نوع مقاله : پژوهشی ( با رویکردهای کمی)
نویسندگان
1 * دانشیار، دانشگاه تربیت مدرس
2 ** دانشجوی دکتری، دانشگاه تربیت مدرس (نویسنده مسئول).
3 *** استاد، دانشگاه تربیت مدرس
4 **** استادیار، دانشگاه تربیت مدرس.
چکیده
پژوهش حاضر با هدف طراحی چارچوبی برای انتخاب آمیخته ابزارهای خطمشی عمومی در آموزش و پرورش انجام شده است. در این پژوهش از روش مطالعه کتابخانهای برای شناسایی و استخراج عوامل مؤثر بر انتخاب آمیخته ابزارهای اجرایی خطمشی عمومی و از روش دلفی تعدیلشده برای پالایش و نهاییکردن این عوامل استفاده شد. بر این اساس، طی دو دور دلفی، مهمترین عوامل، شناسایی و نهایی شدند. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه خبرگان و صاحبنظران خطمشیگذاری آموزشی و پرورشی است که عملاً در وزارتخانه آموزش و پرورش، سازمان برنامه و بودجه و مراکز دانشگاهی فعالیت دارند. اعضای گروه دلفی برای این پژوهش بهصورت نمونهگیری غیرتصادفی و ترکیبی از روشهای هدفمند و گلولهبرفی انتخاب شده و تعداد 32 نفر از متخصصان خبره بهعنوان نمونه انتخاب شدند. با توجه بررسی و تحلیل دادهها، درمجموع، 28 عامل بهعنوان مهمترین عوامل شناخته شدند که عوامل عدالت توزیعی، واقعگرایانهبودن ابزارها، تناسب بین ابزارها و هدف خطمشی، تعامل و همکاری بین نهادها و همسویی ابزارهای اجرایی با یکدیگر، بهعنوان مهمترین عوامل شناسایی شدند؛ همچنین عوامل در دو طبقه کلی درونی و بیرونی جای گرفتند.
کلیدواژهها