نوع مقاله : پژوهشی (با رویکردهای کیفی)
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، گرایش منابع انسانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علیآباد کتول، ایران، علیآباد کتول
2 گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علیآباد کتول، ایران، علیآباد کتول
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی مؤلفههای بهسازی منابع انسانی با تأکید بر نظام شایستهسالاری در ادارههای دولتی ایران انجام شد.
طراحی/ روششناسی/ رویکرد: این پژوهش جزو پژوهشهای کیفی به شمار میرود. جامعه آماری پژوهش، گروه تصمیم شامل خبرگان دانشگاهی و سازمانی است که به شیوه غیرتصافی (هدفمند) و روش گلوله برفی به تعداد 35 نفر انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، مصاحبههای نیمه ساختار یافته است که روایی و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفت. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روش کدگذاری استفاده شد.
یافتههای پژوهش: طبق یافتهها 23 شاخص با 7 مؤلفه شایستهخواهی، شایستهسنجی، شایستهگزینی، شایستهگیری، شایستهگماری، شایستهداری و شایستهپروری برای مدل شایستهسالاری شناسایی و تأیید شد. 18 شاخص با 5 مؤلفه آموزش، کارراهه شغلی، ارزیابی عملکرد، انضباط و نظام پاداش برای بهسازی منابع انسانی شناسایی و تأیید شد.
محدودیتها و پیامدها: متغیرهای مختلف مزاحم، مانند آموزش منابع انسانی، در این پژوهش مورد مطالعه قرار نگرفته و در پژوهشهای بعدی باید شایستهسالاری و بهسازی منابع انسانی از این نظر مورد مطالعه قرار گیرد.
پیامدهای عملی: شناخت مؤلفههای بهسازی منابع انسانی با رویکرد شایستهسالاری به سازمانهای دولتی کمک میکند تا با توجه به نیاز و بر اساس عملکرد بهتر، افراد را به سمتهای مختلف منتصب کنند.
ابتکار یا ارزش مقاله: این پژوهش به روش کیفی صورت گرفت و به همین دلیل با خبرگان دانشگاهی و سازمانی مصاحبه شد و مؤلفهها به طور جامع بررسی شدند؛ بنابراین از این نظر دارای نوآوری است؛ زیرا پژوهشی که به طور جامع به این موضوع پرداخته باشد، پیدا نشد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Identifing the Components of Human Resource Improvement with an Emphasis on Meritocracy in the Iranian Government
نویسندگان [English]
1 PhD Student in Public Administration, Human Resources, Faculty of Management and Accounting, Islamic Azad University, Aliabad Katoul Branch, Iran, Aliabad Katoul
2 Department of Public Administration, Faculty of Management and Accounting, Islamic Azad University, Aliabad Katoul Branch, Iran, Aliabad Katoul
چکیده [English]
Purpose: The purpose of this study was to identify the components of human resource improvement with an emphasis on meritocracy in the Iranian government.
Design/Methodology/Approach:This research was a qualitative. The statistical population was decision team consisted of academic and organizational experts who were selected in a non-targeted (purposeful) and snowball manner with 35 individuals. The tools used in this study were semi-structured interviews whose validity and reliability were confirmed. The coding method was used for data analysis.
Research Findings: The findings showed that 23 indices with 7 components of meritocracy, meritocracy, merit selection, meritocracy, aptitude, meritocracy and meritocracy were identified and approved for the meritocracy model. Eighteen indicators were identified and validated with 5 components of training, career, performance evaluation, discipline and reward system for human resource improvement model
Limitations and Consequences: Various intrusive variables such as human resource education have not been studied in this study, and further research should consider, from this point of view, meritocracy and human resource improvement.
Practical Consequences: Understanding human resource improvement components with a meritocratic approach helps government agencies to assign individuals to different positions according to need and performance.
Innovation or Value of the Article: This study was conducted in a qualitative manner and was therefore interviewed with academic and organizational experts and the components were studied comprehensively. So it has innovation. Because almost no comprehensive research has been found.
کلیدواژهها [English]