نوع مقاله : پژوهشی (با رویکردهای کیفی)
نویسندگان
1 دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی- گرایش مدیریت استراتژیک، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران
2 گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران
چکیده
هدف: آسیبشناسی نظام ارزشیابی عملکرد کارکنان دانشگاه یزد به علت کارآمدی پایین و کم اثربخش بودن خروجی نظام ارزشیابی و دستهبندی مفاهیم (آسیبها) در قالب تمهای فرعی و اصلی است.
طراحی/روششناسی/رویکرد: روش پژوهش، کیفی و مبتنی بر تحلیل تم است. جامعه آماری پژوهش، مدیران هیئتعلمی، غیرهیئتعلمی و کارشناسان خبره و متخصص دانشگاه یزد بودند که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبه نیمه ساختاریافته است که با 29 نمونه برگزار شد تا میزان اشباع دادهها به دست آید. مصاحبهها ضبط و بهصورت متنی نوشته شد و با روش تحلیل تم برای توسعه تمها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. علاوهبراین، نرمافزار Maxqda برای مدیریت دادهها مورد استفاده قرار گرفت.
یافتههای پژوهش: یافتههای پژوهش شامل 21 تم فرعی است که در قالب 6 تم اصلی دستهبندی شدهاند؛
«زیرساخت فرهنگی»، «چالشهای طراحی»، «محدودیتهای رفتاری»، «مسائل اجرایی»، «تعدیل هالهای» و «ناکارآمدی».
محدودیتها و پیامدها: ماهیت کیفی پژوهش منجر به محدودیت در تعمیم نتایج و یافتههای پژوهش به دیگر شرایط و موقعیتها میشود. انتخاب هدفمند و قضاوتی اعضای نمونه موجب بروز احتیاط و حساس شدن در ارائه نظرات میشود.
پیامدهای عملی: آسیبهای متعددی بر کیفیت نتایج ارزشیابی عملکرد کارکنان دانشگاه یزد تأثیرگذارند که باید از سوی سیاستگذاران ارزشیابی برای بهبود کیفیت فرآیند ارزشیابی مورد توجه قرار گیرند. از بین آسیبهای شناسایی شده، آسیبهای روششناختی که با مفهوم چالشهای طراحی تبیین شده است و شامل هفت مفهوم فرعی است نیاز بیشتری به بهبود دارند.
ابتکار یا ارزش مقاله: مقاله منتج به بهبود کیفیت در تدوین شاخصهای ارزشیابی عملکرد و دریافت خروجی با اثربخشی بیشتر میشود.
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Pathology of Employee Performance Evaluation System with Qualitative Approach; Case Study: Yazd University
نویسندگان [English]
1 Graduated Master of Business Administration - Strategic Management Trend. Faculty of Economics, Management & Accounting. Yazd University. Yazd. Iran
2 Part of Business Administration, Faculty of Economics, Management & Accounting. Yazd University. Yazd. Iran.
چکیده [English]
Objective: Pathology of Yazd University performance appraisal system due to inefficiency and ineffectiveness of appraisal system output and classification of concepts (injuries) in the form of sub-main and main themes.
Design/Methodology/Approach: The research method is qualitative and based on theme analysis. The statistical population of the study consisted of faculty member and non-faculty member managers, and experts of Yazd University who were selected by purposeful sampling. The research tool was a semi-structured interview with 29 samples to obtain data saturation. The interviews were recorded and transcribed and analyzed using theme analysis to develop themes. In addition, Maxqda software was used for data management.
Findings: The findings of the study consisted of 21 sub-themes that were classified into 6 main themes; “Cultural Infrastructure”, “Design Challenges’’, “Behavioral Limitations”, “Executive Issues”, “Halo Adjustment” and “Inefficiency”.
Constraints and Consequences: The qualitative nature of research results in limitations in generalizing research findings to other situations and situations. Purposeful and judicious selection of sample members makes them cautious and sensitive in providing feedback.
Practical Implications: Numerous damages affect the quality of the evaluation results of Yazd University staff performance, which should be addressed by the evaluation policymakers to improve the quality of the appraisal process. Among the identified damages, the methodological damages, which are explained by the concept of design challenges and include seven sub-concepts, are in great need of improvement.
Initiative or value of the Paper: The article contributes to the improvement of quality in formulating performance evaluation indices and receiving output more effectively.
Paper Type: Research Paper
کلیدواژهها [English]