نوع مقاله : پژوهشی ( با رویکردهای کمی)
نویسندگان
دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده
پژوهش حاضر در تلاش است تا با واکایِ مفهوم «ظرفیت مازاد سازمانی»، زوایای گوناگون آن را در بستر حقیقیِ سازمان، شناسایی و تبیین کند. در این راستا از روششناسیِ ظاهرشونده در نظریۀ دادبنیاد، استفاده شد و با اتکإ به اصل نمونهگیری نظری، 16 مصاحبه با مدیرانِ صنایع بخش خصوصیِ استان خراسان رضوی تا رسیدن به اشباع نظری، صورت گرفت. تجریهوتحلیلهای انجامشده از طریق روش مقایسۀ مستمر در فرآیند کدگذاری حقیقی و نظری، 713 کد، 34 مفهوم و 6 مقوله را نشان داد که منجر به ظهور مدل نهایی پژوهش، پیرامون مقولۀ محوری، بات عنوان «فرا محرکهای سازمانی» شد. مدل مربوطه به علل، عوامل همبسته، عوامل میانجی، اقتضائات و نتایج مربوط به مقولۀ محوریِ پژوهش و بستر مطالعه اشاره دارد؛ که در رویکرد ظاهرشونده به «خانوادۀ 6.سـیها» مصطلح است. در مجموع، این پژوهش، زوایای جدیدی از مفهوم «ظرفیتهای مازاد سازمانی» را شناسایی کرده و با تبیین نظریۀ «فرمحرکهای سازمانی»، برخی شکافهای موجود در رابطه با مفهوم «ظرفیتهای مازاد سازمانی» را برطرف کرده و پرده از بسیاری ابهاماتِ آن پرده برمیدارد.
کلیدواژهها