نوع مقاله : پژوهشی ( با رویکردهای کمی)
نویسندگان
1 * دانشیار، دانشگاه شیراز (نویسنده مسئول).
2 ** دانشیار، دانشگاه شیراز.
3 *** دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز.
چکیده
طراحی و تبیین الگوی تصمیمگیری مدیران جهادی مسلم باقری*، محسن جاجرمیزاده**،مهرداد کیانی***[1] چکیده در چند سال اخیر و با شدت یافتن تحریمهای اقتصادی یک جانبه و غیرانسانی غرب علیه جمهوری اسلامی ایران، مقام معظم رهبری بحث اقتصاد مقاومتی را مطرح ساخته و آن را یک روش مهم و مناسب در تغییر مسیر حرکت اقتصادی کشور برای غلبه بر این فشارها عنوان کردهاند. اقتصاد مقاومتی، الگویی بومی برای حل مسائل اقتصادی کشور است که بر اساس آن نظام اقتصادی کشور با هدف ایجاد ثبات، پایداری و آرامش در اقتصاد، اصلاح و متحول میشود و این مهم به وجود نمیآید مگر با مدیریت درست و کارآمد و همچنین بازنگری در ساختارهای اقتصادی و مالی و مهمتر از همه نگاه آمایشی به محدودیتها و ظرفیتهای کشور، چه در عرصه داخلی و چه در عرصه بینالمللی که لازمه همه آنها مدیریت جهادی است. مدیریت جهادی تأمینکننده و لازمه اقتصاد مقاومتی بوده و در واقع مکمل آن میباشد؛ و از آنجا که تصمیمگیری از مهمترین مسائل در کلیه فعالیتها و اقدامات مدیران بوده و تصمیمگیری مناسب از علل موفقیت هر سازمان و نهادی میباشد لذا شناخت الگویی که مدیران بتوانند بر پایه آن اقدام به تصمیمگیری جهادی نمایند ضروری میباشد. لذا این پژوهش با این هدف و با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی به بررسی ادبیات موجود (اعم از مقالات و کتب علمی، سخنان مسئولان و اندیشمندان کشور و دیدگاههای فعالین حوزه جهاد سازندگی در سالهای ابتدایی و دوران دفاع مقدس) در این حوزه پرداخته و بر مبنای آن اقدام به طراحی مدل الگوی تصمیمگیری مدیران جهادی در 35 شاخص و در 4 دسته کلی پیشفرضهای تصمیمگیری، اصول تصمیمگیری، ویژگیهای تصمیمگیرنده و فرآیند تصمیمگیری نموده است که پیشفرضها شامل توجه به منافع ملی، داشتن روحیه خدمتگذاری، تمرکز بر کاهش هزینهها، تمرکز بر ویژگیها و محرومیتهای منطقه، اعتمادبهنفس ملی، تمرکز بر مأموریتها و رسالتها و تمرکز بر نتایج و اصول تصمیمگیری شامل حفظ کرامت انسانی، ضابطهگرایی، حساسیت نسبت به بیتالمال، عدالت گرایی، امانتداری در تصمیمات، توجه به زیردستان و کارکنان، شهروندگرایی، عدم تمرکز در تصمیمگیریها و نظمگرایی میباشد. همچنین از جمله ویژگیهای تصمیمگیرندگان میتوان به غلبه انگیزههای معنوی بر انگیزههای مادی، مسئولیتپذیری، وفاداری سازمانی، قناعت، التزام شغلی، تواضع، انعطافپذیری، سخاوت، داشتن روحیه ایثار، داشتن روحیه قدرشناسی، داشتن روحیه عفو و گذشت، داشتن سعهصدر، اخلاص و بصیرت اشاره کرد و در نهایت فرآیند تصمیمگیری عبارت است از مسئله یابی از طریق مشاهده مستقیم، تصمیمگیری مشارکتی، قاطعیت در تصمیمگیری، توکل و انسجام ارزشی اعضای تیمتاریخ دریافت مقاله: شهریور 1393، تاریخ پذیرش مقاله: مهر 1393.* دانشیار، دانشگاه شیراز (نویسنده مسئول).E-mail: bagherimoslem@shirazu.ac.ir** دانشیار، دانشگاه شیراز.*** دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز.
کلیدواژهها