نوع مقاله : پژوهشی ( با رویکردهای کمی)
نویسندگان
دانشگاه علم و صنعت
چکیده
چکیده در عصر اطلاعات و فضای رقابتی کسبوکار امروز، تأثیر و اهمیت بهکارگیری مدیران اجرایی با شایستگیهایی که به بروز رفتاری خلاقانه منجر میشود، همواره وزنهای مؤثر در موفقیت و تعالی سازمان و یکی از جنبههای مهم کسب مزیت رقابتی، بهشمار میرود. در این پژوهش ابتدا با انجام مطالعات مروری نسبت به احصاء شایستگیها اقدام و پس از ساخت مدل اولیه این مدل با استناد به تحلیل محتوا و مصاحبه با خبرگان اعتبارسنجی شد؛ سپس برای دستهبندی شاخصهای فرعی از تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. در ادامه با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری سؤالهای پژوهش بررسی شد. بر اساس یافتههای این پژوهش، شایستگیهایی که به رفتار خلاقانه مدیران اجرایی منجر میشوند در 66 شاخص فرعی و با روش دستهبندی تحلیل عاملی اکتشافی در 6 شاخص اصلی شامل شایستگیهای: دانشی، انتقادی و تعاملی، خلاقیت و نوآوری، اجتماعی، رفتار خطرپذیر و درونی، تعریف و مشخص شدند. بین متغیرهای پژوهش در سطح اطمینان 99 درصد رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. اولویتبندی شایستگیهای محوری بر اساس نتایج آزمون فریدمن بهترتیب اهمیت عبارتاند از: درونی، اجتماعی، خلاقیت و نوآوری، خطرپذیر، دانشی، انتقادی و تعاملی.
کلیدواژهها