نوع مقاله : پژوهشی ( با رویکردهای کمی)
نویسندگان
1 دکتری مدیریت رفتاری، دانشکده مدیریت و حسابداری ، دانشگاه شهید بهشتی، تهران
2 دانشیار گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی
3 دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازاریابی، دانشکده مدیریت و حسابداری ، دانشگاه شهید بهشتی
چکیده
هدف از این پژوهش بررسی تأثیر رهبری تحولآفرین بر رفتار شهروندی سازمانی با توجه به نقش میانجیگری بازاریابی داخلی و یادگیری سازمانی میباشد. باتوجه به ماهیت موضوع و اهداف پژوهش، تحقیق حاضر توصیفی ازنوع همبستگی و علّی– مقایسهای میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کارکنان شعب بیمه آسیا در شهر تهران بوده اند. از این تعداد با استفاده از روش تصادفی ساده متناسب با حجم، نمونه ای به تعداد 151 نفر انتخاب شدند. داده های پژوهش با استفاده از ابزار پرسشنامه، پس از بررسی روایی و پایایی آن جمع آوری شد. برای تعیین روایی پرسشنامه از متخصصان و اساتید این حوزه استفاده شد و برای تعیین برازش ابزار اندازهگیری نیز از ضریب آلفای کرونباخ، بارعاملی، پایایی ترکیبی و واریانس استخراج شده استفاده شد و برای تعیین برازش مدل ساختاری نیز از واریانس تبیین شده استفاده شد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد رهبری تحولآفرین بر رفتار شهروندی سازمانی و همچنین یادگیری سازمانی تأثیر مثبت و معناداری دارد؛ همچنین یادگیری سازمانی بر بازاریابی داخلی و رفتار شهروندی سازمانی تأثیر مثبت و معناداری دارد؛ اما رهبری تحولآفرین تأثیر معناداری بر بازاریابی داخلی ندارد و نیز بازاریابی داخلی تأثیر معناداری بر رفتار شهروندی سازمانی ندارد.
عنوان مقاله [English]
Investigating the effect of transformational leadership on organizational citizenship behavior with regard to the mediation role of internal marketing and organizational learning (Case study: Asia Insurance in Tehran)
نویسندگان [English]
1 PHD in behavioral management, Faculty of Management and Accounting, Shahid Beheshti University
2 Associate Professor, Faculty of Management and Accounting, Shahid Beheshti University
3 MSc. student in marketing management, Faculty of Management and Accounting, Shahid Beheshti University
چکیده [English]
The purpose of the current study is to investigate the effect of transformational leadership on organizational citizenship behavior with regard to the meditating role of internal marketing and organizational learning. Based on the purposes and nature of the present study, the correlative and causal–comparative types of the descriptive research method have been applied. Statistical society consists of the employees of branches of Asia insurance company in Tehran. By taking Simple random sampling method, we have collected a sample of 151 employees. The research data was gathered by taking the questionnaire, after the investigation of its validity and stability. To determine the validity of the research questionnaire some experts and professors in the field were asked to evaluate the questionnaire. In order to determine the fit measuring from the Cronbach's Alpha coefficient, loadings, Composite Reliability and Average Variance Extracted (AVE) was used And to determine the fit of the structural model of the coefficient of determination (R²) was used .The results of this study showed that transformational leadership has positive and significant effects on organizational citizenship behavior and organizational learning; Also, Organizational learning has positive and significant effects on internal marketing and organizational citizenship behavior; But in the current study transformational leadership does not have a significant impact on internal marketing and also, internal marketing does not have a significant impact on organizational citizenship behavior.
کلیدواژهها [English]