نوع مقاله : پژوهشی (با رویکردهای کیفی)
نویسندگان
1 دانشگاه تهران
2 دانشگاه شهید بهشتی
چکیده
چکیده تغییر سریع فضای کسبوکار در جهان امروز، سازمانها را مجاب میکند تا به منظور پاسخگویی به تقاضای مشتریان خود، استراتژیها و ساختار خود را به نحوی پیادهسازی کنند تا بتوانند با این تغییرات مقابله کنند و در راستای چابکسازی سازمانی گام بردارند. یکی از منابع مهم سازمانها منابع انسانی است که توانمندی آنها موجب میشود سازمانها در دستیابی به اهدافشان موفق باشند. ازاینرو چابکی کارکنان از دغدغههای مهم سازمانهاست و شناسایی عوامل موثر بر چابکی کارکنان ضروریست. در این پژوهش، عوامل مؤثر بر چابکی کارکنان بر اساس پژوهشهای گذشته دستهبندی و در شش بعد چابکی بر اساس نظر کارشناسان مشغول در صنعت خودروسازی ایران ارزیابی و با استفاده از روش تاپسیس اولویتبندی شده است. نتایج بررسی حاکی از این است که از 13 عامل شناساییشده عواملی چون: مشارکت، همدلی، احساس نیاز به چابکی، آموزش چند تخصصی، تشویق و پشتیبانی مدیریت، مدیریت روابط، برانگیختن خود، غنیسازی شغل و توانمندی حل مسئله اثر بیشتری بر چابکی کارکنان در صنعت خودرو ایران دارد.
کلیدواژهها