بررسی تأثیر برندسازی داخلی بر رفتارهای ضد شهروندی سازمانی کارکنان با نقش تعدیلگر ارزش‌های اخلاقی سازمان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

2 دانشیار مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.

3 کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.

چکیده

هدف: برندسازی داخلی در دهۀ اخیر به موضوعی مهم و اساسی در صنایع مختلف به خصوص صنعت خدمات، در میان مدیران و پژوهشگران تبدیل شده است. آشنا شدن با استراتژی یا سازوکار برندسازی داخلی و به طور کلی پی بردن به مفهوم و ابعاد آن، و همچنین در نظر داشتن ارزش‌های اخلاقی سازمان به منظور اطمینان از ایجاد و افزایش انگیزه در کارکنان در راستای تعدیل رفتارهای مخرب یا رفتارهای نادرست خود و دستیابی دانشگاه به اهداف از پیش تعیین‌شده، ضروری به نظر می‌رسد. از این رو، هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر برندسازی داخلی بر رفتارهای ضد شهروندی سازمانی کارکنان با نقش تعدیلگر ارزش‌های اخلاقی سازمان است.
طراحی/ روش‌شناسی/ رویکرد: این پژوهش در بین کارکنان دانشگاه اردبیل صورت گرفته است که حجم نمونۀ آن بر اساس فرمول کوکران، 250 نفر تعیین شده است. در پژوهش حاضر، ابزار پرسشنامه به عنوان ابزار گردآوری داده‌ها در نظر گرفته شده است. به طوری‌که ابزار مزبور با توجه به دو بخش از جمله داده‌های جمعیت‌شناختی و سؤالات اختصاصی طراحی و تنظیم گردید. در ادامه، تجزیه و تحلیل داده‌ها به کمک نرم‌افزار Spss و SmartPLS، و با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری انجام شده است.
یافته­‌های پژوهش:  نتایج پژوهش حاضر حاکی از آن است که برندسازی داخلی بر رفتارهای ضد شهروندی سازمانی کارکنان تأثیر دارد و از سوی دیگر، نقش تعدیلگر ارزش‌های اخلاقی سازمان در بین روابط سازوکار برندسازی داخلی و رفتارهای ضد شهروندی سازمانی کارکنان مورد تأیید قرار گرفت.
محدودیت­‌ها و پیامدها: یکی از محدودیت‌های پژوهش حاضر به بسط مدل پژوهش بر‌می‌گردد. به عبارتی می‌توان اذعان کرد که در پژوهش حاضر به علت محدودیت زمانی و دیگر محدودیت‌ها، کلیۀ متغیرها در مدل پژوهشی لحاظ نشده است. علاوه بر این، لازم به ذکر است که در ادبیات پژوهش، منابع علمی لازم و کافی در رابطه با ابعاد متغیر برندسازی داخلی (آموزش، جلسات گروهی و توجیهی، و جهت‌دهی) و نقش‌ تعدیل‌گر ارزش‌های اخلاقی سازمان در ارتباط برندسازی داخلی و رفتارهای ضد شهروندی کم و محدود بود. در نهایت، از دیگر محدودیت‌ها می‌توان به کنترل نکردن تأثیر سایر متغیرها، فشار کمبود زمان پاسخ‌دهندگان و عدم همکاری مناسب برخی از مدیران و کارکنان دانشگاه اشاره کرد.
پیامدهای عملی: یکی از معضلات اساسی در دانشگاه‌ها در خصوص سرمایه‌های انسانی بروز رفتارهای ضد شهروندی و مخرب همچون لجبازی و خودسری، مقاومت در برابر اقتدار، طفره رفتن از کار، کینه‌توزی و پرخاشگری است. رفتارهای مذکور هم بر عملکرد دانشگاه‌ها و هم بر روابط افراد و روحیۀ همکاری کارکنان مؤثر است. از این رو، یافته‌های پژوهش می‌تواند به مدیران دانشگاه راهکارهای مناسبی از حیث استراتژی برندسازی داخلی و ارزش‌های اخلاقی سازمان ارائه دهد. در واقع، با در نظر گرفتن برنامه‌های آموزشی سنجیده و مناسب، برقراری ارتباطات دو سویه، برگزاری جلسات روزانه و گروهی، و همچنین با تأکید بر فرهنگ اخلاق‌مدار می‌توان رفتارهای ضد شهروندی و غیراخلاقی کارکنان را کاهش داد و در نهایت روابط بین کارکنان و عملکرد دانشگاه را بهبود بخشید.
ابتکار یا ارزش مقاله: پژوهش حاضر یکی از معدود و اندک پژوهش‌های انجام یافته در سطح جهان است که پژوهشگران در تلاش بودند تا بتوانند تأثیر برندسازی داخلی بر رفتارهای ضد شهروندی سازمانی کارکنان با نقش تعدیلگر ارزش‌های اخلاقی سازمان را در بین کارکنان دانشگاه مورد آزمون و بررسی قرار دهند؛ زیرا پژوهشگران پیشین کمتر و به صورت محدود به مطالعه و بررسی استراتژی برندسازی داخلی و رفتارهای ضدشهروندی یا رفتارهای مخرب سازمانی کارکنان پرداختند. البته توجه به این امر حائز اهمیت است که نوآوری و ابتکار اصلی پژوهش حاضر به بررسی ارزش‌های اخلاقی سازمان یا در اصطلاح دیگر فرهنگ اخلاق‌مدار به عنوان نقش تعدیلگر در ارتباط سازوکار برندسازی داخلی و رفتارهای ضدشهروندی سازمانی کارکنان برمی‌گردد. به طوری‌که مورد بررسی قرار دادن ارزش‌های اخلاقی سازمان به عنوان نقش تعدیلگر در ارتباط اشاره‌ شده، اهمیت شایان توجهی دارد؛ چرا که ارزش‌هـای اخلاقـی سازمان از مهم‌ترین ابعاد فرهنگ سازمان، بـه عنـوان ترکیبی از ارزش‌های فردی کارکنان و خط‌مشی‌های رسمی و غیررسمی، و همچنین به عنـوان خلقیات سازمان تلقی می‌شوند.
نوع مقاله: مقاله پژوهشی

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Investigating the Effect of Internal Branding on Anti-Organizational Citizenship Behaviors of Employees With the Moderating Role of the Organization's Moral Values

نویسندگان [English]

  • Solmaz Abbasian jeyyed 1
  • Bagher Asgarnezhad Nuori 2
  • Maryam Mola Ghalghchi 3

1 Master of Business Management, Department of Business Management, Faculty of Social Sciences, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.

2 Associate Professor of Business Management, Department of Business Management, Faculty of Economics and Management, Urmia University, Urmia, Iran.

3 Master of Business Management, Department of Business Management, Faculty of Economics and Management, Urmia University, Urmia, Iran.

چکیده [English]

Purpose: In the last decade, internal branding has become an important and fundamental issue in various industries, especially the service industry, among managers and researchers. Getting to know the internal branding strategy or mechanism and generally understanding its concept and dimensions, as well as considering the ethical values ​​of the organization in order to ensure the creation and increase of motivation in employees in order to adjust their destructive behaviors or wrong behaviors and achieve the university It seems essential to predetermined goals. Therefore, the aim of the current research is to investigate the effect of internal branding on employees' anti-organizational citizenship behaviors with the role of the moderator of the organization's moral values.
Design/ methodology/ approach:  It was conducted among the employees of Ardabil University, the sample size of which was determined based on Cochran's formula: 250 people. In the current research, the questionnaire tool is considered as a data collection tool. So that the said tool was designed and adjusted according to two parts: demographic data and specific questions. In the following, data analysis was done with the help of Spss and SmartPLS software, using structural equation modeling.
Research Findings: The results of the current research indicate that internal branding has an effect on employees' anti-organizational citizenship behaviors, and on the other hand, the moderating role of the organization's moral values ​​in the relationship between the internal branding mechanism and employees' anti-organizational citizenship behaviors was confirmed.
Limitations & Consequences: One of the limitations of the present research is related to the expansion of the research model. In other words, it can be acknowledged that in the present study, all the variables were not included in the research model due to time and other limitations. In addition, it should be noted that in the research literature, there are necessary and sufficient scientific resources related to the variable dimensions of internal branding (training, group and briefing meetings, and orientation) and the moderating role of the organization's ethical values ​​in relation to internal branding and anti-citizen behaviors. It was few and limited. Finally, other limitations include not controlling the influence of other variables, the pressure of the respondents' lack of time, and the lack of proper cooperation of some managers and university staff.
Practical Consequences: One of the basic problems in universities regarding human capital is the emergence of anti-citizens and destructive behaviors such as stubbornness and arbitrariness, resistance to authority, avoiding work, malice, and aggression. The mentioned behaviors are effective both in the performance of universities and in the relationships of people and the spirit of cooperation of employees. Therefore, the findings of the research can provide university managers with appropriate solutions in terms of internal branding strategy and the organization's ethical values. In fact, by taking into consideration appropriate educational programs, establishing two-way communication, holding daily and group meetings, and emphasizing an ethical culture, anti-citizen and unethical behaviors of employees can be reduced, and ultimately, the relationship between employees and the performance of the university will be improved.
Innovation or value of the Article: The current research is one of the few researches conducted in the world in which the researchers were trying to test and investigate the effect of internal branding on anti-organizational citizenship behaviors of employees with the role of moderator of the organization's moral values ​​among university employees; Because the previous researchers studied less and in a limited way the internal branding strategy and anti-civility behaviors or destructive organizational behaviors of employees. Of course, it is important to pay attention to the fact that the main innovation and initiative of the current research is to examine the moral values ​​of the organization or, in other words, the ethical culture as a moderating role in the relationship between the internal branding mechanism and the organizational anti-citizenship behaviors of the employees. Thus, examining the moral values ​​of the organization as a moderating role in the mentioned relationship is of considerable importance; Because the moral values ​​of the organization are considered one of the most important aspects of the organization's culture, as a combination of the individual values ​​of the employees and official and informal policies, and also as the mood of the organization.
Paper Type: Original Paper
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Internal Branding
  • Organizational Anti-Citizenship Behaviors
  • Organizational Moral Values
  1. Abbas, A., & Riaz, M. T. (2018). The effect of internal marketing dimensions on organizational commitment of employees: an investigation among private banks. European Online Journal of Natural and Social Sciences, 7(1), pp-147.‏ https://european-science.com/eojnss/article/view/5270.
  2. Al-Abrrow, H., Alnoor, A., Ismail, E., Eneizan, B., & Makhamreh, H. Z. (2019). Psychological contract and organizational misbehavior: Exploring the moderating and mediating effects of organizational health and psychological contract breach in Iraqi oil tanks company. Cogent Business & Management, 6(1), 1683123. https://doi.org/10.1080/23311975.2019.1683123.
  3. Aliane, N., Al-Romeedy, B. S., Agina, M. F., Salah, P. A. M., Abdallah, R. M., Fatah, M. A. H. A., ... & Khairy, H. A. (2023). How Job Insecurity Affects Innovative Work Behavior in the Hospitality and Tourism Industry? The Roles of Knowledge Hiding Behavior and Team Anti-Citizenship Behavior. Sustainability, 15(18), 13956.‏ https://doi.org/10.3390/su151813956.
  4. Arefi, A., Masoumi, F., & Azadeh Del, A. (2023). Providing a Model for Internal Branding Based on the Meta-synthesis Approach. Journal of Business Management, 15(2), 273-304. https://doi.org/10.22059/jibm.2022.342143.4358.‏ [In Persian].
  5. Asgarnezhad Nouri, B., Ebrahimpour, H., Nami, B., & Hamidzadeh Arbabi, A. (2022). The Impact of Knowledge Management on Employee Professional Development: The Mediating Role of Entrepreneurial Capabilities. Innovation EconomicEcosystem Studies, 2(1), 25-45 https://doi.org/10.22111/innoeco.2022.41876.1031. [In Persian].
  6. AY, F. A. (2018). The effects of internal marketing activities on organizational citizenship behavior. Journal of International Health Sciences and Management, 4(7), 31-49.‏ https://dergipark.org.tr/en/pub/jihsam/issue/40106/469419.
  7. Barros-Arrieta, D., & García-Cali, E. (2021). Internal branding: conceptualization from a literature review and opportunities for future research. Journal of Brand Management, 28(2), 133-151. https://doi.org/10.1057/s41262-020-00219-1.
  8. Beharifar, A., & Javaheri Kamel, M. (2010). Investigating the consequences of organizational moral values (by studying organizational justice, organizational commitment and organizational citizenship behavior). Police Human Development, 7(28), 95-118. https://www.sid.ir/fileserver/jf/30913882805.pdf. [In Persian].
  9. Biedenbach, G., Biedenbach, T., Hultén, P., & Tarnovskaya, V. (2022). Organizational resilience and internal branding: investigating the effects triggered by self-service technology. Journal of Brand Management, 29(4), 420-433.‏ https://doi.org/10.1057%2Fs41262-022-00275-9.
  10. Dechawatanapaisal, D. (2019). Internal branding and employees’ brand outcomes: Do generational differences and organizational tenure matter?. Industrial and commercial training, 51(4), 209-227.‏ https://doi.org/10.1108/ICT-10-2018-0089.
  11. Deljo, S. M., Hosseini, S. S., Karmi, A., Sanobar, N., & Nikkhah, Y. (2021). The effect of green human resource management on green innovation with the moderating role of green intellectual capital. Development of human resource management and support, 61(16), 1-28. https://dorl.net/dor/20.1001.1.17359384.1400.16.61.1.4. [In Persian].
  12. Ebrahimi, E., Shoja, A., & Pirani AhmadAbad, N. (2017). Exploring the Impact of Different Dimensions of Organizational Citizenship Behavior on Customer-based Brand Equity in the Hotel Industry: The Moderator Role of Islamic Work Ethic. Journal of Business Management, 9(3), 439-462. https://doi.org/10.22059/jibm.2017.230302.2547. [In Persian].
  13. Ebrahiminejad, M., Dehghani Soltani, M., Farsizadeh, H., & Hemmati, A. (2017). The impact of internal branding on brand performance in the hotel industry (Case study: International Hotels of Laleh and Parsian Esteghlal in Tehran). Journal of Tourism and Development, 6(3), 80-99.‏ https://www.itsairanj.ir/article_55230.html?lang=en. [In Persian].
  14. Garas, S. R. R., Mahran, A. F. A., & Mohamed, H. M. H. (2018). Internal corporate branding impact on employees’ brand supporting behaviour. Journal of Product & Brand Management, 27(1), 79-95.‏ https://doi.org/10.1108/JPBM-03-2016-1112.
  15. Ghafourian Shagerdi, A., Aibaghi Esfahani, S., & Behboodi, O. (2017). Studying the Influence of Citizen Behavior Influence from Internal Brand Management and Marketing. New Marketing Research Journal, 7(1), 41-58. https://doi.org/10.22108/nmrj.2017.21450.‏ [In Persian].
  16. Gheitarani, F., Nawaser, K., Hanifah, H., & Vafaei-Zadeh, A. (2024). Dimensions of anti-citizenship behaviours incidence in organisations: a meta-analysis. International Journal of Information and Decision Sciences, 16(3), 233-248.‏ https://doi.org/10.1504/IJIDS.2024.140187.
  17. Ingrams, A. (2020). Organizational citizenship behavior in the public and private sectors: A multilevel test of public service motivation and traditional antecedents. Review of Public Personnel Administration, 40(2), 222-244.‏ https://doi.org/10.1177/0734371X18800372.
  18. Kazemi Gorji, A., Hadizadeh Moghadam, A., Hamidian, M., & Mazareii, S. (2020). The Impact of Internal Branding on Anti-Citizenship Behavior: The Mediating Role of Person-Organization Fit. Journal of Productivity Management, 53(14), 73-95.‏ https://doi.org/10.30495/qjopm.2020.562041.1988. [In Persian].
  19. Kazemzadeh, R., Vedadi, A., & Teymournejad, K. A. (2021). A Model of Antecedents and Consequences of Various Organizational Anti-Citizenship Behaviors against Female Managers in Tehran University of Medical Sciences. Journal of Management and Development Process, 34(3), 23-52. http://dx.doi.org/10.52547/jmdp.34.3.23. [In Persian].
  20. Khalil Nezhad, S., Aslani Afrashteh, A., & shojai, M. H. (2018). The Impact of Internal Brand Management on Organizational Citizenship Behaviors in Hotel Industry: The Mediating Role of Organizational Identity and Job Engagement. Journal of Tourism and Development, 6(4), 180-200. https://www.itsairanj.ir/article_60791.html?lang=en. [In Persian].
  21. Kucherov, D. G., Tsybova, V. S., Lisovskaia, A. Y., & Alkanova, O. N. (2022). Brand orientation, employer branding and internal branding: Do they effect on recruitment during the COVID-19 pandemic?. Journal of Business Research, 151, 126-137.‏ https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2022.06.053.
  22. Leijerholt, U., Biedenbach, G., & Hultén, P. (2022). Internal brand management in the public sector: the effects of internal communication, organizational practices, and PSM on employees’ brand perceptions. Public Management Review, 24(3), 442-465.‏ https://doi.org/10.1080/14719037.2020.1834607.
  23. Lim, B. T., & Loosemore, M. (2017). The effect of inter-organizational justice perceptions on organizational citizenship behaviors in construction projects. International Journal of Project Management, 35(2), 95-106. https://doi.org/10.1016/j.ijproman.2016.10.016.
  24. Mackey, J. D., McAllister, C. P., Maher, L. P., & Wang, G. (2019). Leaders and followers behaving badly: A meta‐analytic examination of curvilinear relationships between destructive leadership and followers’ workplace behaviors. Personnel Psychology, 72(1), 3-47.‏ https://doi.org/10.1111/peps.12286.
  25. Mazraeh, S., Shaemi Barzoki, A., & Safari, A. (2021). Developing an Employer Branding Model based on the Expectations of Talented Employees. Journal of Business Management, 13(2), 337-361. https://doi.org/10.22059/jibm.2021.290030.3665. [In Persian].
  26. Mola Ghalghachi, M., & Bashir Khodaparasti, R. (2023). Investigating the Effect of Greenwashing on Green Trust and Green Purchase Intention with the Mediation of Green Confusion and Perceived Risk. New Marketing Research Journal, 12(4), 177-194. https://doi.org/10.22108/nmrj.2023.136059.2819. [In Persian].
  27. Nielsen, M. B., Skogstad, A., Gjerstad, J., & Einarsen, S. V. (2019). Are transformational and laissez-faire leadership related to state anxiety among subordinates? A two-wave prospective study of forward and reverse associations. Work & Stress, 33(2), 137-155.‏ https://doi.org/10.1080/02678373.2018.1528307.
  28. Osanlou, A., Pourgholami Sarvestani, M. R., Zamani, A. A., & Mohammadi, R. (2019). The Effect of Inter-organizational Interaction of Police Chiefs on Promoting Public Security of Kermanshah Municipal Resorts. Police Management Studies Quarterly, 14(1), 55-76. http://pmsq.jrl.police.ir/article_20355.html?lang=en. [In Persian].
  29. Piha, L. P., & Avlonitis, G. J. (2018). Internal brand orientation: conceptualisation, scale development and validation. Journal of Marketing Management, 34(3-4), 370-394.‏ https://doi.org/10.1080/0267257X.2018.1445658.
  30. Rahim, S., Azeem, F., & Paracha, A. (2023). Curtailing the Impact of Abusive Supervision on Counter-productive Work Behaviors: Using Conservation of Resource Lens to Analyze the Moderating Role of Work Engagement. Journal of Social Sciences Review, 3(2), 1075-1088.‏ https://doi.org/10.54183/jssr.v3i2.344.
  31. Ramzy, O., El Bedawy, R., & Maher, A. (2018). Dysfunctional behavior at the workplace and its impact on employees’ job performance. International Journal of Business Administration, 9(4), 224-233.‏ https://doi.org/10.5430/ijba.v9n4p224.
  32. Reshadatnia, P., Asgarnezhad Nouri, B., Hazeri, H., & Zare, G. (2020). The Role of Consumers’ TV Personality and Interaction with Audience in Teleshopping Behavior (Case Study: Ardabil City). Journal of Business Management, 12(2), 502-519. https://doi.org/10.22059/jibm.2019.275772.3429 .[In Persian].
  33. ‏Safari, A., Teimouri, H., Ghashghaei, Z., & Aghaei, M. (2019). An investigation of the behavioral consequences of spirituality in the workplace. Transformation Management Journal, 11(Spring & summer 2019), 81-104. https://doi.org/10.22067/pmt.v11i1.61979. [In Persian].
  34. Schmidt, H. J., Ind, N. J., & Iglesias, O. (2021). Internal Branding-In search of a new paradigm: Guest editorial. Journal of Product & Brand Management, 30(6), 781-787.‏ https://doi.org/10.1108/JPBM-08-2021-013.
  35. ‏Sharifi, F., Shoja, A., & Sadeghvaziri, F. (2021). Survey on the effect of internal branding on organizational citizenship behavior. Journal of Business Administration Researches, 12(24), 107-131. https://doi.org/10.22034/bar.2021.8531.2306 .[In Persian].
  36. Soleimani, M., Dana, L. P., Salamzadeh, A., Bouzari, P., & Ebrahimi, P. (2023). The effect of internal branding on organisational financial performance and brand loyalty: mediating role of psychological empowerment. Journal of Asian Business and Economic Studies, 30(2), 143-163.‏ https://doi.org/10.1108/JABES-08-2021-0122.
  37. Zhang, Y., Liu, X., Xu, S., Yang, L. Q., & Bednall, T. C. (2019). Why abusive supervision impacts employee OCB and CWB: A meta-analytic review of competing mediating mechanisms. Journal of Management, 45(6), 2474-2497.‏ https://doi.org/10.1177/0149206318823935.