Organizational Communication: Positioning and Assessing the van Ruler Four-Strategy Grid

نوع مقاله : پژوهشی ( با رویکردهای کمی)

نویسندگان

1 عضو هیئت علمی گروه مدیریت و حسابداری، دانشگاه زنجان

2 Independent academic researcher and author, Albury, NSW, Australia

10.52547/jpap.2021.220971.1030

چکیده

هدف: اهمیت ارتباطات برای سازمان‌ها منجر به طیف وسیعی از دیدگاه‌ها شده است. در این مقاله پس از مروری بر این دیدگاه‌ها، اعتبار و تعمیم‌پذیری مدل یا شبکه چهار راهبردی ون‌رولر در زمینه ارتباطات سازمانی بررسی شده است.
طرح/ روش‌شناسی/ رویکرد: پرسشنامه‌ای بر اساس مدل ون‌رولر طراحی شد و آزمون شد. سپس در قالب تحقیق پیمایشی با استفاده از نمونه‌گیری در دسترس در بین کارکنان دو سازمان ایرانی توزیع گردید. برای پایایی از آزمون کرونباخ استفاده شد. برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شده و در نهایت 388 پرسشنامه جمع‌آوری شد. برای تحلیل داده‌ها از تحلیل عامل اکتشافی و تأییدی استفاده شد.
یافته‌های پژوهش: تجزیه و تحلیل عاملی تأییدی نتوانست از راهبردهای ارتباطی پیشنهاد شده توسط ون‌رولر پشتیبانی کند و در تحلیل عاملی اکتشافی اولیه نیز مدل پیشنهادی به دلیل وجود تنها دو عامل در داده‌ها برای هر دو نمونه مورد تأیید قرار نگرفت. تحلیل عاملی اکتشافی بعدی نیز مدل را به چالش کشید زیرا داده‌های هر دو نمونه، حاکی از وجود یک عامل بودند.
محدودیت‌ها و پیامدها:
از آنجایی که پرسشنامه اولیه بر اساس تحلیل محتوا طراحی شده است، سایر محققان ممکن است ابعاد متفاوتی را برای ارتباطات سازمانی طبق مدل ون رولر استخراج کنند. به علاوه، مطالعه حاضر بر روی دو سازمان ایرانی انجام شده و باید در تعمیم یافته‌ها به احتیاط کرد.
پیامدهای کاربردی: می‌توان نتیجه گرفت که برداشت‌های متفاوت و مجزا از ارتباطات سازمانی ممکن است در بعضی از زمینه‌ها مفید باشند اما لزوماً توسط گیرندگان به صورت بخش‌بندی‌شده و مجزا تلقی نمی‌شود و همچنین لزوماً در کل زمینه‌ها و فرهنگ‌ها قابل تعمیم نیستند.
نوآوری یا ارزش مقاله:
در تحقیق حاضر، برای اولین بار پرسشنامه‌ای برای سنجش ارتباطات سازمانی بر اساس مدل ون رولر طراحی و مورد آزمون قرار گرفته است. در تدوین الگوهای ارتباطات، ارزش‌ها و تفاوت‌های فرهنگی باید مورد توجه قرار گیرند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Organizational Communication: Positioning and Assessing the van Ruler Four-Strategy Grid

نویسندگان [English]

  • omid mahdieh 1
  • Robert Trevethan 2
1 Department of Management and Accounting, Faculty of Humanities, University of Zanjan
2 Independent academic researcher and author, Albury, NSW, Australia
چکیده [English]

Purpose: The importance of communication for organizations has resulted in a wide variety of perspectives being proposed and investigated. This study was conducted to assess the validity and generalizability of van Ruler’s four-strategy model, or grid, of organizational communication.
Design/Methodology/Approach: The present research has been done descriptively (survey) and in the form of quantitative approach. After creating a scale based on van Ruler’s model, we administered it to two samples of employees in Iranian workplace settings.
Research Findings: Results of confirmatory and exploratory factor analyses (CFAs and EFAs, respectively) failed to support the communication strategies proposed by van Ruler in that there was lack of model fit in CFAs, and in initial EFAs further disconfirmation of the model occurred because there were only two factors in the data for both samples. Refined follow-up EFAs challenged the model still further because both sample’s data comprised a single factor.
Limitations & Consequences:
Because the initial questionnaire was designed based on content analysis, other researchers may extract different dimensions for organizational communication based on van Ruler’s model. The present study was conducted on two Iranian organizations and caution should be exercised in generalizing the findings.
Practical Consequences: After canvassing explanations for the results, we conclude that compartmentalized conceptions concerning organizational communication might be useful in some contexts but are not necessarily perceived as being compartmentalized by recipients of the communication, nor are they necessarily generalizable across contexts.
Innovation or value of the Article: The present study, for the first time, designed and tested a scale for measuring organizational communication based on the van Ruler’s model. In designing communication models, cultural values and differences must be taken into account

کلیدواژه‌ها [English]

  • organizational communication
  • van Ruler
  • communication grid
  • communication strategy