نوع مقاله : پژوهشی ( با رویکردهای کمی)
نویسندگان
1 * دانشجوی دکتری، دانشگاه لرستان (نویسنده مسئول).
2 ** دانشیار، دانشگاه لرستان.
3 *** استادیار، دانشگاه لرستان.
4 **** استادیار، دانشگاه لرستان.
چکیده
این پژوهش با هدف طراحی مدل داراییهای نامشهود سازمانی با استفاده از رویکرد مدلسازی ساختاری ـ تفسیری صورت گرفت. جامعۀ آماری پژوهش شامل رؤسای دانشگاه و معاونین و رؤسای دانشکدههای دانشگاههای دولتی منطقه 5، کشور بود که با استفاده از نمونهگیری هدفمند 14 نفر از آنان بهعنوان نمونه انتخاب شدند. پژوهش دارای دو گام اصلی است که در گام نخست، ابعاد داراییهای نامشهود سازمانی از مبانی نظری استخراج و با استفاده از روش دلفی و مصاحبه با خبرگان نمونه آماری، ارزیابی و تأیید شدند. خروجی این مرحله، شناسایی یازده بُعد داراییهای نامشهود بود. در گام دوم برای برقراری ارتباط و توالی بین ابعاد و ارائه مدل ساختاری آنها از رویکرد مدلسازی ساختاری ـ تفسیری بهره گرفته شد. نتایج پژوهش به طراحی مدل داراییهای نامشهود سازمانی در چهار سطح منجر شد. سرمایههای فکری، دانشی، اطلاعاتی و هوشی بهعنوان تأثیرگذارترین ابعاد داراییهای نامشهود سازمانی شناسایی شدند که نقش مهم و کلیدی در مدل دارند. سرمایههای فرهنگی، سیاسی، سازمانی و شهرت سازمانی بهعنوان خروجی مدل و کماثرترین ابعاد شناسایی شدند؛ همچنین در بررسی و تحلیل MICMAC متغیرها بر حسب قدرت نفوذ و وابستگی، ابعاد سرمایه فرهنگی، سرمایه سیاسی، شهرت سازمانی و سرمایه سازمانی در خوشه وابسته، سرمایههای فکری، اجتماعی، معنوی و روانشناختی در خوشه پیوندی و سرمایههای دانشی، اطلاعاتی و هوشی در خوشه مستقل قرار گرفتهاند و هیچ بعدی در خوشه خودمختار قرار نگرفته است.
کلیدواژهها