نوع مقاله : پژوهشی ( با رویکردهای کمی)
نویسندگان
1 دانشگاه یزد، دانشکده اقصاد حسابداری و مدیریت
2 دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان
3 موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی امام جواد
4 دانشگاه یزد، دانشکده اقتصاد حسابداری و مدیریت
چکیده
در دهه گذشته بحثِ داراییهای دانش از سازمانهای خصوصی به سمت سازمانهای دولتی مانند دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی گسترش یافته است. در حقیقت دانشگاهها و موسسات آموزش عالی باید در برنامهریزی صحیح به سمت ارزیابی دانش حرکت کرده و دانش موجود را شناسایی و اندازهگیری کنند تا دانش در دانشگاهها، کاراتر، خلاقتر و با بهرهبرداری بیشتر مورد استفاده قرار گیرد، بنابراین شناسایی عاملهای اندازهگیری دانش اعضای هیئت علمی دانشگاهها و تعیین نوع رابطه متغیرهای پنهان، هدف تحقیق حاضر قرار گرفت که جزء تحقیقات بنیادی است. روش جمعآوری اطلاعات منابع کتابخانهای و پرسشنامه بوده و جهت تجزیه و تحلیل دادهها از تکنیکهای تحلیل عاملی اکتشافی، و دیمتل استفاده شده است. جامعه آماری، اعضای هیئت علمی رشته مدیریت آموزشی و مدیریت منابع انسانی دانشگاههای دولتی کشور به تعداد 137 نفر بود. یافتههای تحقیق نشان داد 59 شاخص موثر اندازهگیری دانش اعضای هیئت علمی در 5 عامل یا متغیر پنهان "توانایی مدیریتی"، "توانایی علمی (بنیادی)"، "توانایی علمی (کاربردی)"، "مهارت در تعامل و ارتباطات"، "مهارت تخصص" گروه بندی شده و طبق تکنیک دیمتل، نوع رابطه متغیرهای پنهان و مدل مفهومی تنظیم گشت.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Exploratory Factors Analysis and Dematel Utilizition in Knowledge Assessment (Case Study: Faculty Members of Universities)
نویسندگان [English]
1 Faculty of Economics, Management and accounting, Yazd University,
2 Faculty of Management . Azad University,
3 Imam Javad Colleage
4 Faculty of Economics, Management and accounting, Yazd University,
چکیده [English]
Over the past decade, surveing the knowledge assets from private organizations has been spread to government agencies such as universities and research centers. In fact, universities and higher education institutions must move towards knowledge assessment with a proper planning, and also they have Identify and measure existing knowledge till knowledge be used more efficient, creative and exploitable in universities. Therefore, the purpose of this study is identifing the knowledge measurement factors of universities' faculty members and determining the type of relationship between hidden variables, which is a fundamental part of research. The method of information collection is library resources and questionnaire, and also the way of data analysis is Exploratory Factor Analysis and Dematel. Statistical population was137 person of human resource and education management faculty members.. The research result showed 59 effective indicators of faculty members' knowledge measurement were grouped in 5 factors or hidden variable which was named: "management ability", "scientific ability (fundamental)", "scientific ability (practical)", "interaction and communities skills", specialized skills". The relationship between variables and conceptual model was obtained by Dematel technique.
کلیدواژهها [English]