نوع مقاله : پژوهشی ( با رویکردهای کمی)
نویسندگان
1 * کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران
2 استادیار، دانشگاه تهران.
چکیده
هدف پژوهش حاضر، شناسایی الزامات و نیازمندیهای موفقیت مدیریت راهبردی منابع انسانی با استفاده از روش نظریه دادهبنیاد در صنعت خودرو است. برای شناسایی عوامل مؤثر بر موفقیت مدیریت راهبردی منابع انسانی، مدل پارادایمی ارائهشده توسط «استراتوس و کوربین» مورداستفاده قرار گرفت؛ درنهایت مدلی برای مدیریت راهبردی منابع انسانی بر اساس شناسایی عوامل موفقیت ارائه شد. ابزار جمعآوری دادهها مصاحبه بود؛ بدین ترتیب که با مدیران و خبرگان حوزه راهبردی و مدیریت راهبردی منابع انسانی صنعت خودرو مصاحبه عمیق و نیمهساختاریافته صورت گرفت. نتایج تحلیلها نشان داد از جمله عوامل کلیدی که به موفقیت مدیریت راهبردی منابع انسانی در سازمانهای ایرانی در صنعت خودرو منجر میشود، توسعه و توانمندسازی منابع انسانی، سیستم کنترل و انگیزش و مشاوران متخصص و مجرب، هماهنگی و تعاملات درونسازمانی، ارتقای فرهنگ سازمانی، پویایی سیستم در محیط متغیر و بومیسازی راهبرد منابع انسانی بر پایه نظریه علمی و دیدگاه توسعهای و راهبردی است.
کلیدواژهها