیری این مفهوم، گام مهمی در توسعه دانش نظری و عملی این حوزه نوظهور محسوب میشود. این چارچوب میتواند راهنمای ارزشمندی برای پژوهشگران جهت انجام مطالعات تجربی و برای سیاستگذاران در طراحی خطمشیهای کارآمد در دنیای پرتلاطم کنونی باشد.
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
A Conceptual Review of Public Policy Robustness: Introducing the RIIDI Framework
نویسندگان [English]
1 Department of Public Administration, Faculty of Economics, Management and Administrative Sciences, Semnan University, Semnan, Iran.
2 Associate Professor, Faculty of Economics, Management and Administrative Sciences, semnan university
3 Department of Public Administration, Faculty of Management, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
4 Department of Industrial Management, Faculty of Management and Economics, Semnan University, Semnan, Iran
چکیده [English]
Purpose: This research aims to provide a comprehensive conceptualization of robustness in public policymaking, identify and analyze the dimensions of robust public policies, examine the relationship between this concept and other similar characteristics of public policies, and present a theoretical framework for designing and evaluating robust policies. In today’s world, where increasing complexity, deep uncertainty, and rapid environmental change have become permanent features of the policymaking environment, the need to design policies capable of maintaining their effectiveness in the face of unpredictable shocks and challenges is felt more than ever.
Design/ methodology/ approach: This research, conducted within an interpretive-critical paradigm framework and employing a social constructivist approach, provides an in-depth analysis of the concept of public policy robustness. The research method is a conceptual review, which, unlike systematic reviews, focuses on meaningful and deep analysis of concepts. The research process was carried out in five main stages, including defining the study framework, searching for sources, screening and evaluation, data extraction and analysis, and synthesis of findings. A comprehensive search was conducted in reputable databases, including Scopus, Web of Science, and Google Scholar, using relevant keywords. By employing the PRISMA tool and precise inclusion criteria, including theoretical value, ontological coherence, contextual appropriateness, operationalizability, and contribution to conceptual development, from a total of 3,837 documents found, 52 scientific documents that met the research criteria were selected. Data were analyzed at three levels: intra-textual (independent analysis of each source), inter-textual (comparative analysis of sources), and meta-textual (examination of practical applications) using semantic, structural, and contextual analysis.
Research Findings: Analysis of the evolutionary trajectory of studies shows that robustness in public policymaking is an emerging concept with deep theoretical roots. This concept originates from three main theoretical streams: Simon’s bounded rationality studies (1960s), which revealed the inherent limitations of human decision-making; March and Olsen’s institutional studies (1980s and 1990s), which highlighted the role of institutional structures in shaping policies; and research on uncertainty and complexity management in recent decades, which raised the necessity of designing adaptive policies. This research has identified four main dimensions of policy robustness: first, idea robustness which refers to the ability of policy ideas to maintain conceptual coherence and discursive consistency under changing conditions; second, problem robustness which emphasizes precision in identifying, defining, and framing public problems in complex contexts; third, decision-making robustness which encompasses the capability to make efficient decisions under conditions of deep uncertainty; and fourth, implementation robustness which addresses the design of tools and mechanisms to maintain policy performance during the implementation phase. Based on these findings, the comprehensive “RIIDI” framework (acronym for Robustness of Idea, Issue definition, Decision-making, Implementation) was introduced. Additionally, a comparative analysis showed that robustness differs significantly from five similar characteristics of public policies: resilience, flexibility, stability, sustainability, and agility. While resilience focuses on returning to the previous state and flexibility in adapting to new conditions, robustness emphasizes maintaining the policy's performance and main function under changing conditions.
Limitations & Consequences: The main limitation of this research is its focus on reviewing existing theoretical literature and the lack of empirical examination of practical cases of robust policies. Despite this limitation, the presented theoretical framework can provide a foundation for future research on public policy robustness and pave the way for empirical studies in this emerging field.
Practical Consequences: The “RIIDI” framework provides policymakers with a useful tool for designing policies that maintain their intended functions under conditions of uncertainty, complexity, and environmental change. This framework has applications at three levels: at the design level as an ex-ante evaluation tool, at the implementation level for creating flexible patterns, and at the evaluation level for ex-post performance assessment. This is particularly important in sensitive areas such as environmental policies, crisis management, public health policies, and sustainable development planning that face high levels of uncertainty and complexity.
Innovation or value of the Article: This research presents, for the first time in Persian and international literature, a comprehensive and integrated “RIIDI” framework for studying, designing, and evaluating the robustness of public policy. Identifying and elucidating the four main dimensions of robustness, clarifying its conceptual distinctions from other policy characteristics, and presenting an operational model for applying this concept represent an important step in developing theoretical and practical knowledge in this emerging field. This framework can serve as a valuable guide for researchers conducting empirical studies and for policymakers designing efficient policies in today’s turbulent world.
Paper Type: Original Paper
کلیدواژهها [English]