نوع مقاله : پژوهشی ( با رویکردهای کمی)
نویسندگان
دانشگاه شهید بهشتی
چکیده
چکیده امروزه سازمانها با محیطهایی مواجه هستند که تغییر یکی از ویژگیهای جداییناپذیر آنها است؛ ازاینرو یادگیری سازمانی از ضرورتهای لازم برای بقا و کسب مزیت رقابتی بهشمار میرود. پژوهشها نشان میدهد که فراموشی سازمانی در فرآیند یادگیری سازمانی نقش قابلتوجهی دارد. فراموشی سازمانی، توانایی حذف دانش منسوخ و ناکارآمد است و بخش مهمی از پویایی دانش در سازمانها محسوب میشود. با توجه به این امر، شناسایی عوامل اثرگذار بر فراموشی سازمانی اهمیت دوچندان مییابد. بنابراین پژوهش حاضر به بررسی تأثیر سبک رهبری خدمتگزار بر فراموشی سازمانی هدفمند و ناآگاهانه میپردازد. فرضیهها در میان تمامی کارکنان شهرداری ناحیه شش منطقه یک تهران، مورد آزمون قرار گرفت. ابزار اصلی جمعآوری داده، پرسشنامه بود و دادهها بر مبنای مدلسازی معادلات ساختاری تحلیل شد. نتایج حاکی از آن است که رهبری خدمتگزار فرآیند فراموشی هدفمند را تسهیل میکند و بر فراموشی سازمانی ناآگاهانه اثر منفی دارد.
کلیدواژهها