نوع مقاله : پژوهشی ( با رویکردهای کمی)
نویسندگان
1 * دانشیار دانشگاه گیلان.
2 *** کارشناسی ارشد ، دانشگاه گیلان
چکیده
ابراز نظر و ایده جز جدانشدنی و ضروری تصمیمهایی است که افراد در محیطهای کاری میگیرند. وجود جوّ سازمانی مناسب برای ابراز نظر نیز حیاتی است؛ ازاینرو باید شرایطی در سازمان فراهم باشد که کارکنان بتوانند بهراحتی به ابراز نظر بپردازند و ایدههای مفید خود را برای حل مشکلات سازمان ابراز کنند. برای فراهمکردن چنین جوّ و شرایطی سبک رهبری مدیران سازمان و نحوه برخورد آنها بسیار تأثیرگذار است؛ ازاینرو در این پژوهش به بررسی تأثیرات رهبری اخلاقی بر سکوت و آوای سازمانی و عملکرد کارکنان پرداخته میشود. ابتدا متغیرهای یادشده تشریح و در ادامه با توجه به مرور مبانی نظری موضوع، فرضیههای مناسب مطرح میشوند. دادههای موردنیاز برای بررسی فرضیهها از میان کارکنان «دانشگاه گیلان» جمعآوری شد و برای تحلیل دادهها، روشهای تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی بهکار رفت. با توجه به تحلیلهای اکتشافی انجامگرفته ابعاد آوای نوعدوستانه، آوای تدافعی و آوای مطیع بهعنوان ابعاد آوای سازمانی و ابعاد سکوت مطیع، سکوت دفاعی، سکوت نوعدوستانه و سکوت فرصتطلبانه بهعنوان ابعاد سکوت سازمانی شناخته شد؛ سپس فرضیههای اصلی و فرعی موردبررسی قرار گرفت. نتایج نشاندهنده تأثیرگذاری رهبری اخلاقی بر سکوت و آوای سازمانی است؛ همچنین با توجه به فرضیههای پژوهش به بررسی تأثیرات سکوت و آوای سازمانی بر عملکرد پرداخته شد که تأثیرگذاری سکوت و آوای سازمانی نیز بر عملکرد کارکنان نیز به اثبات رسید
کلیدواژهها