شبکه در برابر شبکه؛ طراحی شبکه خط‌مشی مقابله با فساد شبکه‌ای در مدیریت کلانشهری

نوع مقاله : مستخرج از رساله

نویسندگان

1 دانشکده حکمرانی، دانشگاه تهران، ایران

2 دانشیار گروه مدیریت دولتی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

چکیده

هدف: موضوع مواجهه و مقابله موثر با فساد در دستورکار بیشتر دولت‌ها فارغ از میزان توسعه‌یافتگی‌ آن‌هاست و این تلقی که فساد و اشکال مختلف آن تنها در برخی کشورها به چشم می‌خورد، تلقی نادرستی است. فساد، اشکال و انواع گوناگونی در سطوح فسادهای خرد تا فسادهای کلان، شبکه‌ای و سیستمی دارد و به میزانی که ماهیت و اشکال فساد، شبکه‌ای‌تر شده و ابعاد و مقیاس‌های گوناگون به خود بگیرد و جنبه‌های نهادی آن افزون شود، مواجهه و مقابله با آن نیز نیازمند سطح بالاتری از هوشمندی، انسجام و دقت نظرهای نظری، تحلیلی و عملیاتی است. مقاله حاضر نیز به موضوع فساد شبکه‌ای پرداخته و هدف آن، طراحی شبکه خط‌مشی مقابله با فساد شبکه‌ای در مدیریت کلانشهری و در حوزه باغات است.
طراحی/ روش‌شناسی/ رویکرد: روش‌شناسی مقاله حاضر کیفی و مبتنی بر نظریه زمینه‌ای ساخت‌گرا است. نظریه زمینه‌ای ساخت‌گرا، متعلق به نسل دوم نظریه‌های زمینه‌ای بوده و در این جهت اصول راهنمای منعطف‌تر و مشارکتی‌تری را نسبت به نسل اول (رویکردهای استراوس و گلیسر) پیش ‌روی محقق می‌گشاید. فرایند کدگذاری مبتنی بر این روش‌شناسی در مجموع شامل چهار مرحله کدگذاری اولیه، متمرکز، محوری و نظری می‌شود. در پژوهش حاضر متکی بر این رویکرد با 20 نفر از 5 گروه اصلی، مصاحبه نیمه‌ساختاریافته و عمیق صورت گرفته است. هر چهار مرحله کدگذاری در این پژوهش مورد استفاده قرار گرفته و در مجموع 465 کد اولیه، 196 کد متمرکز و 41 کد محوری برساخته شده و سپس با استفاده از خانواده کدگذاری نظری شبکه، مقولات اصلی برای ارائه یافته‌ها منسجم شده‌اند. در موضوع اعتباریابی نیز، یافته‌ها از طریق بررسی معیارهای چهارگانه پیشنهادی چارمز و هم‌چنین بررسی مجدد توسط خبرگان بررسی و تضمین اعتبار یافته‌ها صورت گرفت.
یافته‌­های پژوهش:  یافته‌های پژوهش در زمینه طراحی شبکه مقابله با فساد شبکه‌ای در سه سطح مشتمل بر ابعاد نهادی-قانونی و اقتصاد شبکه مقابله با فساد شبکه‌ای در حوزه باغات، ساختار شبکه مقابله با فساد شبکه‌ای در باغات در ابعاد انواع شبکه‌ها و ماهیت اعضاء، انواع روابط و بده و بستان‌ها و سطح عملکرد شبکه مقابله با فساد شبکه‌ای در باغات در موضوع سازوکار اعمال قدرت و توزیع منافع ارائه شده است. از جمله مهم‌ترین یافته‌ها، ضرورت در نظر گرفتن تناظر یک به یک جایگاه‌ها در فساد شبکه‌ای و شبکه مقابله با آن بوده که از منظر نظری می‌تواند سبب فشار برای کنترل و مهار فساد شبکه‌ای شود.
محدودیت­‌ها و پیامدها: محدوده مکانی پژوهش حاضر، باغات کلانشهر تهران (عمدتاً در مناطق پهنه شمالی شهر تهران)، قلمرو دانشی خط‌مشی‌گذاری در محدوده تدوین خط‌مشی‌ها و قلمرو زمانی، دهه‌های 1380 و 1390 است. ماهیت پنهان و پیچیده فساد، دست‌یابی به اطلاعات دقیق و با اعتبار زیاد را محدود می‌کند. محدودیت دیگر آن است که این پژوهش، جنبه علمی-تحقیقاتی داشته و نه جنبه قضایی که نیاز به اتهام‌زنی و اثبات جرائم دارد. بنابراین این پژوهش صرفاً به طور کلی با هدف کشف سازوکارها بوده تا دعاوی حقوقی در پی نداشته باشد.
پیامدهای عملی: در پژوهش حاضر، ابتکارهایی در قالب تنوعی از خط‌مشی‌های پیشنهادی ارائه شده که می‌تواند مورد نظر مسئولان اجرایی باشد. در حوزه خط‌مشی‌های زمینه‌ای، تمرکز بر شناسایی خلاء‌ها و کاستی‌های قوانین باغات و ارائه راه‌حل‌های متناسب، در نظر گرفتن انتفاع متعارف مالک از ساخت و ساز در ملک خود و تمرکز شبکه مقابله با فساد بر شناسایی ساختارهای فساد زا (خلاءها، تمرکزها، فرآیندها، رویه‌ها و فضاهای فسادزا) در حوزه باغات مدنظر بوده است. در پیشنهادات مرتبط با خط‌مشی‌های نهادی، فعال کردن بدنه ساکت و منفعل اداری در مواجهه با فساد اداری، افزایش ریسک فساد و خطر افشاء آن برای مفسدان، بالا بردن هزینه‌های فساد برای مقامات مدیریت شهری در پرونده‌های باغات، ارائه مشوق‌های فردی و حمایت سازمانی برای پیشگیری و مقابله با فساد و بهره‌گیری از ظرفیت‌های رسانه‌ای و قانونی مبارزه با فساد شبکه‌ای از موضوعات اساسی به نظر می‌آید و در نهایت در حوزه خط‌مشی‌های رویه‌ای، محدود کردن زمین بازی فساد شبکه‌ای و ایجاد موانع برای رشد آن با مهندسی مجدد فرآیندهای اداری با هدف جلوگیری و کاهش امکان فساد و مداخله‌های پرونده محور و جلوگیری از تبدیل باغات به غیرباغ و نابود کردن دفعی و یا تدریجی آن‌ها پیشنهاد شده است.
ابتکار یا ارزش مقاله: این مقاله در دو حوزه نوآوری‌هایی را به دنبال داشته است که عبارتند از: موضوع اول، توسعه نگاه شبکه­ای در تعریف مسائل حکمرانی به ویژه در حوزه فساد و تعریف چرخه‌های فساد در مدیریت کلانشهری بوده و موضوع دوم، بهره‌گیری از دوگان فساد شبکه‌ای- شبکه مقابله با فساد شبکه‌ای برای ترسیم هم‌آوردی شبکه‌های مخرب و سازنده است.
نوع مقاله: مقاله پژوهشی

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Network against Network; Designing a Policy Network against Network Corruption in Metropolis Management

نویسندگان [English]

  • seyed mostafa Jalili 1
  • Gholamreza Kazemian 2

1 Faculty of Governance, University of Tehran, Tehran, Iran

2 Associate Prof., Faculty of management and Accounting, Allameh Tabataba'I University, Tehran, Iran

چکیده [English]

Purpose: The global challenge of tackling corruption is a key concern for governments worldwide, irrespective of their developmental stage. It is a misconception to believe that corruption is limited to specific nations. Corruption, in its various manifestations, can inflict harm at different levels, from individuals to entire systems. It can establish intricate networks and exacerbate its institutional impact. Effectively addressing corruption demands a high level of intelligence, coherence, and precision in theoretical, analytical, and operational approaches. This article delves into the issue of network corruption and aims to develop a policy framework to combat corruption within metropolitan management networks and gardens. It underscores the universal nature of corruption and the need for a well-crafted strategy to combat it comprehensively.
Design/ methodology/ approach: The article's methodology is qualitative and follows constructivist grounded theory. This theory, part of the second generation of grounded theories, offers more flexible and collaborative guiding principles to researchers compared to the first generation (such as Strauss and Glaser's approaches). The coding process in this methodology involves four key stages: initial, focused, axial, and theoretical coding. In this study, a semi-structured, in-depth interview was conducted with 20 participants from five main groups. Four coding stages were utilized, resulting in 465 initial codes, 196 focused codes, and 41 axial codes. These codes were then integrated into the main categories using the network theoretical coding framework to present the findings. To validate the results, the findings were assessed against the four criteria proposed by Charmaz and reviewed by experts to ensure their validity and reliability.
Research Findings: The research findings regarding the development of a network to address network corruption in gardens encompass three key levels: the institutional-legal and economic aspects of the network; the network's structure, focusing on network types, member characteristics, relationships, obligations, and network performance against corruption; and the power dynamics and benefit distribution mechanisms. A significant discovery highlights the importance of aligning positions in network corruption with those in the anti-corruption network, which theoretically can exert pressure to control and mitigate network corruption effectively.
Limitations & Consequences: The research focuses on the gardens of Tehran metropolis, primarily in the northern regions of the city, within the realm of policy-making in the context of policy formulation during the 1380s and 1390s. Corruption's elusive and intricate nature hinders access to precise and dependable information. Additionally, the study is constrained by its scientific research nature rather than a legal one, which would necessitate accusations and evidence of wrongdoing. Consequently, the research aims to uncover mechanisms without delving into legal implications to avoid potential legal ramifications.
Practical Consequences: The current study introduces a range of proposed policies aimed at garnering interest from decision-makers. Within the policy domain, the focus is on pinpointing deficiencies in garden regulations and offering solutions that accommodate property owners' traditional construction practices. The anti-corruption network is directed towards identifying corrupt structures within gardens, such as gaps, concentrations, corrosive processes, procedures, and spaces. Institutional policy proposals involve activating passive administrative bodies to combat administrative corruption, increasing the risks and exposure of corrupt practices, imposing higher costs on city management officials involved in garden affairs, providing incentives for individuals and organizational support to prevent corruption, and leveraging media and legal resources to combat network corruption. Furthermore, procedural policy recommendations include restricting the avenues for network corruption and impeding its expansion by restructuring administrative processes to deter corruption, implementing case-specific interventions to prevent gardens from being converted into non-garden spaces, and preventing their gradual deterioration or removal.
Innovation or value of the Article: This article has pursued innovations in two areas, which are: the first issue is the development of a network perspective in defining governance issues, especially in the field of corruption and the definition of corruption cycles in metropolitan management, the second aspect involves utilizing the dual nature of anti-network corruption efforts to counter networked corruption, setting up a battle between destructive and constructive networks.
Paper Type: Original Paper
 
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Policy Network
  • Networked Corruption
  • Network Against Networked Corruption
  • Gardens
  • Tehran Metropolis
  1. Adam, I., & Fazekas, M. (2021). Are emerging technologies helping win the fight against corruption? A review of the state of evidence. Information Economics and Policy57, 100950.
  2. Arauz, M. R., Moreno, Y., Nancalres, R., Pérez, C. V., & Larios, V. M. (2017, September). Tackling corruption in urban development through open data and citizen empowerment: The case of “visor urbano” in guadalajara. In 2017 International Smart Cities Conference (ISC2)(pp. 1-4). IEEE.
  3. Bardhan, P. (2017). Corruption and development: a review of issues. Political corruption, 321-338.
  4. Bourgon, J (2007) Responsive, Responsible and Respected Government: toward a New Public Administation Theory, International Review of Administrative Sciences, Vol. 73: pp. 7-26
  5. Challier, M. C. T. (2018). Urban Conflict, Rent Seeking, and Corruption: Economic and Political Institutions in a Historical Perspective.  Eur. Stud.10, 96.
  6. Charmaz, Kathy (2014) Constructing grounded theory, Translated by Vajholah Ghorbanizadeh, Azam Adnanrad, Marzieh Shahmohamadi, Amirhossein Ezati, Azin Mehr Publishing (In Persian)
  7. Della Porta, D. (2017). Corrupt exchanges: Actors, resources, and mechanisms of political corruption. Routledge.
  8. Deysine, Anne (1980) Political Corruption: a Review of the Literature, European Journal of Political Research. 8: 447-462
  9. Dikmen, S., & Çiçek, H. G. (2023). Fighting against corruption and bribery in public procurements during the Covid-19 pandemic. In The Ethics of Bribery: Theoretical and Empirical Studies(pp. 309-328). Cham: Springer International Publishing.
  10. Dimant, E., & Schulte, T. (2016). The nature of corruption: An interdisciplinary perspective. German Law Journal17(1), 53-72.
  11. Disch, A., Vigeland, E., Sundet, G., & Gibson, S. (2009). Anti-corruption approaches: A literature review. Oslo: Norwegian Agency for Development Cooperation. Retrieved August12, 2018.
  12. Doshi, S., & Ranganathan, M. (2017). Contesting the unethical city: Land dispossession and corruption narratives in urban India. Annals of the American Association of Geographers107(1), 183-199.
  13. Elliott, K. A. (2017). Corruption as an international policy problem. In Political Corruption(pp. 925-942). Routledge.
  14. Fazeli, Mohammad (2000) An introduction to measuring corruption, Islamic Parliament Research Center of The Islamic Republic of IRAN (In Persian)
  15. Fisman, R., & Golden, M. A. (2017). Corruption: What everyone needs to know. Oxford University Press.
  16. Flick, Uwe (2012) An Introduction to Qualitative Research, Translated by Hadi Jalili, Tehran, Ney Publishing (In Persian)
  17. Graycar, A. (2015). Corruption: Classification and analysis. Policy and Society34(2), 87-96.
  18. Holmes, L. (2015). Corruption: a very short introduction(Vol. 426). Oxford University Press, USA.
  19. Kazemian, G., alvani, S., Ghorbanizadeh, V., & Jalili, S. M. (2021). Designing a Network Corruption Study Framework in Metropolis Management. Journal of Architecture and Urban Planning, 13(30), 99-115 (In Persian)
  20. Kenny, Meabh, Fourie, Robert (2014) Tracing the History of Grounded Theory Methodology: From Formation to Fragmentation, the Qualitative Report, Vol. 19, pp. 1-9. Plano Clark, Creswell, J (2015) Understanding Research, Pearson, Second Edition
  21. Klitgaard, R. (1991). Controlling Corruption. London: University of California Press.
  22. Li, X., Pan, W., & Xu, G. (2024). A “leaner” government? The effect of China's anti-corruption campaign on the body weight and health of public sector employees. Journal of Economic Behavior & Organization217, 141-169.
  23. Liu, Xizi (2016). a Literature Review on the Definition of Corruption and Factors Affecting the Risk of Corruption. Open Journal of Social Sciences, 4, 171-177
  24. Mohammadpour, Ahmad (2020) Counter-Method, Logus Publishing (In Persian)
  25. Monteiro, B. K., Masiero, G., & Souza, F. D. (2022). Corruption in the construction industry: a review of recent literature. International Journal of Construction Management22(14), 2744-2752.
  26. Neuman, W (2000) Social Research Methods: Qualitative and Quantitate Approaches, Translated by hasan Danaifard, Seyed Hossein Kazemi, Mehraban Book Publishing (In Persian)
  27. Oluseye, O. (2024). Exploring potential political corruption in large-scale infrastructure projects in Nigeria. Project Leadership and Society5, 100108.
  28. Picci, L. (2024). Rethinking Corruption: Reasons Behind the Failure of Anti-Corruption Efforts. Cambridge University Press.
  29. Prasad, Monica, Borges, Mariana, Nickow, Andre (2018) Approaches to Corruption: a Synthesis of the Scholarship. Studies in Comparative International Development: 1-37
  30. Rose-Ackerman, S., & Palifka, B. J. (2016). Corruption and government: Causes, consequences, and reform. Cambridge university press.
  31. Schutte, Sofia (2020) Networks of anti-corruption Authorities, U4 Brief, CMI.
  32. Tacconi, L., & Williams, D. A. (2020). Corruption and anti-corruption in environmental and resource management. Annual Review of Environment and Resources45, 305-329.
  33. Williams, A., & Dupuy, K. (2018). Corruption and the city. How aid donors can support integrity building in urban spaces (U4 Brief 2018: 2)
  34. Zhang, Lavena (2015) Government Anti-Corruption Strategies: a Cross-Cultural Perspective, CRC Press.