نوع مقاله : پژوهشی (با رویکردهای کیفی)
نویسندگان
1 استاد گروه مدیریت دولتی و گردشگری، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی،اردبیل،ایران.
2 دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، گروه رهبری و سرمایه انسانی، دانشکده مدیریت دولتی و علوم سازمانی، دانشکدگان مدیریت، دانشگاه
چکیده
چکیده
هدف: شایستگی منابع انسانی از الزامات حیاتی سازمانهای کنونی در دنیای متلاطم است، که در صورت اهتمام به آن موجب عملکرد و بازدهای بیشتری شده و نتایج پایداری به جا میگذارد، ازینرو با توجه به اهمیت شایستگی، شایستهسالاری و شایسته پروری هدف از پژوهش حاضر ارائه الگوی شایستگی منابع انسانی از منظر سخنان حکیمانه سعدی شیرازی است و اینکه چطور میتوان چنین شایستگیها را در سازمانهای کنونی نهادینه ساخت و منابع انسانی شایستهای را به جامعه سازمانی معرفی کرد، لذا با توجه به حیاتی بودن نقش منابع انسانی و مسائل ناشی از ضعف شایستگی آن به ویژه در سازمانهای دولتی، هدف پژوهش حاضر ارائه الگو شایستگی منابع انسانی از منظر سعدی شیرازی و کاربست آن در سازمانهای دولتی ایران است. ازینرو پرسشی که قابل طرح است عبارت است از: چه الگویی در جهت بهبود شایستگی منابع انسانی در سازمانهای دولتی ایران مناسب و قابل ارائه است؟
طراحی/ روششناسی/ رویکرد: روش پژوهش حاضر از از حیث پارادایم فلسفی از نوع تفسیری، و رویکرد آن کیفی و اکتشافی است و منطق بسط تئوری نیز استقرائی بوده و هدف آن کاربردی است که با تحلیل دادههای متنی و آرشیوی با استراتژی اسنادی و تحلیل مضمون انجام پذیرفته، بستر پژوهش حاضر گلستان سعدی و نمونه بررسی شده باب اول گلستان سعدی است که شامل 41 حکایت میباشد،
یافتههای پژوهش: روش پژوهش حاضر از از حیث پارادایم فلسفی از نوع تفسیری، و رویکرد آن کیفی و اکتشافی است و منطق بسط تئوری نیز استقرائی بوده و هدف آن کاربردی است که با تحلیل دادههای متنی و آرشیوی با استراتژی اسنادی و تحلیل مضمون انجام پذیرفته، بستر پژوهش حاضر گلستان سعدی و نمونه بررسی شده باب اول گلستان سعدی است که شامل 41 حکایت میباشد، یافتههای حاصل از تحلیل،عبارتند از شایستگی مدیریتی:((تصمیمگیری)، (دانش و هوشمندی مدیریتی)، (رهبری و هدایتگری) )، شایستگی رفتاری:((رهبری مشفقانه)،(استقلال رفتاری)، (شهرت رفتاری)، (رفتار شهروندی)، (مدیریت روابط ))، شایستگی اخلاقی:((وسعت نظر)، (مناعت طبع)، (صحه صدر)، (بلوغ معنوی)، (رادمندی))، شایستگی دانشی((مدیریت دانش)، (توانمندی دانشی)) و در نهایت شایستگی عملی((عملگرایی)، (هوشمندی عملی)، (تجربه محوری)، (دقت عمل)) است، دستاورد ویژه پژوهش حاضر که به کاهش شکاف نظری کمک نمود بهرهگیری از سخنان حکیمانه سعدی شیرازی و بومیسازی آن با منابع انسانی موجود در سازمانهای فعلی است، این پژوهش از حیث تاکیید بر شایستگی رهبری بیشترین تناسب را با مدل ارائه شده( مدل T ) AIHR دارد، ازین رو در صورت بکاربرد در سازمانهای کنونی موجب نتایج پایدار و رو به آینده خواهئد شد.
محدودیتها و پیامدها: از حیث محدودیت، تعمیمپذیری نتایج پژوهش به سایر سازمانها و جوامع، ممکن است با محدودیتهایی مواجه شود. از حیث پیامدها، ارائه الگویی بومی و مبتنی بر فرهنگ ایرانی، میتواند به بهبود عملکرد و بازدهی سازمانهای دولتی کمک کند. نهادینهسازی شایستهسالاری و شایستهپروری در سازمانها، میتواند به ارتقای سطح رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان منجر شود و همچنین شناسایی و پرورش منابع انسانی شایسته، میتواند به بهبود ارائه خدمات عمومی و افزایش اعتماد مردم به سازمانهای دولتی کمک کند.
ابتکار و ارزش مقاله: در این پژوهش با بهرهگیری از گنجینه ارزشمند ادبیات فارسی، یعنی گلستان سعدی، به ارائه الگوی شایستگی منابع انسانی پرداخته شده است. این امر، پژوهش را از حالت صرفاً نظری و وارداتی خارج کرده و به آن رنگ و بوی بومی و فرهنگی بخشیده است. ازینرو استفاده از سخنان حکیمانه سعدی، که ریشه در فرهنگ و ارزشهای ایرانی دارد، میتواند به ایجاد ارتباط عمیقتر با مخاطبان و افزایش پذیرش نتایج پژوهش کمک کند. همچنین پژوهش حاضر با شناسایی ابعاد مختلف شایستگی، از جمله شایستگی مدیریتی، رفتاری، اخلاقی، دانشی و عملی، به ارائه الگویی جامع و چند بعدی پرداخته است. این الگو، با توجه به ابعاد مختلف شایستگی، به سازمانها کمک میکند تا منابع انسانی خود را به طور کامل و جامع ارزیابی و توسعه دهند. همچنین پژوهش حاضر با تأکید بر شایستگی رهبری، که با مدل T ارائه شده توسط AIHR همخوانی دارد، به اهمیت نقش رهبران در توسعه منابع انسانی تأکید میکند. این امر، به سازمانها کمک میکند تا رهبران شایسته را شناسایی و پرورش دهند و از طریق آنها، منابع انسانی خود را به طور مؤثر مدیریت کنند. علاوه بر موارد فوق ، پژوهش حاضر با ارائه راهکارهای عملی برای نهادینهسازی شایستگی در سازمانهای دولتی ایران، به کاهش شکاف بین نظریه و عمل کمک میکند. این امر، به سازمانها کمک میکند تا الگوهای شایستگی را به طور مؤثر در عمل پیادهسازی کنند و از نتایج آن بهرهمند شوند. و در نهایت در این پژوهش با تاکید بر ارائه نتایج پایدار و رو به آینده، به سازمانها کمک میکند تا منابع انسانی خود را به طور مستمر توسعه دهند و برای آینده آماده شوند.
کلیدواژه: شایستگی، شایستهسالاری، مدیریت منابع انسانی، سازمانهای دولتی، سعدی شیرازی.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
ارائه الگو شایستگی منابع انسانی از منظر سعدی شیرازی و کاربست آن در سازمانهای دولتی ایران
نویسندگان [English]
1 Professor, Department of Public Administration and Tourism, Faculty of Social Sciences, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
2 PhD student in Human Resource Management, Department of Leadership and Human Capital, Faculty of Public Administration and Organizational Sciences, Faculties of Management, University of Tehran, Tehran, Iran.
چکیده [English]
Abstract
Purpose: Human resources competency is a critical requirement for contemporary organizations in today's turbulent world, where its cultivation leads to enhanced performance, greater efficiency, and lasting results. Given the importance of competency, meritocracy, and talent development, this research aims to present a human resources competency model from the perspective of Saadi Shirazi's wise sayings, and to explore how such competencies can be institutionalized within current organizations, introducing competent human resources to the organizational community. Considering the vital role of human resources and the issues arising from their competency weaknesses, particularly in governmental organizations, this study seeks to provide a human resources competency model based on Saadi Shirazi's insights and its application in Iranian governmental organizations. Therefore, the research question is: What model is suitable and presentable for improving human resources competency in Iranian governmental organizations?
Design/Methodology/Approach: The research method, in terms of philosophical paradigm, is interpretive, with a qualitative and exploratory approach. The logic of theory development is inductive, and the purpose is applied. Data analysis is conducted through textual and archival data using documentary strategy and thematic analysis. The research context is Saadi's Golestan, with the first chapter, comprising 41 anecdotes, as the sample.
Findings: The findings from the analysis include managerial competencies (decision-making, managerial knowledge and intelligence, leadership and guidance), behavioral competencies (compassionate leadership, behavioral independence, behavioral reputation, citizenship behavior, relationship management), ethical competencies (broad-mindedness, magnanimity, composure, spiritual maturity, generosity), knowledge competencies (knowledge management, knowledge capability), and practical competencies (pragmatism, practical intelligence, experience-based, precision). The unique contribution of this research, which helps reduce the theoretical gap, is the utilization of Saadi Shirazi's wise sayings and their localization with the existing human resources in current organizations. This research, in terms of emphasizing leadership competency, has the greatest alignment with the AIHR's T-shaped model, and its application in current organizations will lead to sustainable and forward-looking results.
Limitations and Implications: In terms of limitations, the generalizability of the research findings to other organizations and societies may face challenges. Regarding implications, presenting a native and culturally-based model can improve the performance and efficiency of governmental organizations. Institutionalizing meritocracy and talent development in organizations can enhance employee job satisfaction and organizational commitment, and identifying and nurturing competent human resources can improve public service delivery and increase public trust in governmental organizations.
Originality/Value: This research, by utilizing the valuable treasury of Persian literature, namely Saadi's Golestan, presents a human resources competency model. This moves the research beyond a purely theoretical and imported state, giving it a native and cultural flavor. Therefore, using Saadi's wise sayings, rooted in Iranian culture and values, can create a deeper connection with the audience and increase the acceptance of research results. Furthermore, this research, by identifying various dimensions of competency, including managerial, behavioral, ethical, knowledge, and practical competencies, provides a comprehensive and multi-dimensional model. This model, considering the various dimensions of competency, helps organizations to comprehensively assess and develop their human resources. Also, this research, by emphasizing leadership competency, which aligns with the AIHR's T-shaped model, highlights the importance of leaders' role in human resources development. This helps organizations to identify and nurture competent leaders and effectively manage their human resources through them. Moreover, this research, by providing practical solutions for institutionalizing competency in Iranian governmental organizations, helps to bridge the gap between theory and practice. This enables organizations to effectively implement competency models in practice and benefit from their results. Finally, this research, by emphasizing the delivery of sustainable and forward-looking results, helps organizations to continuously develop their human resources and prepare for the future.
Key words: Competency, Meritocracy, Human Resource Management, Governmental Organizations, Saadi Shirazi.
کلیدواژهها [English]