ارائه مدل معادلات ساختاری سیاستگذاری سبز در حمل و نقل هوایی---انتشار در شماره تابستان 1403

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مدیریت دولتی،دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب، تهران، ایران

2 دانشیار، گروه مدیریت دولتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

3 دانشیار مدیریت صنعتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران

10.52547/jpap.2023.229769.1243

چکیده

هدف:مطالعه حاضر با هدف ارائه مدل معادلات ساختاری سیاستگذاری سبز در حمل و نقل هوایی انجام شده است.

طراحی/ روش‌شناسی/ رویکرد: این پژوهش از نظر هدف، اکتشافی-کاربردی و از نظر نوع، آمیخته (کیفی، کمی) و از نظر روش توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری در بخش کیفی شامل 14 نفر از متخصصین صنعت هوایی و محققین تغییرات اقلیمی است. جامعه آماری در بخش کمی شامل کارشناسان و مدیران سازمان هواپیمایی کشوری و به تعداد 331 نفر و حجم نمونه 178 نفر است. نمونه گیری در بخش کیفی به روش هدفمند و در بخش کمی به روش تصادفی ساده انجام شد. ابزار جمع آوری داده‌ها در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختار یافته است که با استفاده از تحلیل مضمون، تحلیل شد و مدل اولیه تهیه شد. مدل در بخش کمی، با استفاده از پرسشنامه ، و استفاده از روش حداقل مربعات جزئی و نرم افزار اسمارت پی ال اس بررسی شد.

یافته‌های پژوهش: یافته‌ها نشان می‌دهد سیاستگذاری سبز در حمل و نقل هوایی 4 بعد اصلی و 14 مولفه دارد. بعد ساختاری (889/0) بیشترین اهمیت را داراست، بعد زمینه‌ای (865/0) ، بعد محتوایی (756/0) و بعد محیط زیستی (466/0) در جایگاه بعدی قرار دارند. معیار نیکویی برازش مدل مفهومی تحقیق( 662/0) نشان دهنده برازش قوی مدل دارد.

محدودیت‌ها و پیامدها: اگر تحقیق در شرکتهای هواپیمایی انجام شود ممکن است نتایج دیگری به دست آید، شرکتهای هواپیمایی به مباحث اقتصادی بیشتر اهمیت می‌دهند و مسائل محیط زیستی از درجه چندم اهمیت برخوردار است.

پیامدهای عملی: پژوهش حاضر می‌تواند به عنوان راهنمایی کاربردی برای توجه سیاستگذاران به ابعاد مختلف مسائل محیط زیستی در راستای توسعه پایدار عمل کند.

ابتکار یا ارزش مقاله: پژوهش حاضر اولین تحقیقی است که مدل سیاستگذاری سبز در حمل و نقل هوایی را در ایران ارائه کرده و به شکل منسجم در اختیار سیاستگذاران این صنعت قرار می‌دهد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Presenting the structural equation model of green policy in aviation

نویسندگان [English]

  • Ali Changizi 1
  • hasan givarian 2
  • Gholamreza Hashemzadeh Khorasgani 3

1 Public Administration, South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

2 Associate Prof., Department of Public Administration, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.

3 Associate Professor, Department of Industrial Management, South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

چکیده [English]

Purpose: This study was conducted with the aim of presenting the structural equation model of green policy in aviation.

Design/ methodology/ approach: This research is exploratory-applied in terms of purpose, mixed, in terms of type, and descriptive-survey in terms of method. The statistical population in the qualitative section includes 14 experts in aviation and climate change researchers. In the quantitative section, the statistical population includes experts and managers of the civil aviation organization, with a number of 331 people, a sample size of 178 people. Sampling was done in the qualitative part by a targeted method and in the quantitative part by a simple random method. The data collection tool is in the qualitative part of the semi-structured interview, which was analyzed using thematic analysis and the initial model was prepared. The model was examined in the quantitative part, using a questionnaire, and using the partial least squares method and SmartPLS software.

Research Findings: The findings show that the green policy in aviation has 4 main dimensions and f components. The structural dimension (0.889) is the most important, the contextual dimension (0.865), the content dimension (0.756) and the environmental dimension (0.466) are in the next position. The criterion of goodness of fit of the research conceptual model (0.662) indicates a strong fit of the model

Limitations & Consequences: If research is done in airlines, other results may be obtained, airlines pay more attention to economic issues and environmental issues are of secondary importance.

Practical Consequences: The current research can serve as a practical guide for policy makers to pay attention to various dimensions of environmental issues in the direction of sustainable development.

Innovation or value of the Article: For the first time, this research presents the green policy model in aviation in iran and makes it available to this industry.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Public policy
  • Environment
  • Structural equation model
  • Aviation

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 24 آبان 1402