نوع مقاله : پژوهشی (با رویکردهای آمیخته)
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری رشته مدیریت منابع انسانی، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 استاد مدعو گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران و استاد گروه مدیریت راهبردی، دانشکده مدیریت و فرماندهی، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران.
3 3. استاد مدعو گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران و استاد گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی سازمان مربیگرا با رویکرد پرورش سرمایه انسانی برای دانشگاهها میباشد.
طراحی/ روششناسی/ رویکرد: پژوهش حاضر در زمره پژوهشهای آمیخته، در پارادایم قیاسی- استقرایی و به صورت کیفی- کمی است که از حیث هدف کاربردی میباشد. جامعه آماری این پژوهش در بخش کیفی و کمی، متخصصان در حوزه مربیگری شامل اساتید و مدیران دانشگاهها میباشند. نمونه مورد نظر از طریق روش هدفمند و تکنیک گلوله برفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده در بخش کیفی مصاحبه و در بخش کمی پرسشنامه میباشد. در بخش کیفی دادهها با استفاده از نرمافزار اطلستیآی و دادههای کمی با روش مدلسازی ساختاری تفسیری تحلیل شد.
یافتههای پژوهش: در این پژوهش الگو در چهار سطح و دوازده مولفه اصلی شامل تغییرات و تحولات محیطی، لزوم پرورش سرمایه انسانی و توسعه سازمانی، ویژگیهای شخصیتی مربی، دانش و مهارتهای مربی، ویژگیهای شخصیتی متربی، نگرشهای خاص متربی، استراتژیهای مدیریت و رهبری، ساختار سازمانی، فرهنگ سازمانی، زیرساختها و فناوری، مزایای فردی و مزایای سازمانی تدوین شد.
محدودیتها و پیامدها: ابعاد و مولفههای سازمان مربیگرا با رویکرد پرورش سرمایه انسانی تا حدود زیادی از نظر پژوهشگران و محققان غافل مانده است. لذا پژوهش حاضر در جهت کمتر کردن این خلأ تحقیقاتی حرکت نموده است.
پیامدهای عملی: استقرار سازمان مربیگرا سبب توانمندسازی مدیران و کارکنان میگردد که در نتیجه آمادگی و انعطافپذیری پرسنل برای تسهیل تغییرات مثبت سازمانی را فراهم مینماید.
ابتکار یا ارزش مقاله: پژوهش حاضر به یکی از موضوعات کمتر توجه شده در استقرار سازمان مربیگرا در دانشگاهها پرداخته و الگویی در خصوص آن ارائه نموده است.
نوع مقاله: پژوهشی
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Designing a Model of Coaching Organization with a Human Capital Development Approach for Universities with Interpretive Structural Modeling Technique
نویسندگان [English]
1 Ph.D. Student in Human Resource Management, Department of Public Administration, Faculty of Management and Economics, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
2 Visiting Professor, Department of Public Administration, Faculty of Management and Economics, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran and Professor, Department of Strategic Management, Faculty of Management and Command, Amin Police University, Tehran, Iran.
3 Visiting Professor, Department of Public Administration, Faculty of Management and Economics, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran and Professor, Department of Educational Management, Faculty of Management, Kharazmi University, Tehran, Iran.
چکیده [English]
Purpose: The aim of this study is to Design a model of coaching organization with a human capital development approach for universities.
Design/ methodology/ approach: The present research is among the mixed researches in the deductive-inductive and qualitative-quantitative paradigm which is applied in terms of purpose. the statistical population in qualitative and quantitative section of this research includes specialists and experts in the field of coaching including professors and administrators of universities. The sample was selected through targeted method and snowball technique. The data collection tool is in the qualitative part of the interview and in the quantitative part of the questionnaire. In the qualitative part, the data were analyzed using Atlas.ti software and quantitative data were analyzed by interpretive structural modeling method.
Research Findings: In this research, the model was developed at four levels and twelve main components including: environmental changes and transformations, the need for human capital development and organizational development, coach personality traits, coach knowledge and skills, coachee personality traits, coachee specific attitudes, management and leadership strategies, organizational structure, organizational culture, Infrastructure and technology, individual benefits and organizational benefits.
Limitations & Consequences: The dimensions and components of coaching organization with a human capital development approach, has been overlooked by many researchers. Therefore, this research has moved in direction of this research gap.
Practical Consequences: the establishment of coaching organization empowers managers and employees, which in turn provides the readiness and flexibility of personnel to facilitate positive organizational changes.
Innovation or value of the Article: The present study considered one of the less attention topics related to the establishment of coaching organization in universities and provided a model for it.
Paper Type: Research Paper
کلیدواژهها [English]