نوع مقاله : پژوهشی ( با رویکردهای کمی)
نویسندگان
1 * استادیار، دانشگاه صنعتی امیرکبیر)نویسنده مسئول(.
2 ** کارشناس ارشد، دانشگاه تهران
چکیده
چکیده بیشتر پژوهشهایی که در زمینه ارزیابی عملکرد انجام شدهاند، بر فرآیندهای شناختی نسبتاً بدون روح ارزیابان متمرکز شده و عمدتاً جزئیات اجتماعی و انسانی آن را از قلم انداختهاند؛ همچنین یکی از موضوعهای حوزه ارزیابی عملکرد که مطالعههای چندانی را به خود اختصاص نداده، شیوههای استفاده از آن است؛ بنابراین هدف این پژوهش بررسی تأثیر شیوههای استفاده از ارزیابی عملکرد (توسعهای و ارزیابانه) بر اعتماد کارکنان به مدیران (با توجه به ابعاد شایستگی، صداقت و خیرخواهی) است. جامعه آماری این پژوهش کارکنان «خبرگزاری ایسنا» هستند. روش این پژوهش پیمایش و ابزار اصلی گردآوری دادهها پرسشنامه است؛ هرچند برای شناسایی وضعیت موجود نظام ارزیابی عملکرد در جامعه آماری یادشده، برخی مصاحبههای اکتشافی نیز انجام شده است. برای تحلیل دادهها از نرم افزارهای SPSS و PLS 2 Smart استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان میدهد که هر دو شیوه (توسعهای و ارزیابانه) بر اعتماد کارکنان به مدیران تأثیر دارند؛ هرچند میزان این تأثیرگذاری در ارزیابی عملکرد توسعهای بیشتر است؛ در نهایت، پیشنهادهایی کاربردی درراستای بهبود سیستم ارزیابی عملکرد و اعتماد کارکنان به مدیران «خبرگزاری ایسنا» پیشنهاد شده است.
کلیدواژهها