نوع مقاله : پژوهشی ( با رویکردهای کمی)
نویسندگان
1 * استاد، دانشگاه شهید بهشتی.
2 ** کارشناس ارشد، دانشگاه شهید بهشتی.
چکیده
چکیده هدف این پژوهش، بررسی تأثیر انگیزش کارکنان بخش عمومی بر نگرش شغلی آنان است و در این رابطه نقش تعدیلکنندگی تناسب فرد و سازمان نیز بررسی خواهد شد. انگیزش کارکنان بخش عمومی در چهار بُعد (جذابیت خدمات عمومی، تعهد به منافع عمومی، دلسوزی و فداکاری) بررسی شده است. نگرش شغلی نیز در دو بُعد (رضایت شغلی و تعهد سازمانی) مطالعه شد. جامعه آماری این پژوهش شعبه درختی «سازمان امور مالیاتی تهران» با 220 کارمند بود که از میان آنها تعداد 153 پرسشنامه به روش نمونهگیری تصادفی ساده جمعآوری شد. جمعآوری دادهها با استفاده از پرسشنامههای استاندارد پری (1996) و کیم (2012) صورت گرفت. تحلیل دادهها نشان داد که انگیزش خدمات عمومی بر نگرش شغلی کارکنان تأثیر دارد؛ اما تأثیر انگیزش خدمات عمومی از طریق تناسب فرد ـ سازمان بر نگرش شغلی کارکنان، تأیید نشد
کلیدواژهها