نوع مقاله : پژوهشی (با رویکردهای کیفی)
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه تهران، ایران، تهران
2 گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، ایران، تهران
3 گروه مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه تهران، ایران، تهران
4 گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه تهران، ایران، تهران.
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش، چگونگی نیل به مزیت رقابتی در سازمانهای دولتی است. مفهوم جدیدی با عنوان«مزیت همرقابتی بهصورت همکاری و رقابت» با توجه به هدف منفعت عامه و خلق ارزش مشترک در این سازمانها جهت تمایز با مفهوم رقابت و سودآوری در شرکتهای خصوصی مطرح شده است.
طراحی/ روششناسی/ رویکرد: در این پژوهش از روش هرمنوتیک انتقادی استفاده شده است. ابتدا محورهای اصلی تفکر سیستمی بررسی شده و تفسیر و همفکری بین نظریهها ارائه شدهاند؛ سپس به بررسی ابعاد در پارادایم تفسیری پرداخته شده و گزارهها و امتزاج مفاهیم کلیدی بیان میشود.
یافتههای پژوهش: میتوان مزیت همرقابتی را با تأکید بر همکاری جهت رقابت برای تبدیلشدن به خدمترسان برتر بین سازمانهای دولتی تعریف کرد. سه بُعد ساختار سازمان، فرایندهای مدیریت منابع انسانی و کارکردهای سرمایه انسانی به مثابه یک کلیت در نظر گرفته میشوند. تکرار این اجزا، مزیت همرقابتی را در رابطه با کل میسنجد که در تکرارهای بعدی منسجمتر میشود.
محدودیتها و پیامدها: از جمله محدودیتهای اصلی این تحقیق میتوان به زمانبر بودن روش هرمنوتیک انتقادی اشاره کرد که محقق با توجه به بنیادی بودن موضوع و لزوم فرانظریهپردازی، ناگزیر از انتخاب این راهبرد جهت نیل به پیامدهای مطلوب میباشد.
پیامدهای عملی: با معرفی انسان و فرایند بهعنوان ارکان اصلی کسب مزیت همرقابتی در سازمانهای دولتی، از برنامههای راهبردی حکومت نیز حمایت میشود. مزیت همرقابتی در ساختار این سازمانها با همافزایی کارکردها و فرایندها بهصورت سیستمی حاصل خواهد شد که اجزای آن در محیط ارزشی کلنگر و چرخهای در ارتباط هستند.
ابتکار یا ارزش مقاله: این مقاله برای اولین بار با طرح مفهوم بدیع مزیت همرقابتی در سازمانهای دولتی، ماتریس و رابطه انسان و فرآیند را به عنوان مبنای تحقیقات آینده ارائه میدهد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Coopetitive (Cooperation and Competition) Advantage in Public Organizations: Synergy of People and Process
نویسندگان [English]
1 Ph.D Student in Public Administration, Faculty of Management and Accounting, University of Tehran, Tehran, Iran
2 Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran
3 Faculty of Management and Accounting, University of Tehran, Tehran, Iran
4 Faculty of Management and Accounting, University of Tehran, Tehran, Iran
چکیده [English]
Purpose:The purpose of this article is how to achieve competitive advantage in public organizations. The new concept of coopetitive advantage has introduced in terms of cooperation and competition regard to the objective of common interest and creating shared value in these organizations to distinguish with competition and profitability concept in private corporations.
Design/Methodology/Approach: The research method of this paper is Critical Hermeneutics. The main axes of systems thinking have been studied and interpretation and sympathy between theories have been presented firstly. Then, the dimensions are examined in the interpretative paradigm and the expressions and synthesis of key concepts are declared.
Research Findings: Coopetitive advantage can be defined with emphasis on cooperation to compete for becoming the premier service deliverer among public organizations. Three dimensions of organization’s structure, human resource management’s processes and human capital’s functions are considered as a whole. Iteration of these components measures coopetitive advantage relating to the whole that is more integrated in next iterations.
Limitations & Consequences: Timeconsuming of the Critical Hermeneutics method is one of the main limitations in this research that the researcher is indispensable to choose this strategy for achieving desirable consequences regarding the fundamental subject and necessity of meta-theorizing.
Practical Consequences: Introducing people and process as the main pillars to achieve coopetitive advantage in public organizations, the government strategic plans are also supported. Coopetitive advantage in these organizations will be resulted systematically by synergy of functions and processes that its components are interrelated in a value-based and holistic context.
Innovation or Value of the Article: This article is presenting the matrix and formula of People and Process with designing the newfound concept of Coopetitive Advantage in Public Organizations for the first time in title of the foundation for future research.
کلیدواژهها [English]