MIME-Version: 1.0 Content-Type: multipart/related; boundary="----=_NextPart_01D6EE52.5A4923C0" This document is a Single File Web Page, also known as a Web Archive file. If you are seeing this message, your browser or editor doesn't support Web Archive files. Please download a browser that supports Web Archive, such as Windows® Internet Explorer®. ------=_NextPart_01D6EE52.5A4923C0 Content-Location: file:///C:/B13359D1/5-1.htm Content-Transfer-Encoding: quoted-printable Content-Type: text/html; charset="windows-1252"
فصلنامه
علمی چشمان=
داز
مدیریت
دولتی Journal
of Public Administration Perspective=
روش
رفرنسدهی
به این مقاله=
;: عباس=
;ی،
بدری (1399). شناسا=
;یی
و رتبهبندی
معیارهای مد=
یریت
استراتژیک
منابع انسان=
ی
در دانشگاه
بر اساس روش=
;های
تصمیمگیری
چندمعیاره.
چشمانداز
مدیریت دولت=
ی،
(1)11، 127-147. عنوان
مقاله: شناسایی و
رتبه Ar=
ticle
Title: Identifying and Ranki=
ng
of University Strategic Human Resources Management Criteria =
Au=
thors: Badri
Abbasi Publication Date:=
b> 2020/Ma=
rch/20=
Pu=
blisher: Iran – Tehran – Shahid Beheshti University – Faculty of
Management & Accounting تاریخ
چاپ: 01/01/1399 ناشر:
ایران ـ
تهران ـ
دانشگاه
شهید بهشتی ـ
دانشکده
مدیریت و
حسابداری نویسندگان=
;:
بد=
ری
عباسی To
Cite This Article: Abbasi, B. (2020). Identifying=
and
Ranking of University Strategic Human Resources Management Criteria.
Journal of Public Administration Perspective, 11(1), 127-147.
بندی
معیارهای مد=
یریت
استراتژیک
منابع انسان=
ی
در دانشگاه
شا&=
#1662;ا
چاپی: 6069-2251، شاپا
الکترونیکی:
4157-2645
ص&=
#1589;
127 ـ 147
شناسایی
و رتبهبندی
معیارهای
مدیریت
استراتژیک م=
06;ابع
انسانی در
دانشگاه
بدری
عباسی1*
1. گروه
مدیریت
چکیده=
[1]=
b>
=
1607;دف: هدف از
مطالعه حاضر=
48;
شناسایی و
رتبهبندی
معیارهای
مدیریت
استراتژیک
منابع انسان=
40;
در دانشگاه ب=
575;
استفاده از
تکنیکهای
تصمیمگیری
چندمعیاره ا=
87;ت.
=
1591;راحی/
روششناسی/ رو=
1740;کرد: مطالعه
حاضر از نظر
هدف توصیفی،
از نظر ماهیت
متغیرها
دارای رویکر=
83;
کمّی و از نظر
روش گردآوری
دادهها
مطالعهای
پیمایشی است.
اولویتبندی
معیارها و
استخراج وزن=
607;ای
اهمیت شاخص=
07;ا
با استفاده ا=
586;
پاسخهای 15
نفر از خبرگا=
606;
حوزه آموزش
عالی به پرسش=
606;امه
مقایسات زوج=
40;
و تاپسیس صور=
578;
پذیرفت.
=
1740;افتههای
پژوهش: نتایج
حاصل از تحلی=
604;
ماتریس تصمی=
05;گیری
مدل تاپسیس د=
585;
رتبهبندی
معیارها نشا=
06;
داد که تأثیر=
711;ذارترین
شاخص مدیریت
استراتژیک
منابع انسان=
40;
در دانشگاه،
زیرمعیار طر=
75;حی
سیستمهای
گزارش مهارتR=
04;های
کسبشده است=
75;دان
و کارکنان با
امتیاز وزنی 933=
2/0 است.
زیرمعیار
تفکر تحلیلی
با امتیاز
وزنی 9314/0 در رتب=
607;
دوم و زیرمع=
740;ار
رفتارهای
عادلانه و
انتخاب
بهترین اقدا=
05;
منابع انسان=
40;
با امتیاز
وزنی 928/0 در رتب=
07;
سوم قرار
دارد.
=
1605;حدودیتها
و پیامدها: مطالعه
حاضر محدود ب=
607;
آموزش عالی
بوده و در آن
از رویکرد کم=
617;ی
برای جمعآو=
85;ی
دادهها
استفاده شده
است؛ بنابرا=
40;ن
پیشنهاد میش=
608;د
در مطالعات
مشابهی به
سایر حوزهه=
75;ی
نظام آموزشی
نیز پرداخته
شده و در عین
حال از رویکر=
583;
کیفی و
اختصاصاً
تفسیری برای
غنای دادهه=
75;
استفاده شود.
=
1662;یامدهای
عملی:
استفاده از
کارکنان و
اعضای هیئت
ابتکار
یا ارزش
مقاله: از منظر
عملیاتی،
مطالعه حاضر
چارچوبی پوی=
75;
و سیستماتیک=
48; بهخصوص
برای اقداما=
78;
و فعالیتها=
40;
حوزه منابع
انسانی
دانشگاه
فراهم میکن=
83;.
=
1705;لمات
کلیدی: مدیریت
منابع
انسانی،
مدیریت
استراتژیک م=
06;ابع
انسانی، روشR=
04;های
تصمیمگیری
چندگانه.
نوع
مقاله: مقاله
علمی.
1. مقدمه
مطالع&=
#1575;ت
تجربی در حوز=
607;
مدیریت مناب=
93;
انسانی آموز=
88;
عالی مملو از
مقالهها و
گزارشهایی
است که توجه ز=
1740;ادی
به استراتژیR=
04;های
انقباضی در
مدیریت مناب=
93;
انسانی در جه=
578;
ارتقای مناف=
93;
اقتصادی دان=
88;گاه
دارند؛
درحالیکه
منزلت، اعتب=
75;ر،
تعالی و
موفقیت
نهادهای
آموزش عالی د=
585;
عرصه رقابت،
مدیون ارزشگ=
584;اری
و تعالی
عملکرد مناب=
93;
انسانی آن در
زیرسیستمها=
740;
آموزشی،
پژوهشی،
اداری فنی،
مهندسی و اجر=
575;یی
آن است (Siekkenin, 2016)؛ ب=
606;ابراین
توجه به
استاندارده=
5;
و معیارهای
تعالی منابع
انسانی و سطح
بلوغ سازمانR=
04;ها
در اجرای این
استاندارده=
5;
با طراحی پای=
607;های
مستحکم توسع=
07;
منابع
انسانی، افق
محتملتری ا=
86;
موفقیت را
برای این نها=
583;
حیاتی جامعه
به تصویر
خواهند کشید (=
span>Gholipour &=
amp;
Mohammad Ismaili, 2016). از
سوی دیگر با
وجود روند
فزاینده
مطالعات
مدیریت مناب=
93; انسانی
در حوزههای
مدیریت
دولتی،
صنعتی،
بازرگانی و
نظامی، ارائ=
07;
راهکارهایی
در این زمینه
مفید است
(امین و همکار=
1575;ن،
1393؛ مطلبی
ارکانی، 1395).
ضعف
مطالعات
مدیریت مناب=
93;
انسانی و بهط=
1608;ر
ویژه مدیریت
استراتژیک
منابع انسان=
40;
در حوزه آموز=
588;
عالی،
پارادایم
«نیاز فزایند=
607;
به دخالت
دانشگاه در
توسعه و
تغییرات بار=
86;
ملّی و منطقه=
204;ای»
را به چالش می=
8204;کشد.
توجه به این
نکته که دهه=
607;ای
هزاره سوم،
دوران طلایی
پارادایم
تلفیق آموزش
عالی در
اقتصاد، دان=
88; و
بر سیاستها=
40;
متناظر توسع=
07;ای
جامعه محسوب
میشود، چنی=
06;
شکاف
مطالعاتی در
آموزش عالی
قابلتأمل اس=
578;
(Sarip
&Royo,2014).
بر
این اساس دور=
607;
درخشش آموزش
عالی بهمثاب=
607;
نهاد توسعه
بخش، توجه
ویژه به طراح=
740;
مدلهای جدی=
83;
مدیریت مناب=
93;
انسانی
دانشگاه و تغ=
740;یر
نگرشهای
اجتماعی به
منابع انسان=
40;
در دانشگاه ر=
575;
به ذهن متباد=
585;
میسازد و
پژوهشگران
حوزه آموزش
عالی را به
مطالعات
تجربی بیشتر =
608;
عمیقتر در
اداره منابع
استراتژیک
سازمان، یعن=
40;
کارکنان، فر=
75;
میخواند (Szelagowska-Rodzka, 2018).
در
همین راستا
محور تأکید
مطالعات
مدیریت
استراتژیک
منابع انسان=
40;
در دانشگاه ب=
585;
شاخصها و
معیارهای
مطلوب مدیری=
78;
اعضای هیئتع=
604;می،
کارکنان،
دانشجویان و
سایر ذینفع=
75;ن
این عرصه بهع=
1606;وان
کنشگران اصل=
40;
محیط آموزش
عالی شکل
گرفته است.
این مطالعات
با تأسی از
دیدگاه منبع=
605;حور
بر مدیریت
استعدادها =
08;
سرمایههای
دانشگاهی و
ضرورتهای ت=
93;یین
شاخصها در
جذب، پرورش و
نگهداری آن=
07;ا
تأکید میکند (<=
/span>Caliskan, 2=
010). بر این
اساس سؤالها=
740;
اصلی پژوهش
حاضر را میت=
608;ان
به شرح زیر
بیان کرد:
معیارها و زی=
585;معیارهای
مدیریت
استراتژیک
منابع انسان=
40;
در دانشگاه
کداماند؟
رتبهبندی
معیارها و زی=
585;معیارها
از دیدگاه
خبرگان حوزه
آموزش عالی چ=
711;ونه
است؟
2. مبانی
نظری و پیشین=
607;
پژوهش
پیشینه
نظری
تاریخچ=
ه
مدیریت مناب=
93;
انسانی در
دانشگاه. تکامل ف=
;رایندهای
مدیرت منابع =
575;نسانی
در آموزش عال=
740;
را میتوان ب=
607;عنوان
پدیدهای نو=
92;هور
در این نهاد،
به دوره آغاز
رویههای
استخدام رسم=
40;
در پردیسها=
40;
دانشگاهی پس
از دهههای 1940
نسبت داد.
ورود
کارکردهای
مدیریت مناب=
93; انسانی
به دانشگاه ب=
607;
زمانی برمی=
11;ردد
که اعضای هیئ=
578;علمی
همزمان با
دریافت حقوق
ماهانه و
سالانه خود،
مسئولیت
استخدام و
پرداختهای
دستیاران خو=
83;
را نیز بر
عهده داشتند (=
span>Arsalan, 20=
13).
تا قبل
از دهههای
میانه 1940 مدیرا=
;ن
دانشگاهی اد=
75;ره
کارکردهای
منابع انسان=
40;
را بهعنوان
بخشی از
مسئولیتها®=
0; خود
عهدهدار بود=
606;د.
از اوایل دهه 19=
50 نخستین
مدیران امور =
705;ارکنان
در پردیسهای
دانشگاهی
شروع به کار
کردند. مدیرا=
606;
کارکنان بیش=
78;ر
دارای نقشی
حمایتی در
مدیریت
فرایندهای
استخدامی
بودند تا نقش
تصمیمگیری.
از دهههای 1960 م=
83;یریت
امور کارکنا=
06;
بیشتر بر عهد=
607;
رؤسای
دانشکده و اس=
578;ادان
ارشد و صاحب
کرسی[2]
قرار داده شد.
مفهوم مدیری=
78;
امور کارکنا=
06;
از سال 1990 به
مدیریت مناب=
93;
انسانی تغیی=
85;
یافت (Sarip & Royo, 2014) و
ظهور
«پارادایمها=
740;
تلفیقیافته
منابع انسان=
40;
در آموزش عال=
740;[3]»
از جمله
مدیریت
استراتژیک
منابع انسان=
40;
دانشگاه آغا=
86; شد
(Szelagowska=
-Rodzka,
2018).
این
دوره را میتو=
1575;ن
آغازی بر
کاربرد مفهو=
05; «منابع
انسانی شریک
سازمانی
دانشگاه»[4]
در آموزش عال=
740;
قلمداد کرد.
تعبیر اینگو=
606;ه
از منابع انس=
575;نی
در راستای
بحرانها و
چالشهای
سازمانی
نهادها و نیز
آموزش عالی،
اتکا به
عملکرد مناب=
93; انسانی
و سرمایههای
فکری آنان
راهکاری
منطقی به نظر
می آورد. =
1583;ر
25 سال اخیر،
رشد سریعی در
حوزه مدیریت
منابع انسان=
40;
صورت گرفته
است که پیامد
و نتیجه برخی
عوامل از قبی=
604;
رشد رقابت
(عمدتاً شرکت=
204;های
آمریکایی/
اروپایی در
اختیار شرکت=
607;ای
ژاپنی)، رشد
آرام اقتصاد=
40;
در ملل توسعه=
204;یافته
غربی، درک
دورنمای
مشارکتهای
مدیریت مناب=
93;
انسانی به سم=
578;
عملکرد شرکت=
607;ا،
ایجاد کُرسیR=
04;های
مدیریت مناب=
93;
انسانی در
دانشگاهها و =
1587;ِمتهای
مرتبط با حوز=
607;
مدیریت مناب=
93;
انسانی در
صنعت، ورود و
معرفی مدیری=
78; منابع
انسانی به
حوزه تحصیلی
فوقلیسانس =
575;داره
کسبوکار در
اوایل دهه 1980 و
تأکید مستمر
بر لحاظکرد=
06;
استراتژی
مدیریت مناب=
93;
انسانی در
استراتژی کس=
76;وکار
است که به
ظهور
پارادایمی
جدید در علم
مدیریت با
عنوان «مدیری=
578;
استراتژیک
منابع انسان=
40;»
منتهی شد (Malik,
2009).=
پیشینه
نظری مدیریت
استراتژیک
منابع انسان=
40;.
=
1570;رمسترانگ
(2002)، مدیریت
منابع انسان=
40;
را رویکردی
استراتژیک و
منسجم برای
مدیریت مهمت=
585;ین
و
ارزشمندتری =
6;
سرمایههای
سازمانی یا
کارکنان تلق=
40;
میکنند که به&=
#1589;ورت
فردی یا گروه=
740;
در راستای
تحقق اهداف و
رقابتپذیری
سیستم در تلا=
588;
هستند. در چشم&=
#1575;ندازهای
جدید آموزش
عالی از مدیر=
740;ت
استراتژیک
منابع انسان=
40;
بهعنوان
«مدیریت مهار=
578;محور
صلاحیتهای
کارکنان»[5]
یاد شده است و
آن را عامل
تعیینکنند =
7;
در جذابیت
استراتژیها=
40;
مدیریت مناب=
93;
انسانی
دانشگاه
معرفی میکنن=
583;.
بر اساس
مطالعات
نظری، ماهیت
استراتژیها=
40;
تدوینشده
توسط این مدی=
585;ان،
آینده نهادی=
588;دن
دو شعار
«دانشگاه بهم=
1579;ابه
محلی برای
کار» و
«دانشگاه بهم=
1579;ابه
مکانی برای
مطالعه» رقم
خواهد زد (Szelagowska-Rodzka, 2018).
موفقیت
فعالیتهای
مدیریت مناب=
93;
انسانی در دا=
606;شگاه
متضمن پیوند
آن با
استراتژیها=
40;
دانشگاهی اس=
78;؛
زیرا مادام ک=
607;
خاستگاه این
فعالیتها
استراتژیها=
40;
دانشگاهی
نباشد،
کارایی و
کارامدی آن ض=
593;یف
و حتی قابلاق=
1605;اض
است. سه
فرایند اصلی
مدیریت مناب=
93;
انسانی در
افرادی که
وارد دانشگا=
07;
میشوند،
کارکردهای
آنان در سیست=
605;
دانشگاه و تر=
705;
آن خلاصه میش=
1608;د.
در حوزه آموز=
588;
عالی این سه
فرایند
ترجمانی برا=
40;
برنامهریزی=
607;ای
کارمندیابی=
8;
استخدام،
آغاز و پایان
ارتباطات
کاری،
ارزیابی و
ارتقای
کارکنان،
تشویق و پادا=
588;[6]
است. کلیه
تلاشها،
تدابیر و
اقداماتی که
تحت سرفصل کل=
740;
منابع انسان=
40;
استراتژیک
انجام میشود=
548;
از فرایندها=
40;
جذب و استخدا=
605;
در دانشگاه ت=
575;
آموزشهای حی=
606;
کار، برنامه=
607;ای
توسعه قابلی=
78;
و پرورش
کارکنان
مستعد، نظام=
607;ای
حقوق و پاداش
مدیریت
عملکرد و
مانند آن، با=
740;د
بهنحوی طراح=
740;
و اجرا شوند
که به دانشگا=
607;
در راستای نی=
604;
به اهداف
راهبردی یار=
40;
رسانند.
اهداف
مدیریت
استراتژیک
منابع انسان=
40;.
=
1605;دیریت
منابع انسان=
40;
استراتژیک
عبارت است از:
افزایش
کارایی نیرو=
40;
انسانی در
سازمان.
مطالعات این
حوزه میتوان=
583;
پاسخگوی این
پرسش باشد که
مدیران مناب=
93;
انسانی چه می=
1705;نند
و چه باید
بکنند؛ بههرحال
افزایش
کارایی مناب=
93;
انسانی در
سازمان از
چنان اهمیتی
برخوردار اس=
78;
که حتی سازما=
606;های
کوچک نیز بهم=
1606;ظور
افزایش
کارایی
کارکنان خود
درصدد واحدی
تحت این عنوا=
606;
هستند (Allui & Sahni, 2016).
چهار هدفهای
کلی برای
مدیریت مناب=
93;
انسانی
استراتژیک ع=
76;ارتاند
از (Matlabi
Ardakani, 2016)
ـ هدف
اجتماعی:
احساس
مسئولیت در
قبال نیازها=
40;
جامعه و ایجا=
583;
اعتبار برای
سازمان و
کارکنان در
جامعه.
ـ هدف
سازمانی:
احساس
مسئولیت در
قبال وظایفی
که بر عهده وا=
1581;د
امور اداری
سازمان
گذاشته میشو=
583;.
ـ هدف
وظیفهای: احس=
1575;س
مسئولیت در
قبال هدفهای
شخصی کارکنا=
06;
شاغل در
سازمان.
این
اهداف مدیری=
78;
منابع انسان=
40;
استراتژیک ر=
75; قادر
میسازد تا
کارکنان
ماهر، متعهد =
608;
باانگیزه را =
580;ذب
کند و به خدمت
گیرد؛ از طری=
602;
آموزش
کارکنان و
فراهمآوردن
مستمر فرصت=
07;ای
ارتقای شغلی
برای آنها
ظرفیتهای
ذاتی آنان،
مشارکت و توا=
606;
بالقوه و
همکاری آنها =
1585;ا
تقویت کند و
توسعه دهد؛
سیستمهای
کاری با
عملکرد بالا
طراحی کند که
دربرگیرنده
عناصر زیر با=
588;ند:
رویههای انت=
582;اب
و جذب مؤثر و
مفید، سیستمR=
04;های
پرداخت
انگیزش مبتن=
40;
بر عملکرد و
بر حسب اقتضا=
548;
توسعه مدیری=
78;
و فعالیتهای
آموزشی مرتب=
91;
با نیازهای
سازمان؛ روش=
607;ای
مدیریتی با
تعهد بالا را
توسعه دهد، ا=
586;
مهارتها و
دانش خاص
کارکنان
حمایت کند؛
ایجاد جوّی ک=
607;
در آن بتوان
روابط مفید و
سازندهای ر=
75;
بهواسطه
مشارکت و
همکاری بین
مدیریت و
کارکنان حفظ
کرد و درنهای=
1578;
افزایش
انگیزه و تعه=
583;
و وجدان کاری
بهواسطه
استفاده از
فرایندها و
سیاستهایی =
75;ست
که برای
کارکنان ارز=
88;
قائل میشود و &=
#1576;ا
توجه به سطح
مهارتها و شا=
1740;ستگیهایی
که آنان کسب
میکنند و
همچنین کاری
که انجام مید=
1607;ند
به آنها
پاداش میده=
83; (آرمسترانگ،
1381).
=
1662;یشینه
تجربی پژوهش. =
span>ساریپ و
رویو (2014)، مطال=
93;های
موردی در خصو=
589;
منابع انسان=
40;
استراتژیک د=
75;نشگاه
در دانمارک و
کانادا انجا=
05;
دادند. هدف از &=
#1662;ژوهش
آنها،
شناسایی نقش=
607;ای
مدیران مناب=
93;
انسانی در
آموزش عالی د=
608;
کشور و عوامل=
740;
بود که تفاوت
دپارتمانها=
40;
منابع انسان=
40;
در دو کشور را
تحت تأثیر
قرار میدهد.
نتایج مصاحب=
07;های
نیمهساختار=
40;افته
با سرپرستان=
48;
مدیران و
کارشناسان
منابع انسان=
40;
دانشگاه نشا=
06;
داد که رویکر=
583;
تمرکزگرایی =
08;
عدمتمرکزگر=
75;یی
مهمترین
عاملی است که
ایفای نقشها=
740;
منابع انسان=
40;
دانشگاه در د=
608;
کشور را تحت ت=
1571;ثیر
خود قرار مید=
1607;د
Sarip &=
Royo,2014)<=
span
lang=3DFA style=3D'font-size:13.0pt;font-family:"B Mitra";mso-ascii-font-fa=
mily:
"Times New Roman";mso-ascii-theme-font:major-bidi;mso-hansi-font-family:"Ti=
mes New Roman";
mso-hansi-theme-font:major-bidi'>).
نواک
و همکاران (2015)، =
605;طالعه
پیمایشی در
خصوص قابلیت=
607;ای
ادراکشده
منابع انسان=
40;
از دیدگاه
دانشجویان
تماموقت زن و
مرد رشته
مدیریت مناب=
93;
انسانی دانش=
05;ده
علوم اداری «د=
1575;نشگاه
ماریبور
اسلونی»[7]
انجام دادند. =
1576;ر
اساس روششنا=
587;ی
واردز (1963)[8] =
605;بتنی
بر خوشههای
سلسلهمرات=
6;ی[9] =
578;نظیم
و موردتحلیل
قرار گرفتند. =
1662;ژوهشگران
در تعریف
عملیاتی از
متغیر صلاحی=
78;
ادراکشده در
دانشگاه، آن
را سازهای
چندبعدی که
با کسب، حفظ و
ارتقای دانش=
48;
نگرش و مهارت
انتقادی در
حرفه معینی د=
585;
فرد شکل میگی=
1585;د،
تعریف کردند=
63; بنابراین
صلاحیت دربر=
11;یرنده
دانش، مهارت
نگرش و شبکها=
1740;
از ارزشهای
تعریفشده و ن=
1607;ادیشده
حرفه است. 15
صلاحیت ادرا=
05;شده
در این مطالع=
607;
را رهبری،
تفکر
استراتژیک،
کار گروهی، ا=
585;تباطات،
مدیریت
تغییر،
مسئولیتپذی=
85;ی
و تصمیمگیری=
548;
خلاقیت و
نوآوری، حرف=
07;گرایی،
انسانگرای®=
0;،
نتیجهگرای®=
0;،
دانش کسبوکا=
585;،
سازماندهی (ز=
605;انی
و کاری) ، دقت،
تفکر تحلیلی=
48;
استفاده درس=
78;
از سیستمهای
ارتباطی و
اطلاعاتی
تشکیل میداد=
606;د
(Novak, et. =
al, 2015). آلویی و
ساهنی (2016)، ماه=
40;ت
مدیریت
استراتژیک
منابع انسان=
40;
را در مؤسسهه=
1575;ی
آموزش عالی ب=
585;رسی
کردند. بر
اساس نتایج
تحلیل دادهه=
575;
مدیریت
استراتژیک
منابع انسان=
40;
در دانشگاه،
ماهیت
فراکنشی،
انعکاسی،
تجویزی و
مدیریتی دار=
83;.
انگیزهبخشی=
48;
تعهدبخشی و م=
1607;ارتبخشی
سه بُعد مهم
مدیریت استر=
75;تژیک
منابع انسان=
40; هستند
که سبب میشون=
1583;
امکان همسوی=
40;
فرایندهای
هستهای
دانشگاه به
استراتژیها=
40;
منابع انسان=
40;
آن فراهم شود (<=
/span>Allui &
Sahni, 2016).
والش
و همکاران (2010)،
مطالعهای در
خصوص موضوعه=
575;ی
کلیدی مدیری=
78;
استراتژیک
منابع انسان=
40;
در دانشکده
مدیریت هتلد=
75;ری
«دانشگاه
کورنل[10]»
انجام دادند.
در این مطالع=
607;
مروری با
مفهومسازی
«جعبه سیاه
مدیریت
استراتژیک
منابع انسان=
40;»،
عوامل مهم ای=
606;
حوزه از
مدیریت شناس=
75;یی
و تحلیل شدند.
نتایج مطالع=
07;
نشان داد که ص=
1604;احیتهای
مدیریت مناب=
93;
انسانی
دانشگاه از
طریق آموزش و
مهارتآموزی=
48;
بصیرتسازی ا=
586;
طریق تجربهه=
575;
و خودانگیزش=
40;
ایجاد میشود (<=
/span>Walsh, et a=
l., 2010). سایکینن =
8;
همکاران (2016)، م=
91;العهای
با عنوان «کار=
1605;ندگماری
در دانشگاهه=
575;ی
فنلاند:
مقایسه
مدیریت
استراتژیک
منابع انسان=
40;
با مدیریت
احساس محور[11]
منابع انسان=
40;»
انجام دادند.
بر اساس مدل
ساختار چهار=
587;طحی
کارراهه شغل=
740;[12] =
1583;انشگاه
دو رویکرد
عمده در
مدیریت مناب=
93;
انسانی
دانشگاه،
رویکردهای
استراتژیک و
پاتتیک نام
دارند که مور=
583;
نخست مبتنی ب=
585;
کار و مورد
دوم مبتنی بر
نیارهای
زندگی
کارکنان است (=
span>Siekkinen, =
et
al., 2016).
زلاگوسکا-رو=
83;زکا
(2018)، در مطالعه=
575;ی
در خصوص
استراتژیه=
5;ی
مدیریت مناب=
93;
انسانی
دانشگاه به 40
استراتژی در
چهار گروه
اخلاقی-حرفه=
575;ی،
کارمندگمار®=
0;
و موقعیتهای
کاری، امنیت =
575;جتماعی
و آموزش و
مهارتآموزی
اشاره کرده
است (Szelagowska=
-Rodzka,2018).
ار=
;سلان
و همکاران (2018)، =
583;ر
مطالعه
کارکردهای
مدیریت مناب=
93;
انسانی در
آموزش عالی
ترکیه بر اسا=
587; مدل ارز=
88;افزوده
منابع انسان=
40;[13]
دیدگاههای
اعضای هیئتع=
604;می
به اقدامات
مدیریت مناب=
93;
انسانی در
دانشگاه را ب=
585;رسی
کردند.
معیارهای چه=
75;ردهگانه
شناساییشده
در این مطالع=
607;
عبارتاند از:
واقعیات کسب=
608;کار
آموزش و
انطباق
اقدامات
منابع انسان=
40;
دانشگاه با آ=
606;؛
خلق ارزشها=
40;
ضمنیهای
بازارپسند
برای سرمایه=
711;ذاران
حوزه آموزش
عالی؛
برقراری
ارتباط با مش=
578;ریان
هدف آموزش
عالی؛ ایجاد
قابلیتهای
سازمانی خلق
استراتژی در
مدیران میان=
40;
دانشگاه؛
شفافکردن
گزارههای
ارزشی منابع
انسانی برای
کارکنان و
اطمینان از
عملکردن
سیستم مطابق
با این گزاره=
1607;ا؛
مدیریت
فرایندهای
انسانی منته=
40;
به ایجاد ارز=
588;
افزوده؛ کنت=
85;ل
فرایندهای
مدیریت
عملکرد که
منتهی به
ایجاد ارزش
افزوده میشو=
606;د؛
مدیریت
فرایندهای
اطلاعاتی و
ارتباطی منت=
07;ی
به ارزش افزو=
583;ه؛
داشتن
فرایندهای
مشخص برنامه=
585;یزی
استراتژیک و =
575;نطباق
با اهداف کسب=
1608;کار
آموزش و پژوه=
588;؛
استفاده از
کارکنانی که
نقشهای مناب=
593;
انسانی خود ر=
575;
شفاف و مسئول=
575;نه
انجام میدهن=
583;؛
همسوسازی
استراتژیها=
40;
بازار و
دانشگاه؛ تر=
76;یت
کارکنانی که
قابلیتهای
منابع انسان=
40;
را بهدرستی
نشان دهند؛ س=
585;مایهگذاری
بر روی متخصص=
575;ن
منابع انسان=
40;
از طریق تجرب=
607;های
آموزشی و
مهارتی؛
مدیریت
فرایندهای
حجم کاری
کارکنان و تأ=
705;ید
بر اقدامات
دارای ارزش
افزوده (Arsalan, et al., 2018).
بریتو =
08;
اولیورا (2016)، د=
85;
فراتحلیل
مطالعات حوز=
07;
مدیریت
استراتژیک
منابع انسان=
40;
در دانشگاهه=
575;ی
برزیل،
چارچوب
مدیریت
استراتژیک
منابع انسان=
40;
را در 3 دسته
مفهومی «اقدا=
605;ات
منابع انسان=
40;»،
«نتایج مربوط
به منابع»، «اق&=
#1583;امات
و نتایج» طبقه&=
#1576;ندی
کردند. صلاحی=
578;های
کارکنان،
فرصتهای
مشارکت و
مجموعه
اقدامات سنت=
40;
منابع انسان=
40;
در دسته ی نخس=
1578;؛
سرمایه
انسانی، فره=
06;گ
یادگیری،
مدیریت دانش=
48;
جهتگیری
یادگیری و
ارزشهای
سازمانی در د=
587;ته
مفهومی دوم و
مهارتآموزی =
608;
توسعه[14]
و پژوهش و
توسعه[15]
و مدیریت
منابع انسان=
40; (آموزش،
تشویق،
مشارکت و کار =
1711;روهی)
و نتایج آن،
یعنی جابهجا=
740;ی،
در دسته
مفهومی سوم
قرار گرفتند
(Brito &
Olivera, 2016).
سعادت=
91;لب
و همکاران (1394)، =
605;طالعهای
پیمایشی با
عنوان «تأثیر
رویکردهای
مدیریت مناب=
93; انسانی
استراتژیک ب=
85;
عملکرد کارآ=
01;رینانه
و نوآورانه
آموزش عالی
ایران در
دانشگاهها®=
0;
شهید بهشتی و
تهران» انجام
دادند. مدیرا=
606;
عالی دانشگا=
07;های
موردمطالعه
وضعیت ابعاد
کارکردی و
استراتژیک م=
83;یریت
استراتژیک
منابع انسان=
40;
در دانشگاه ر=
575;
در 10 بُعد
انتخاب کارک=
06;ان،
توسعه آموزش=
48;
ارزیابی
عملکرد،
توسعه شغل،
سیستم پرداخ=
78;،
فرهنگ
مشارکتی، مد=
40;ریت
گروه، برنام=
07;های
مدیریت بر مب=
606;ای
هدف و برنامه=
1607;ای
کنترل کیفیت
در دانشگاه و =
1587;یستم
پرداخت
دستمزد را با
ابعاد
نوآورانه و ک=
575;رکردی
مقایسه کردن=
83;.
درنهایت
یافتهها نشا=
606;
داد که رویکر=
583;های
کارکردی و
استراتژیک ت=
71;ثیر
معناداری بر
عملکرد
نوآورانه و
اثربخشی
سازمانی دان=
88;گاه
دارد. سلیمی و
عبد شریفی (1394)، =
605;طالعهای
پیمایشی با
عنوان «نقش
میانجی
یادگیری
سازمانی در
ارتباط بین ش=
740;وههای
مدیریت مناب=
93;
انسانی و
نوآوری
سازمانی در
دانشگاه
شیراز» انجام
دادند. نتایج
تحلیل مسیر و
معادلات
ساختاری نشا=
06;
داد که ابعاد
دوگانه شیوه=
607;ای
مدیریت مناب=
93;
انسانی، یعن=
40;
ارزیابی
عملکرد و
آموزش و توسع=
607;
منابع انسان=
40;،
بهواسطه
یادگیری ساز=
05;انی
بر نوآوری
سازمانی
دانشگاه تأث=
40;ر
دارد.
مدل
مفهومی پژوه=
88;.
=
1576;ر
اساس مرور
مطالعات نظر=
40;
در خصوص
مدیریت
استراتژیک
منابع انسان=
40;
در آموزش عال=
740;
7 شاخص کارمند=
1740;ابی
و استخدام در
دانشگاه، سی=
87;تمهای
جبران خدمت و
پاداش،
ارزیابی
عملکرد،
سیستمهای
توسعه مهارت =
608;
آموزش، فرهن=
11;
سازمانی
دانشگاه و
برنامههای
حفظ سرمایهه=
575;ی
انسانی،
طراحی طرح در=
587;های
ایجاد صلاحی=
78;های
منابع انسان=
40;
در دانشجویا=
06;
و استراتژیه=
575;ی
کسبوکار محی=
591;
آموزش عالی و =
1583;رمجموع
51 زیرمعیار
استخراج شد ک=
607;
در شکل 1،
ارائه شده
است.
3. رو=
1588;<=
b>شنا=
587;ی
=
پژوهش
حاضر از این
نظر که از
پرسشنامه
برای جمعآور=
740;
آرا خبرگان د=
585;
خصوص اولویتR=
04;بندی
معیارها و زی=
585;معیارهای
مدیریت
استراتژیک
منابع انسان=
40;
در دانشگاه ب=
607;رهگیری
استفاده است=
48;
مطالعهای
پیمایشی محس=
08;ب
میشود. بهمنظ&=
#1608;ر
تعیین و
اولویتبندی
معیارها و
استخراج
اوزان اهمیت
از جامعه
آماری به حجم 15
نفر از خبرگا=
606;
حوزه آموزش
عالی، اعضای
هیئتعلمی (اس=
1578;ادیار،
دانشیار و
استاد تمام)
با گرایش
مدیریت مناب=
93; انسانی
استفاده شد.
جمعآوری و
تدوین
معیارهای
مدیریت
استراتژیک
منابع انسان=
40; با
روش مطالعه ک=
578;ابخانهای
انجام شد و
اولویتبندی
معیارها و زی=
585;معیارهای
مدیریت
استراتژیک م=
06;ابع
انسانی در
دانشگاه با
استفاده از
تکنیکهای
تصمیمگیری
چندمعیاره ب=
75;
تأکید بر روش
تاپسیس تحت
نرمافزار Expert choi=
ce صورت
گرفت.
کارمند=
40;ابی
و استخدام<=
o:p> فرآیند
انتخاب
کارکنان و
اعضای هیئت=
593;لمی،
غربالگری
محیط از نظر
افراد
شایسته برا=
40;
کار در
دانشگاه،
آزمونهای
استخدامی
کارکنان
دانشگاه،
مصاحبهها®=
0; ساختاریاف=
1578;ه،
استخدام
گزینههای
داخلی،
ارجحیت
گزینههای
داخلی حقوق
رقابتی،
مرتبطساخت=
606;
حقوق به
نتایج
فعالیتها=
40;
کسبوکار=
48;
پرداخت
مبتنی بر
عملکرد، پاداش و
عملکرد،
رفتارهای
عادلانه و
انتخاب بهت=
585;ین
اقدام مناب=
593;
انسانی ارزیابی
عملکرد
سالانه
کارکنان و ا=
1587;تادان،
ارزیابی بر
مبنای
انطباق با
طرحهای
توسعه شغلی=
548;
ارزیابی بر
مبنای کیفی=
578;
عمل در محیط
عینی شغل مهارت
آموزی استا=
583;ان
و کارکنان،
نیازسنجی
آموزشی،
تشویق کلیه
گروهای کار
دانشگاه به
یادگیری
منظم، آموز=
588;
مدیریت
کیفیت جامع
برای اعضای
هیئتعلمی و
کارکنان، ط=
585;احی
سیستمهای
گزارش مهار=
578;های
کسبشده سیستمها=
ی
شکایت
عادلانه،
ارتباط
مدیران با
کارکنان و ا=
1587;تادان،
ساعات کاری
متغیر،
ارتباطات ا=
586;
راه دور، بر=
1711;زاری
جشنهای
موفقیت
ارتباط با
بازار و کسب&=
#1608;کار=
رهبری
استراتژیک=
48;
کار گروهی،
ارتباطات،
مدیریت
تغییر تصمی=
605;
گیری و
مسئولیت، خ=
604;اقیت
و نوآوری،
حرفهگرای=
40;،
انسان و
اخلاقیات،
نتیجهمدار=
740;،
دانش کسبوک&=
#1575;ر،
سازماندهی
شغل و زمان،
دقت عمل،
تفکر تحلیل=
740;،
استفاده از =
1601;ناوری
ارتباطات و
اطلاعات شناسایی
واقعیات کس=
576;وکار
آموزش و
انطباق
اقدامات
منابع
انسانی دان=
588;گاه
با آن، خلق
ارزشهای
ضمنی بازار=
1662;سند
برای سرمای=
607;گذاران
حوزه آموزش
عالی،
برقراری
ارتباط با م=
1588;تریان
هدف آموزش
عالی (صنایع)&=
#1548;
ایجاد
قابلیتهای
سازمانی خل=
602;
استراتژی د=
585;
مدیران
میانی دانش=
711;اه
=
1588;کل
1. مدل مفهومی
پژوهش
4.
تحلیل دادهه=
575;
و یافتهها
=
1587;ؤال
نخست: شاخصها
و زیرشاخصها=
740;
مدیریت
استراتژیک
منابع انسان=
40;
کداماند؟ =
برای
شناسایی شاخ=
89;های
مدیریت
استراتژیک
منابع انسان=
40;
در دانشگاه
ابتدا 7 معیار
اصلی مشخص شد =
1608;
سپس پرسشنام=
07;ای
پنجمعیاری ب=
585;
اساس طیف
لیکرت در 51
پرسش تنظیم ش=
583;ه
و از خبرگان
خواسته شد که
اهمیت هر یک
از معیارهای
مدیریت
استراتژیک
منابع انسان=
40;
در دانشگاه د=
585;
قالب یکی از
پاسخهای خیل=
740;کم،
کم، متوسط،
زیاد و خیلی
زیاد مشخص کن=
606;د؛
سپس با توجه ب=
1607;
فراوانی پاس=
82;ها
و میانگین
ارزش آنها
عوامل مؤثر
استخراج شد (ج=
1583;ول
1).
=
1580;دول
1. میانگین و
انحراف
استاندارد س=
72;اهای
پرسشنامه
شماره سؤال<= o:p> |
معیار |
میانگین |
انحراف
استاندارد |
1 |
فر=
1570;یند
انتخاب
کارکنان و
اعضای هیئتع&=
#1604;می |
51/4 |
683/0 |
2 |
غر=
1576;الگری
محیط از نظر
افراد
شایسته برای
کار در
دانشگاه |
42/4 |
753/0 |
3 |
آز=
1605;ونهای
استخدامی
کارکنان
دانشگاه |
40/4 |
672/0 |
4 |
مص=
1575;حبههای
ساختاریافت=
1607;
با کمیتههای
تخصصی |
38/4 |
680/0 |
5 |
اس=
1578;خدام
گزینههای
داخلی |
37/4 |
677/0 |
6 |
ار=
1580;حیت
گزینههای
داخلی |
38/4 |
711/0 |
7 |
حق=
1608;ق
رقابتی |
39/4 |
694/0 |
8 |
مر=
1578;بطساختن
حقوق به
نتایج
فعالیتهای
کسبوکار |
42/4 |
723/0 |
9 |
پر=
1583;اخت
مبتنی بر
عملکرد |
44/4 |
687/0 |
10 |
پا=
1583;اش
و عملکرد |
38/4 |
736/0 |
11 |
رف=
1578;ارهای
عادلانه و
انتخاب
بهترین
اقدام منابع
انسانی |
45/4 |
667/0 |
12 |
ار=
1586;یابی
عملکرد
سالانه
کارکنان و اس&=
#1578;ادان |
31/4 |
836/0 |
13 |
ار=
1586;یابی
بر مبنای
انطباق با
طرحهای
توسعه شغلی |
47/4 |
620/0 |
14 |
ار=
1586;یابی
بر مبنای
کیفیت عمل در
محیط عینی
شغل |
45/4 |
674/0 |
15 |
مه=
1575;رتآموزی
استادان و
کارکنان |
38/4 |
680/0 |
16 |
نی=
1575;زسنجی
آموزشی |
46/4 |
768/0 |
17 |
تش=
1608;یق
کلیه گروهها&=
#1740;
کار دانشگاه
به یادگیری
منظم |
24/4 |
821/0 |
18 |
آم=
1608;زش
مدیریت
کیفیت جامع
برای اعضای
هیئتعلمی و
کارکنان |
36/4 |
756/0 |
19 |
طر=
1575;حی
سیستمهای
گزراش مهارت&=
#1607;ای
کسبشده |
26/4 |
744/0 |
20 |
سی=
1587;تمهای
شکایت
عادلانه |
23/4 |
791/0 |
21 |
ار=
1578;باط
مدیران با
کارکنان و اس&=
#1578;ادان |
23/4 |
791/0 |
22 |
سا=
1593;ات
کاری متغیر |
12/4 |
841/0 |
23 |
ار=
1578;باطات
از راه دور |
44/4 |
834/0 |
24 |
بر=
1711;زای
جشنهای
موفقیت
ارتباط با
بازار و کسبو=
کار |
32/4 |
822/0 |
25 |
ره=
1576;ری
استراتژیک |
18/4 |
822/0 |
26 |
کا=
1585;
گروهی |
17/4 |
869/0 |
27 |
ار=
1578;باطات |
10/4 |
862/0 |
28 |
مد=
1740;ریت
تغییر تصمیم&=
#1711;یری
مسئولیت |
29/4 |
715/0 |
29 |
خل=
1575;قیت
و نوآوری |
33/4 |
883/0 |
30 |
حر=
1601;هگرایی |
29/4 |
830/0 |
31 |
ان=
1587;ان
و اخلاقیات |
35/4 |
730/0 |
32 |
نت=
1740;جهمداری |
30/4 |
817/0 |
33 |
دا=
1606;ش
کسبوکار |
39/4 |
654/0 |
34 |
سا=
1586;ماندهی
شغل و زمان |
09/4 |
891/0 |
35 |
دق=
1578;
عمل |
21/4 |
774/0 |
36 |
تف=
1705;ر
تحلیلی |
22/4 |
821/0 |
37 |
اس=
1578;فاده
از فناوری
ارتباطات و
اطلاعات |
17/4 |
823/0 |
38 |
شن=
1575;سایی
واقعیات کسب&=
#1608;کار
آموزش و
انطباق
اقدامات
منابع
انسانی دانش=
1711;اه
با آن |
18/4 |
754/0 |
39 |
خل=
1602;
ارزشهای
ضمنی
بازارپسند ب=
1585;ای
سرمایهگذار=
1575;ن
حوزه آموزش ع&=
#1575;لی |
20/4 |
847/0 |
40 |
بر=
1602;راری
ارتباط با
مشتریان هدف
آموزش عالی (ص=
نایع) |
25/4 |
631/0 |
41 |
ای=
1580;اد
قابلیتهای
سازمانی خلق
استراتژی در
مدیران
میانی دانشگ=
1575;ه |
18/4 |
810/0 |
42 |
شف=
1575;فکردن
گزارههای
ارزشی منابع
انسانی برای
کارکنان |
11/4 |
778/0 |
43 |
مد=
1740;ریت
فرایندهای
انسانی
منتهی به
ایجاد ارزشا&=
#1601;زوده |
32/4 |
851/0 |
44 |
دا=
1606;ستن
فرایندهای
مشخص برنامه&=
#1585;یزی
استراتژیک و
انطباق با
اهداف کسبوک=
ار
آموزش و پژوه&=
#1588; |
17/4 |
857/0 |
45 |
اس=
1578;فاده
از کارکنانی
که نقشهای
منابع
انسانی را
شفاف و
مسئولانه
انجام میدهن&=
#1583;. |
60/4 |
617/0 |
46 |
هم=
1587;وسازی
استراتژیها=
1740;
بازار و
دانشگاه |
36/4 |
703/0 |
47 |
تر=
1576;یت
کارکنانی که
قابلیتهای
منابع
انسانی را به=
درستی
نشان دهند. |
13/4 |
850/0 |
48 |
سر=
1605;ایهگذاری
بر روی متخصص&=
#1575;ن
منابع
انسانی از
طریق تجربهه&=
#1575;ی
آموزشی و
مهارتی |
18/4 |
871/0 |
49 |
مد=
1740;ریت
فرایندهای
حجم کاری
کارکنان و تأ&=
#1705;ید
بر اقدامات
دارای ارزش=
1575;فزوده |
29/4 |
780/0 |
50 |
اط=
1605;ینان
از عملکردن
سیستم مطابق
با گزارههای
ارزشی محیط
کسبوکار
دانشگاه |
06/4 |
761/0 |
51 |
کن=
1578;رل
فرایندهای
مدیریت
عملکرد کسبو=
کار
رقابتی |
20/4 |
847/0 |
با
توجه به جدول
1، تمامی سؤال&=
#1607;ای
پرسشنامه
دارای انحرا=
01;
معیار کمتر ا=
586;
9/0 هستند و
میانگین
تمامی سؤاله=
575;
بیشتر از 4 است&=
#1563;
بنابراین طب=
02;
یافتههای
حاصل از نظرس=
606;جی
کارشناسان، =
75;ین
متغیرها (سؤا=
604;ها)
با ارزش
بالاتر از
زیاد در
عملکرد موفق
مدیریت
استراتژیک
منابع انسان=
40;
در دانشگاه
مؤثر اس=
;ت.
با توجه به
اینکه تمامی 51
سؤال
پرسشنامه حد=
06;صاب
بیشتر از زیا=
583;
را کسب کردها=
1606;د،
تمام این
عوامل در قال=
576;
7 معیار و 51 زیر̴=
4;معیار
در ماتریس
تصمیمگیری
مدل تاپسیس مورد
سنجش و
ارزیابی قرا=
85; گرفتند.
سؤال
دوم: <=
b>اولویتبندی
معیارها و
زیرمعیارها®=
0;
مدیریت
استراتژیک
منابع انسان=
40; در
دانشگاه از
نظر خبرگان
چگونه است؟=
در این
بخش از پژوهش=
548;
51 شاخص منتخب
بر اساس
ماتریس تصمی=
05;گیری
کارشناسان
خبره و با
تکنیک تاپسی=
87;
رتبهبندی شد=
606;د
که نتایج
زیر بهدست
آمد: بر اساس
یافتهها
بالاترین
شاخص تأثیرگ=
84;ار
مدیریت
استراتژیک
منابع انسان=
40;
در دانشگاه
زیرمعیار طراحی
سیستمهای
گزارش مهارت=
607;ای
کسبشده استا=
583;ان
و کارکنان با
امتیاز وزنی 933=
2/0
است. زیرمعیا=
585;
تفکر تحلیلی
با امتیاز
وزنی 9314/0 در رتب=
607;
دوم و زیرمعی=
575;ر
رفتارهای
عادلانه و
انتخاب
بهترین اقدا=
05;
منابع انسان=
40;
با امتیاز
وزنی 982/0 در رتب=
07;
سوم قرار گرف=
578;.
=
1586;یرمعیار
آزمونهای
استخدامی
کارکنان
دانشگاه نیز
در اولویت آخ=
585;
قرار گرفت.
این یافتهه=
75;
در جدول 2،
نشان داده شد=
607;
است.
=
1580;دول
2. رتبهبندی و
فاصله از اید=
607;آل
مثبت و ایدهآ=
1604;
منفی
زیرمعیارها®=
0;
مدیریت
استراتژیک
منابع انسان=
40;
در دانشگاه
مؤلفه |
معیار |
زیرمعیار |
d=
+ |
d=
- |
C=
L |
رتبه |
شاخصهای
مدیریت
استراتژیک
منابع
انسانی در
دانشگاه |
کارمندیابی
و استخدام |
فرآیند
انتخاب
کارکنان و
اعضای هیئتع&=
#1604;می |
0/0306 |
0/00=
87 |
0/22=
18 |
49 |
غربالگری
محیط از نظر
افراد
شایسته برای
کار در
دانشگاه |
0/0035 |
0/03=
52 |
0/91=
07 |
5 |
||
آزمونهای
استخدامی
کارکنان دان=
1588;گاه |
0/0351 |
0/00=
43 |
0/10=
91 |
51 |
||
مصاحبههای
ساختاریافت=
607;
با کمیتهها=
1740;
تخصصی |
0/0092 |
0/02=
87 |
0/75=
63 |
22 |
||
استخدام
گزینههای
داخلی |
0/0141 |
0/02=
35 |
0/62=
46 |
38 |
||
ارجحیت
گزینههای
داخلی |
0/0105 |
0/02=
74 |
0/72=
28 |
26 |
||
سیستمهای
جبران خدمت و
پاداش |
حقوق
رقابتی |
0/008 |
0/02=
97 |
0/78=
76 |
17 |
|
مرتبطساختن
حقوق به
نتایج
فعالیتهای
کسبوکار |
0/0169 |
0/02=
05 |
0/54=
76 |
41 |
||
پرداخت
مبتنی بر
عملکرد |
0/0217 |
0/01=
59 |
0/42=
36 |
44 |
||
پاداش
و عملکرد |
0/0108 |
0/02=
67 |
0/71=
18 |
27 |
||
رفتارهای
عادلانه و
انتخاب
بهترین
اقدام منابع
انسانی |
0/0028 |
0/03=
6 |
0/92=
8 |
3 |
||
سیستمهای
ارزیابی
عملکرد |
ارزیابی
عملکرد
سالانه
کارکنان و اس&=
#1578;ادان |
0/0169 |
0/02=
06 |
0/54=
82 |
40 |
|
ارزیابی
بر مبنای
انطباق با
طرحهای
توسعه شغلی |
0/0116 |
0/02=
65 |
0/69=
43 |
29 |
||
ارزیابی
بر مبنای
کیفیت عمل در
محیط عینی
شغل |
0/005 |
0/03=
5 |
0/87=
5 |
9 |
||
سیستمهای
توسعه مهارت
و آموزش |
مهارتآموزی
استادان و
کارکنان |
0/0116 |
0/02=
56 |
0/68=
9 |
31 |
|
نیازسنجی
آموزشی |
0/0066 |
0/03=
14 |
0/82=
54 |
14 |
||
تشویق
کلیه گروهها&=
#1740;
کار دانشگاه
به یادگیری
منظم |
0/0082 |
0/02=
96 |
0/78=
25 |
19 |
||
آموزش
مدیریت
کیفیت جامع
برای اعضای
هیئتعلمی و
کارکنان |
0/0089 |
0/02=
87 |
0/76=
43 |
20 |
||
طراحی
سیستمهای
گزارش مهارت=
8204;های
کسبشده |
0/0026 |
0/03=
61 |
0/93=
32 |
1 |
||
فرهنگسازی
و حفظ برنامه&=
#8204;های
انسانی |
سیستمهای
شکایت
عادلانه |
0/0282 |
0/00=
97 |
0/25=
6 |
49 |
|
ارتباط
مدیران با
کارکنان و اس&=
#1578;ادان |
0/0173 |
0/02=
03 |
0/54=
03 |
42 |
||
ساعات
کاری متغیر |
0/0082 |
0/03=
02 |
0/78=
76 |
16 |
||
ارتباطات
از راه دور |
0/0078 |
0/03=
09 |
0/79=
88 |
15 |
||
برگزای
جشنهای
موفقیت
ارتباط با با&=
#1586;ار
و کسبوکار |
0/0116 |
0/02=
56 |
0/68=
9 |
30 |
||
تنظیم
طرح درسهای
ایجاد
صلاحیتهای
منابع
انسانی در
دانشجویان |
رهبری
استراتژیک |
0/0124 |
0/02=
61 |
0/67=
81 |
32 |
|
کار
گروهی |
0/0131 |
0/02=
5 |
0/65=
63 |
34 |
||
ارتباطات |
0/0186 |
0/01=
92 |
0/50=
88 |
43 |
||
مدیریت
تغییر تصمیم&=
#1711;یری
مسئولیت |
0/0098 |
0/02=
8 |
0/74=
01 |
24 |
||
خلاقیت
و نوآوری |
0/0081 |
0/02=
97 |
0/78=
48 |
18 |
||
حرفهگرایی |
0/0264 |
0/01=
1 |
0/29=
3 |
47 |
||
انسان
و اخلاقیات |
0/0258 |
0/01=
25 |
0/32=
63 |
46 |
||
نتیجهمداری |
0/0253 |
0/01=
45 |
0/36=
38 |
45 |
||
دانش
کسبوکار |
0/0167 |
0/02=
08 |
0/55=
41 |
39 |
||
سازماندهی
شغل و زمان |
0/0314 |
0/00=
68 |
0/17=
71 |
50 |
||
دقت
عمل |
0/0295 |
0/00=
86 |
0/22=
66 |
48 |
||
تفکر
تحلیلی |
0/0027 |
0/03=
61 |
0/93=
14 |
2 |
||
استفاده
از فناوری
ارتباطات و
اطلاعات |
0/0125 |
0/02=
55 |
0/67=
12 |
33 |
||
شناس=
1575;یی
واقعیات کسب&=
#1608;کار
آموزش و
انطباق
اقدامات
منابع
انسانی دانش=
1711;اه
با آن |
0=
/005 |
0/0358 |
0/8766 |
8 |
||
خلق
ارزشهای
ضمنی
بازارپسند
برای سرمایه&=
#1711;ذاران
حوزه آموزش
عالی |
0=
/0057 |
0/0346 |
0/8589 |
11 |
||
برقر=
1575;ری
ارتباط با
مشتریان هدف
آموزش عالی (ص=
نایع) |
0=
/0099 |
0/028 |
0/7393 |
25 |
||
ایجا=
1583;
قابلیتهای
سازمانی خلق
استراتژی در
مدیران
میانی دانشگ=
1575;ه |
0=
/0132 |
0/0246 |
0/6511 |
35 |
||
شفاف&=
#1705;ردن
گزارههای
ارزشی منابع
انسانی برای
کارکنان |
0=
/0134 |
0/0248 |
0/6494 |
36 |
||
مدیر=
1740;ت
فرایندهای
انسانی
منتهی به
ایجاد ارزش
افزوده |
0=
/0037 |
0/0359 |
0/9061 |
6 |
||
دانس=
1578;ن
فرایندهای
مشخص برنامه
ریزی
استراتژیک و
اطباق با
اهداف کسبوک&=
#1575;ر
آموزش و پژوه&=
#1588; |
0=
/0041 |
0/0343 |
0/8922 |
7 |
||
استف=
1575;ده
از کارکنانی
که نقشهای
منابع انسان=
1740;
را شفاف و
مسئولانه
انجام میده=
1606;د. |
0=
/007 |
0/0343 |
0/8294 |
13 |
||
همسو&=
#1587;ازی
استراتژیها=
1740;
بازار و دانش&=
#1711;اه |
0=
/0031 |
0/0357 |
0/9193 |
4 |
||
تربی=
1578;
کارکنانی که
قابلیتهای
منابع
انسانی را به=
درستی
نشان دهند. |
0=
/0135 |
0/0246 |
0/6455 |
37 |
||
سرما=
1740;هگذاری
بر روی متخصص&=
#1575;ن
منابع
انسانی از
طریق تجربهه&=
#1575;ی
آموزشی و
مهارتی |
0=
/0048 |
0/0336 |
0/8742 |
10 |
||
مدیر=
1740;ت
فرایندهای
حجم کاری
کارکنان و تأ&=
#1705;ید
بر اقدامات
دارای ارزش
افزوده |
0=
/0091 |
0/0289 |
0/761 |
21 |
||
اطمی=
1606;ان
از عملکردن
سیستم مطابق
با گزارههای
ارزشی محیط
کسبوکار
دانشگاه |
0=
/0059 |
0/0346 |
0/8538 |
12 |
||
کنتر=
1604;
فرایندهای
مدیریت
عملکرد کسبو&=
#1705;ار
رقابتی |
0=
/0098 |
0/0285 |
0/7442 |
23 |
با
توجه به نتای=
580;
حاصل از مدل
تاپسیس،
اولویتبندی
معیارهای
مدیریت
استراتژیک م=
06;ابع
انسانی در
دانشگاه نیز =
575;رزیابی
شد. بر اساس
نتایج،
استراتژی
منابع انسان=
40;
با امتیاز
وزنی 800/0 در
اولویت نخست=
48;
استراتژی
مدیریتی
سیستمهای
توسعه مهارت =
608;
آموزش با
امتیاز وزنی 798=
8/0
در اولویت دو=
605;
و استراتژی
سیستمهای
ارزیابی
عملکرد با
امتیاز وزنی 705=
8/0
در اولویت سو=
605;
قرار دارد. سایر
استراتژیها=
40;
مدیریتی نیز
در اولویتها=
740;
بعدی قرار می=
1711;یرند
که در جدول 3 و
شکل 2، نشان
داده شده است.
=
1580;دول
3. اولویتبندی
شاخصهای مدی=
585;یت
استراتژیک
منابع انسان=
40;
در دانشگاه
معیار =
7;ای
مدیریت
استراتژیک |
وزن
معیار |
اولوی=
8;بندی |
=
استراتژیها=
40;
منابع
انسانی |
800/0 |
=
اولویت
اول |
=
سیستمهای
توسعه مهارت
و آموزش |
7988/0 |
=
اولویت
دوم |
=
سیستمهای
ارزیابی
عملکرد |
7058/0 |
=
اولویت
سوم |
=
سیستمهای
جبران خدمت و
پاداش |
6797/0 |
=
اولویت
چهارم |
=
فرهنگسازی
و حفظ برنامه=
های
تعالی
انسانی |
6143/0 |
=
اولویت
پنجم |
=
کارمندیابی
و استخدام
منابع
انسانی کارا=
1605;د |
5575/0 |
=
اولویت
ششم |
=
تنظیم
طرح درسهای
ایجاد
صلاحیتهای
منابع
انسانی در
دانشجویان |
5316/0 |
=
اولویت
هفتم |
=
1588;کل
2. نمودار
راداری رتبه=
576;ندی
معیارهای
مدیریت
استراتژیک
منابع انسان=
40;
در دانشگاه
5.=
نتیجه<=
b>گیر=
740;
و پیشنهادها
مدیریت
استراتژیک
منابع انسان=
40;،
رویکردی جام=
93;
به مدیریت
سرمایههای
انسانی
دانشگاه است.
نتایج پژوهش
نشان داد که
مدیریت
استراتژیک
منابع انسان=
40;
در دانشگاه ا=
586;
7 معیار در
حوزههای
توجه به
استراتژیها=
40;
منابع
انسانی،
سیستمهای
توسعه مهارت =
608;
آموزش،
ارزیابی
عملکرد
کارکنان،
سیستمهای
جبران خدمت و
پاداش، فرهن=
11;سازی
و حفظ و ارتقا=
1740;
برنامههای
تعالی
انسانی،
کارمندیابی =
08;
استخدام منا=
76;ع
انسانی کارآ=
05;د
و طراحی طرح
درسهای ویژه
برای ایجاد
صلاحیتهای
مدیریت مناب=
93;
انسانی در
گروههای
مدیریتی در
حوزه
دانشجویی تش=
05;یل
شده است. بر
اساس نتایج ح=
575;صل
از تحلیل
سلسلهمراتب=
40;
با استفاده ا=
586;
مدل تاپسیس،
توجه به
استراتژیها=
40;
منابع انسان=
40; در
دانشگاه در
اولویت نخست=
48;
سیستمهای
توسعه مهارت =
608;
آموزش در
اولویت دوم و
استراتژی
سیستمهای
ارزیابی
عملکرد در
اولویت سوم
قرار دارد.
نواک و
همکاران (2015)، د=
85;
بررسی صلاحی=
78;های
مدیریت
استراتژیک
منابع انسان=
40;
منابع انسان=
40;
بر اساس یافت=
607;های
آماری بر اهم=
740;ت
ایجاد صلاحی=
78;های
رهبری تأکید =
705;ردهاند.
این نتیجه در =
1662;ژوهش
حاضر، اهمیت
ایجاد صلاحی=
78;
تفکر تحلیلی
در منابع
انسانی را
مطرح میکند.
با توجه به
چالشهای
فراگیر پیش
روی، روند
نوین مدیریت
استراتژیک
منابع انسان=
40;
در ایران،
رویکرد تعام=
04;
دانشگاه و
محیط و اولوی=
578;دادن
به تحلیل محی=
591;
و اصل رقابتپ=
1584;یری
در آموزش عال=
740;
ایران به نظر
میرسد که شک=
604;گیری
و تقویت این
صلاحیت در
آموزش عالی
کشور اهمیت
بیشتری دارد.
در مطالعه
ارسلان=
(2018)،
نیز به این
موضوع اشاره
شده است.
محوریت
یادگیری،
مدیریت
یادگیری و به=
1608;یژه
مدیریت
استعدادها د=
85;
دانشگاه به
شکلگیری
ساختار
مستمر، منظم =
608;
بهروز
کارکنان و اس=
578;ادان
وابسته است.
در بسیاری از =
1662;ژوهشها
حوزه آموزش
عالی آموزش و
مهارتآموزی=
48;
رکن تعالی و
موفقیت ارکا=
06;
عملکردی
دانشگاه را
تشکیل میدهد.
سایکینن و
همکاران (2016)، ب=
85;
توجه به
ساختار رشد و
تعالی اعضای
هیئتعلمی
دانشگاه
اشاره کردها=
606;د.
پژوهشگران
همچنین بر
اهمیت
استخدام
افراد کارآم=
83;
بهمنظور
ارتقای
عملکرد
دانشگاههای
فنلاند تأکی=
83; داشتهاند.
بدیهی است به=
1605;نظور
نهادیکردن
شاخصهای
مدیریت
استراتژیک
منابع انسان=
40;
در دانشگاه
توجه به
فرایند
ارزیابی
عملکرد بر
اساس معیاره=
75;ی
مشخص منابع
انسانی ضرور=
78;ی
انکارناپذی=
5;
است.
اهمیت =
08;
اولویت
معیارها
مبنایی برای =
575;رائه
پیشنهادهای®=
0; به
مدیران مناب=
93;
انسانی
دانشگاه قرا=
85;
گرفته است:
دانشگاه در
استفاده از
منابع انسان=
40;
به دنبال
کارایی و
اثربخشی و
تعالی در حوز=
607;
آموزش، پژوه=
88;
و ارتباط مؤث=
585;
با جامعه در
راستای ارتق=
75;ی
منافع
سازمانی و
توسعه ملّی و
منطقهای اس=
78;؛
در همین راست=
575;
پیشنهاد میش=
608;د
که تأکید مدی=
585;یت
استراتژیک
منابع انسان=
40;
بر موارد زیر
با اولویت
بیشتری صورت
پذیرد: در راس=
1578;ای
معیار
شناسایی
واقعیات کسب=
608;کار
آموزش و
انطباق
اقدامات
منابع انسان=
40;
دانشگاه با آ=
606;
پیشنهاد میش=
608;د
که جذب اعضای
هیئتعلمی در
رشتههای پُ=
85;متقاضی
و کاربردی،
اهتمام اعضا=
40;
هیئتعلمی به
تولیدات آمو=
86;شی
درآمدزا و طر=
581;
درسهای منطب=
602;
با نیازهای
تخصصی و زندگ=
740;
اجتماعی و
حرفهای مدنظ=
585;
قرار گیرد.
در
راستای معیا=
85; خلق
ارزشهای ضمن=
740;های
بازارپسند
برای سرمایه=
711;ذاران
حوزه آموزش
عالی
پیشنهاد میش=
608;د
که بر=
02;راری
ارتباط
کارکنان
دانشگاهی با
ذینفعان
محیطی آموزش
عالی (صنایع،
کارفرمایان=
8;
سرمایهگذار=
75;ن)
در اولویت
برنامهریزی=
607;ای
دانشگاه قرا=
85;
گیرد. در
راستای معیا=
85; برقرا=
85;ی
ارتباط با مش=
578;ریان
هدف آموزش
عالی (صنایع)
پیشنهاد میش=
608;د
که اس=
78;فاده
از کارکنان و
اعضای هیئتع=
604;می
فعال، باانگ=
740;زه
و ماهر در
دفاتر ارتبا=
91;
دانشگاه و
صنعت و سایر
شرکتهای
دانشگاهی مو=
85;دتوجه
قرار گیرد.
در راستای
معیار ایجاد
قابلیتهای
سازمانی خلق
استراتژی در
مدیران میان=
40;
دانشگاه
پیشنهاد میش=
608;د:
تشکی =
4;
کمیتههای اس=
578;راتژیک
به تفکیک
دپارتمانها=
40;
آموزشی،
ارزیابی
عملکرد گروه=
607;ای
آموزشی بر
اساس
استراتژیها=
40;
تدوینشده د=
85;
آموزش و پژوه=
588;
مدنظر رؤسای
دانشکدهها و
مدیران گروه
قرار گیرد.
در
راستای معیا=
85; شفافک=
585;دن
گزارههای
ارزشی منابع
انسانی برای
کارکنان
پیشنهاد میش=
608;د
که نش=
87;تهای
علمی در
راستای مأمو=
85;یتهای
دانشگاهی و
تفسیر
استراتژیها
در راستای
مدیریت مناب=
93;
انسانی
برنامهریزی =
588;ود.
در راستای
معیار مدیریت
فرایندهای
انسانی منته=
40;
به ایجاد ارز=
588;
افزوده
پیشنهاد میش=
608;د
که تو=
80;ه
بیشتری به
فرایندهایی
که دارای ارز=
588;افزوده
در سیستمها=
40;
دانشگاهی
هستند، مانن=
83; ارتباط
کارکنان و
دانشجویان،
نیازسنجی از
دانشجویان،
توجه به
صلاحیتهای
حرفهای مورد=
606;یاز
دانشجویان و =
578;أکید
بیشتر برنام=
07;
درسی بر دروس
مهارتی و مرت=
576;ط
با مدیریت
منابع انسان=
40;
در هر حرفه و
رشته متناظر
با آن مبذول ش=
1608;د.
در راستای
معیار آگاهی
از فرایندها=
40;
مشخص برنامه=
585;یزی
استراتژیک و =
575;نطباق
آن با اهداف
کسبوکار
آموزش و پژوه=
588;
پیشنهاد میش=
608;د
که اف=
86;ایش
آگاهی و دانش
مدیران گروه=
607;ای
آموزشی رؤسا=
40;
دانشکدهها =
75;ز
ماهیت، اشکا=
04;
و اجرای
استراتژیها=
40;
منابع انسان=
40;
در محیط
دانشگاه، م=
83;نظر
معاونتهای
برنامهریز®=
0;
دانشگاه قرا=
85;
گیرد. در
راستای معیا=
85; همسوس=
75;زی
استراتژیها=
40;
بازار و
دانشگاه
پیشنهاد میش=
608;د
که ار=
86;یابی
عملکرد
دپارتمانها=
40;
آموزشی بر
اساس
استراتژیها=
40;
دانشگاهی و
بازار، تعری=
01;
ساختارهای
جدید برای
ارتقای بصیر=
78;
استراتژیک
منابع انسان=
40;،
مانند اتاقه=
575;ی
فکر و نشستها=
1740;
معرفتافزای=
40;
مدنظر قرار
گیرد.
در
راستای معیا=
85; سرمای=
07;گذاری
بر روی متخصص=
575;ن
منابع انسان=
40;
از طریق تجرب=
607;های
آموزشی و
مهارتی
پیشنهاد میش=
608;د
که تو=
80;ه
به استادان و
کارکنان باا=
606;گیزه،
استفاده از
نیروهای
توانمند و پُ=
585;انگیزه
در سِمتهای
کلیدی و استر=
575;تژیک
منابع انسان=
40;
در اولویت
قرار گیرد.
در راستای
معیار مدیریت
فرایندهای
حجم کاری
کارکنان و تأ=
705;ید
بر اقدامات
دارای ارزشا=
601;زوده
پیشنهاد می=
88;ود
که ای=
80;اد
تعادل بین حج=
605;
کار آموزشی و
پژوهشی و اجت=
606;اب
از تحمیل حجم
بالای آموزش
بهمنظور
جبران
کمبودهای
نیروی انسان=
40; و ایجا=
3;
تعادل در
کارکردهای
آموزشی و
پژوهشی مناب=
93;
انسانی
دانشگاه،
مدنظر برنام=
07;ریزان
قرار گیرد.
=
1605;نابع
1.&n=
bsp;
.=
Armstrong, M. (2002). Strategic Human
Resource Management (Action Guide). (Translators: Arab and Yazidi). Thi=
rd
edition. Culture and Management Publications. Tehran (In Persian)
2. Allui, =
A.
& Sahni, J. (2016). Strategic Human Resource Management in Higher Educa=
tion Institutions: Empirical Evidence from Saud, 12th
International Strategic Management Conference, Antalya, Turkey Procedia - Social and Behavioral Sciences, 235=
, 361 – 371.
3. Amin, F., Seyed
Javadin, Sr., & Ramezani, A. (2014). Development of a strategic human
resource planning model based on the staff empowerment process. Business
Management, 6(2), Summer 2014. (In =
Persian)
4. Arman, M.; Arabi, S= . M. & Khosravi, M. (2013). Designing a Strategic Model for Human Resource Development in the National Iranian Oil Company. Scientific-Research Quarterly of Human Resource Management in Industry, 6(21) (In Persian)<= o:p>
5. Arslana, H. & Akdemirb, A. & Durdu Karsli, M. (20=
13),
How human resource operations work in higher education institutions. 9th International Strategic Manageme=
nt Conference,
Procedia - Social and Behavioral Sciences, 99, 742 – 751.
6. de Brito, R.=
P.,
& de Oliveira, L. B. (2016). The relationship between human resource
management and organizational performance. Brazilian Business Revie=
w, 13(3),
90-110.
7. Gholipour, A., &
Mohammad Ismaili, N. (2015). Standard 34000 Excellence in Human Resource=
s. Third
Edition, Tehran. Mehraban Nashr Publications. Tehran (In Persian)
8. Malik, =
N.
(2009). Emergence of Strategic Human Resource Management Historical Perspec=
tive.
Academic Leadership: The Online Journal, 7(1), 10-12 9. Matlabi Ardakani's,=
A
(2016). The Impact of Strategic Human Resource Management on the Performanc=
e of
Army Staff. Quarterly Journal of Marine Science Education, 5, 28-39.=
(In
Persian) 10. Nemeli =
Ç,
E. (2010). The Impact Of Strategic Human Resorce Management On Organizational Performance. Journal of Naval Scienc=
e and
Engineering, 6(2), 100-116. 11.
12. Qahramani, M. (1393=
).
Development of Strategic Management Model for Higher Education in Iran. =
Educational
Research, 29. (In Persian)
13. Rudzka.=
S.
(2018). Human Resources Management in Higher<=
/span>
Education Institutions in Poland. Management, 22(1)
,33-45
14. Saadattalab, A.,
Yassini, A., & Shir Ali, A (2015). Investigating the Impact of Strategic
Human Resources Approaches on Entrepreneurial and Innovative Performance in
Higher Education in Iran, studied by Shahid Beheshti and Tehran Universitie=
s. Social
and Iran Issues, 6(2), 280-313. (In Persian)
15. Salimi, Gh. & A=
bd
Sharifi, F. (1393). The mediating role of organizational learning in the
relationship between human resource management methods and organizational
innovation. Quarterly Journal of Human Resource Education and Developmen=
t,
2(4), 75-99. (In Persian)
16. Sarip,A.
& Royo, A. M. (2014). Strategic HR in Higher Educational Institutions i=
n Malaysia and Denmark. International Journal of Tra=
de
Economics and Finance, 5(1).
17. Sharifi, SM. (2014)=
. The
Relationship between Organizational Culture, Strategic Human Resource
Management and Organizational Citizenship Behavior in Communication
Organizations (Case Study of Iranian Radio and Television. Quarterly Jou=
rnal
of Innovation and Value Creation, 3(6). (In Persian)
18. Siekkin=
en,
T., Pekkola, E. & Kivisto, J. (2016). Work and Life in Academcia
Recruitments in Finish universities: practicing strategic or pathetic HRM=
?, 2: 32316 =
http://dx.doi.org/10.3402/nstep.v=
2.32316.
19.
Identifying and Ran=
king
of University Strategic Human Resources Management Criteria Based on Multi-=
Criteria
Decision Making Methods
Badri Abbasi1*
Abstract[1=
6]
Purpose: The purpose of the
present study is to identify and rank the criteria for strategic human reso=
urce
management in the university using multi-criteria decision-making technique=
s.
Design/ Methodology/ Approach: The present study has a quantitative approach in terms of descripti=
ve
purpose, quantitative approach in terms of the nature of variables and surv=
ey
studies in terms of data collection method. Prioritization of criteria and
extraction of indicators of importance of indicators, using the answers of =
15 experts
in the field of higher education, was done to the Questionnaire of Couples =
and
Tapsis Comparisons.
Findings: The results of the
analysis of the decision-making matrix of the Topsis model in the ranking of
criteria showed that the highest effective index of strategic human resource
management in the university is the sub-criterion of designing systems for
reporting skills acquired by professors and staff with 0.9332 weight in the
first place. The weight of 0.9314 is in the second rank and below the crite=
rion
of fair behaviors and the selection of the best human resources action with=
the
weight score of 0.928 is in the third rank.
Limitations and Consequences: The present study is limited to higher education and uses a
quantitative approach to data collection. Therefore, it is suggested that in
similar studies, other areas of the educational system be addressed, and at=
the
same time, a qualitative and specifically interpretive approach be used to
enrich the data.
Practical implications: Using active, motivated and skilled staff and faculty members in
university-industry liaison offices and other academic companies.
Practical implications: From the operational point of view, the present study provides a
dynamic and systematic framework, specifically for the actions and activiti=
es
in the field of human resources of the university.
Keywords: Human Resource
Management, Strategic Human Resource Management, Multiple Decision Making
Methods
Article Type: Scientific Article=
128 |
129 |