نوع مقاله : پژوهشی ( با رویکردهای کمی)
نویسندگان
1 استادیار، دانشگاه شیراز (نویسنده مسئول).
2 ** دانشیار، دانشگاه شیراز.
3 *** کارشناس ارشد، دانشگاه شیراز.
چکیده
در سالهای اخیر سازمانهای دولتی، بهویژه دانشگاهها، بهواسطه قوانین و بخشنامههای صادرشده از سوی مراجع ذیربط، برونسپاری فعالیتهای خود را در دستور کار قرار دادهاند. پژوهش حاضربا هدف ارائه مدلی برای شناسایی فعالیتهای قابلبرونسپاری در دانشگاهها و بهطور خاص در «دانشگاه شیراز» و با استفاده از روش پژوهش آمیخته (استفاده از روش کیفی فراترکیب برای استخراج معیارهای مؤثر بر تصمیم برونسپاری و روش دلفی برای نهاییسازی آنها و سپس استفاده از روشهای کمّی برای تعیین درجه اهمیت معیارها) انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش همه استادان آشنا با موضوع برونسپاری و کارشناسان و متصدیان این حوزه در «دانشگاه شیراز» هستند که 17 نفر از آنها با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. مدل ارائهشده در این پژوهش دارای 3 بُعد، 7 مؤلفه و 39 معیار است که بر اساس نتایج، معیارهای اهمیت راهبردی فعالیت در جایگاه کلی سازمان، اهمیت نسبی فعالیت، میزان وابستگی فعالیت با سایر فعالیتها، فراگیری فعالیت در بخشهای مختلف، درآمد فعالیت و هزینه فعالیت بهترتیب مهمترین معیارهای مؤثر در شناسایی فعالیتهای قابلبرونسپاری در «دانشگاه شیراز» هستند.
کلیدواژهها