نوع مقاله : پژوهشی ( با رویکردهای کمی)
نویسندگان
1 دانشگاه یزد
2 دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
چکیده
امروزه، مدیریت دانش و مفاهیم استراتژیک مرتبط به آن بهعنوان اجزای مهمی برای بقای سازمانها شناخته شدهاند. از آنجاکه هیچ سازمانی دارای منابع نامحدود نیست و فضای حاکم، فضایی رقابتی است، تدوین استراتژیهای صحیح و رقابتی که سازمان را به اهداف کلان مورد نظر خود برساند، از اهمیت بالایی برخوردار است. هدف اصلی این پژوهش شناسایی و تعیین استراتژیهای اصلی مدیریت دانش و همچنین شاخصهای مربوط به هر استراتژی در «سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران» است. جامعه آماری این پژوهش مدیران، معاونین و کارشناسان سازمان صداوسیما هستند. در این پژوهش با استفاده از نظرات خبرگان مهمترین استراتژیهای «سازمان صداوسیما»، استخراج و با تلاقی این استراتژیها و استراتژیهای دانشی سازمان [استراتژی کدگذاری و شخصیسازی دانش] اولین خانه کیفیت ایجاد شد. دومین خانه کیفیت بااستفاده از نتایج اولین خانه، رابطه میان استراتژیهای دانشی و راهکارهای فنی برای رسیدن به این استراتژیها را بررسی کرده و راهکارها را رتبهبندی میکند. یافتههای پژوهش نشان میدهند که استراتژی توسعه و بهبود سیستمها و تجهیزات فنی مهمترین استراتژی سازمان است؛ همچنین درنتیجه رتبهبندی استراتژیهای دانشی سازمان، استراتژی کدگذاری، اولین رتبه و استراتژی شخصیسازی دومین رتبه را به خود اختصاص داداند. از بین راهکارهای دانشی نیز، راهکار حمایت مدیران اجرایی سطح بالا از فعالیتهای دانشی، رتبه اول را به خود اختصاص داده است.
کلیدواژهها