نوع مقاله : پژوهشی ( با رویکردهای کمی)
نویسندگان
دانشگاه شهید بهشتی.
چکیده
در پژوهش حاضر با هدف طراحی سیستم مدیریت دانش سازمانی مبتنی بر ابزارهای وب 0/2 (سیستم مدیریت دانش 0/2)، تلاش شده با ارزیابی ماژولهای سیستمهای مدیریت دانش به پیادهسازی و اجرای هر چه بهتر مدیریت دانش0/2 در سازمان کمک گردد. در این راستا با بررسی ادبیات موجود در زمینه مدیریت دانش 0/2 و ابزارهای وب 0/2، چهار بُعد (ویژگی) مدیریت دانش 0/2 استخراج شده و پس از بررسی چند سیستم مدیریت دانش و شبکه اجتماعی سازمانی، 19 ماژول اصلی و تأثیرگذار در مدیریت دانش انتخاب شد. درنهایت با دستهبندی ماژولها در چهار بُعد استخراجی، با استفاده از روش فرآیند تحلیل سلسلهمراتبی، ماژولها در هر بُعد رتبهبندی شده و بر اساس وزن نهایی، تمامی ماژولها بهترتیب اهمیت در اجرای مدیریت دانش 0/2 در سازمان رتبهبندی شدند. یافتهها نشان میدهد که «همکاری» بهعنوان مهمترین ویژگی در مدیریت دانش 0/2 و پس از آن ایجاد «پیوند» مورد تأکید است؛ همچنین، ماژولهای «ارائه ایده»، «مخزن دانش»، «ارائه نقشه دانشی»، «ایجاد گروه»، «پروژه» و «ارائه بازخورد» بهترتیب بهعنوان شش ماژول دارای اولویت در طراحی سیستم مدیریت دانش 0/2 شناخته شده است. با توجه به اهمیت بُعد «همکاری» در مدیریت دانش 0/2، ماژولهای مربوط به آن نیز در میان 5 ماژول برتر قرار دارد.
کلیدواژهها