دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، ایرانچشم انداز مدیریت دولتی2251-606912120210321Leadership Style Changes In Organizations Due To Advent Of Social Mediaتغییرات سبک رهبری در سازمانها با ظهور رسانههای اجتماعی153110064210.48308/jpap.2021.100642FAعباسعلی رستگاررفتار سازمانی،گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان0000-0001-6834-7682حسین دامغانیانرفتار سازمانی،گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنانامیر موسویدانشجوی دکترا، مدیریت رفتاری، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنانJournal Article20201009<strong>Purpose</strong>: Due to the development of social media in the country, it is essential that organizational leaders, the main factors shaping the organizational culture, acquire the necessary skills to use this new communicational platform. The aim of the researcher in this study is to examine changes in leadership style in organizations due to advent of social media.<br /><strong>Design/ methodology/ approach: </strong>The research method is Grounded Theory. The statistical population of this research is advertising agencies. Statistical samples were selected by judging method and snowball from elite groups working in advertising agencies. In this research, interviews with 12 people have reached saturation and theoretical adequacy.<br /><strong>Research Findings:</strong> The results showed that strategic thinking, personality traits of the leader and the leadership brand of the organization have been identified as the basis for changes in leadership style and perceptual, communicative and motivational indicators have been identified as its components. Also, organizational structure, economic factors, cultural factors and human capital of the organization are environmental factors affecting these changes.<br /><strong>Limitations & Consequences</strong><strong>:</strong> Lack of similar research and lack of objective indicators to comparison in the country were also the most important limitations.<br /><strong>Practical Consequences</strong>: The study was conducted in the advertising industry, which challenges its generalizability to other areas to some extent.<br /><strong>Innovation or value of the Article</strong>: Article<strong> </strong>improves for better understanding of changes in organizational leadership style by using modern communication platforms (social media).<br /><strong>Paper Type</strong>:<strong> </strong><strong> </strong>Research Paper<strong>هدف: </strong>به دلیل گسترش رسانههای اجتماعی در کشور ضروری است که رهبران سازمان بهعنوان اصلیترین عوامل شکل دهنده فرهنگ سازمانی، مهارت لازم برای استفاده از این بستر ارتباطی نوین را بدست آورند. هدف محقق در این پژوهش بررسی تغییرات سبک رهبری در سازمانها با ظهور رسانههای اجتماعی است.<br /><strong>روش شناسی: </strong>روش اجرای این تحقیق با استفاده از نظریه دادهبنیاد است. در این تحقیق جامعه آماری شرکتها و آژانسهای تبلیغاتی هستند. نمونههای آماری به شیوه قضاوتی و گلوله برفی از گروههای نخبگان شاغل در آژانسهای تبلیغاتی انتخاب گردید. در این تحقیق مصاحبه با 12 نفر به اشباع و کفایت نظری رسیده است.<br /><strong>یافتههای پژوهش: </strong>نتایج نشان داد که تفکر راهبردی، ویژگیهای شخصیتی رهبر و برند رهبری سازمان بهعنوان مبانی تغییرات سبک رهبری و شاخصهای ادراکی، ارتباطی و انگیزشی بهعنوان مؤلفههای آن شناسایی شدهاند. همچنین ساختار سازمانی، عوامل اقتصادی، عوامل فرهنگی و سرمایه انسانی سازمان عوامل محیطی مؤثر بر این تغییرات هستند.<br /><strong>محدودیتها و پیامدها: </strong>فقدان پژوهشهای مشابه و نبود شاخصهای عینی برای مقایسه در داخل کشور مهمترین محدودیتها بودند.<br /><strong>پیامدهای عملی</strong>: مطالعه انجام شده در صنعت تبلیغات صورت گرفته است که همین امر تعمیمپذیری آن به سایر حوزهها را تا حدی با چالش مواجه میکند. <br /><strong>ارزش مقاله: </strong>مقاله به درک بهتر تغییرات در رهبری سازمانی با استفاده از بسترهای ارتباطی نوین رسانههای اجتماعی، میافزاید.https://jpap.sbu.ac.ir/article_100642_504faa6670389a4e67df49d512aa4c6f.pdfدانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، ایرانچشم انداز مدیریت دولتی2251-606912120210321Identifying and Ranking the Predictors of Whistle-blowing in Organization: A Meta-Synthesis Approachشناسایی و رتبهبندی پیشایندهای افشاگری در سازمان: رهیافت فراترکیب335410064310.48308/jpap.2021.100643FAعلی پورصمیمیکارشناس ارشد مدیریت کسب و کار، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانمریم طهرانیگروه مدیریت منابع انسانی و کسب و کار، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانیوسف وکیلیگروه مدیریت منابع انسانی و کسب و کار، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانJournal Article20200425<strong>Purpose</strong>: In spite of developing different mechanism and tools for controlling and decreasing administrative corruption in our country, Whistle-blowing is still known as the most important factor for discovering the corruption. Therefore, the purpose of this paper is identifying and ranking the predictors of whistle‐blowing behaviors in organizations.<br /><strong>Design/ methodology/ approach:</strong> This paper was done through the Meta-synthesis Analysis. For this purpose, after searching data bases, 44 related researches were selected to extract factors affecting whistle‐blowing behaviors. Therefore, weighting and ranking indexes was completed by taking Shannon-Entropy method.<br /><strong>Research Findings</strong>: The result showed that whistle‐blowing value, personal responsibility, cost of whistle‐blowing and center of control were the most important factors affecting on whistle‐blowing behaviors.<br /><strong>Limitations & Consequences</strong><strong>:</strong> The current paper was concentrated on identifying the predictors of whistle‐blowing in organizations. Future papers may be done to determine the consequences of whistle‐blowing<strong>.</strong><br /><strong>Practical Consequences</strong>: Appearing whistle‐blowing behaviors in organizations is determined by different factors. Therefore, these factors should be identified in order to increasing employees’ participation in disclosing organizational deviant<br /><strong>Innovation or value of the Article</strong>: Achieving a comprehensive model with Meta-synthesis Approach as a pattern for other researches.<strong>هدف:</strong> علیرغم گسترش راهکارها و ابزارهای متفاوت برای کنترل و کاهش فساد اداری در کشور، باز هم افشاگری به عنوان مهمترین عامل کشف فساد محسوب میشود. از اینرو، هدف این پژوهش شناسایی و رتبهبندی پیشایندهای رفتارهای افشاگری در سازمان است.<br /><strong>طراحی/ روششناسی/ رویکرد:</strong> این پژوهش از طریق تحلیل فراترکیب انجام شد. در این راستا پس از جستجو در پایگاههای علمی، 44 مطالعه مرتبط استخراج و با بررسی آنها عوامل موثر بر افشاگری شناسایی شد. سپس با استفاده از روش آنتروپی شانون، وزندهی و رتبهبندی شاخصها صورت پذیرفت.<br /><strong>یافتههای پژوهش:</strong> نتایج نشان داد ارزش افشاگری، مسئولیتپذیری، هزینههای ناشی از افشاگری و مرکز کنترل فرد مهمترین عوامل موثر بر افشاگری هستند.<br /><strong>محدودیتها و پیامدها:</strong> پژوهش حاضر به شناسایی پیشایندهای رفتارهای افشاگری در سازمان پرداخته است پژوهشهای آتی میبایست پسایندهای این رفتارها را مورد مطالعه قرار دهند.<br /><strong>پیامدهای عملی:</strong> بروز رفتارهای افشاگری در سازمان تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد. لذا این عوامل برای مشارکت افراد در افشای تخلفات سازمانی میبایست شناسایی شده و مورد توجه قرار گیرند.<br /><strong>ابتکار یا ارزش مقاله:</strong> دستیابی به مدلی جامع با روش فراترکیب به عنوان الگویی برای سایر پژوهشها.https://jpap.sbu.ac.ir/article_100643_2b5ae4a43b2b51f670c2922c839ee47b.pdfدانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، ایرانچشم انداز مدیریت دولتی2251-606912120210321The process of selecting methodology in designing a good budgeting model in the public division with the total system interventions approachفرآیند انتخاب متدلوژی در طراحی مدل بودجه ریزی خوب در بخش عمومی با رویکرد سیستم مداخلات جامع557310064410.48308/jpap.2021.100644FAعادل آذرگروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، ایران، تهرانلیلا میرزاده کوهشاهیدانشجوی دکتری، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، ایران، تهرانآمنه خدیورگروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد، دانشگاه الزهرا، ایران، تهرانعباس مقبل باعرضگروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد، دانشگاه الزهرا، ایران، تهرانJournal Article20200523<strong>Purpose</strong><strong>:</strong> The purpose of this study is to use the total system interventions (TSI) approach in identifying and selecting appropriate methodologies for designing a good budgeting model in the public sector of Iran.<br /><strong>Design / Methodology / Approach:</strong> The approach used in this research is a total system interventions and is a qualitative research in terms of data collection. Because its findings have been obtained through interviews with experts in the field of budgeting and systems, and through the themes and metaphorical analyses.<br /><strong>Research Findings</strong><strong>:</strong> First, according to the results of the interview, two dimensions of complexity and the degree of common goal were determined in each stage of the budgeting process. Then, considering the appropriateness of the methodologies with the dimensions of the problem and the purpose of the research, i.e. identifying and diagnosing of the system, the appropriate methodologies were selected.<br /><strong>Limitations & Consequences:</strong> Lack of easy access to experts as well as decision making problems in choosing a methodology in the variety of them, were some of the limitations of this research. In future research, a total system interventions approach can be used to identify and select other methodologies, as well as in similar areas. <br /><strong>Practical Consequences:</strong> The model obtained from this research can be used in diagnosis and pathology of the budgeting system and as a result, designing a good budgeting model in the public sector of Iran.<br /><strong>Innovation or Value of the Article</strong><strong>:</strong> The innovation of this paper is the identification and selection of a combination of systemic methodologies in the design of the public budgeting system using the total system interventions approach.<strong>هدف:</strong> هدف این تحقیق بهکارگیری رویکرد سیستم مداخلات جامع ( (TSIدر تشخیص و انتخاب متدلوژیهای مناسب برای طراحی مدل بودجهریزی خوب در بخش عمومی ایران است. <br /><strong>طراحی/ روش شناسی/ رویکرد:</strong> رویکرد مورد استفاده در این تحقیق سیستم مداخلات جامع بوده و از نظر جمعآوری دادهها یک تحقیق کیفی میباشد. زیرا یافتههای آن از طریق مصاحبه با خبرگان حوزه بودجهریزی و حوزه سیستمی و از طریق تحلیل تم و تحلیل استعارهای به دست آمده است.<br /><strong>یافتههای پژوهش:</strong> در این مرحله با توجه به نتایج حاصل از مصاحبه، دو بعد پیچیدگی و درجه هدف مشترک در هر مرحله از فرایند بودجهریزی مشخص گردید. سپس با در نظر گرفتن تناسب متدلوژیها با ابعاد مساله و هدف تحقیق یعنی شناخت و آسیبشناسی سیستم، متدلوژیهای مناسب انتخاب گردید.<br /><strong>محدودیتها و پیامدها:</strong> عدم دسترسی آسان به خبرگان و همچنین مشکلات تصمیمگیری در انتخاب متدلوژی با توجه به تنوع متدلوژیهای مربوطه از محدودیتهای این تحقیق بود. میتوان در تحقیقات آینده از رویکرد سیستم مداخلات جامع در شناسایی و انتخاب متدلوژیهای دیگر و همچنین در حوزههای مشابه نیز استفاده نمود.<br /><strong>پیامدهای عملی:</strong> میتوان از مدل حاصل از این تحقیق در شناخت و آسیبشناسی نظام بودجهریزی و در نتیجه طراحی مدل بودجهریزی خوب در بخش عمومی استفاده نمود.<br /><strong>ابتکار یا ارزش مقاله:</strong> نوآوری این مقاله شناسایی و انتخاب ترکیبی از متدلوژیهای سیستمی در طراحی نظام بودجهریزی عمومی با استفاده از رویکرد سیستم مداخلات جامع است.https://jpap.sbu.ac.ir/article_100644_15d0542ae3ab32b6e4fef1e9b5c09acd.pdfدانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، ایرانچشم انداز مدیریت دولتی2251-606912120210321Talent Supply Chain Pattern in the Banking Industryالگوی فرآیندی زنجیره تامین استعداد در صنعت بانکداری759810064510.48308/jpap.2021.100645FAحامد دهقانانگروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه علامه طباطبائی، ایران، تهرانوحید خاشعی ورنامخواستیگروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه علامه طباطبائی، ایران، تهرانسعید صحتگروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه علامه طباطبائی، ایران، تهران.مسعود کریم زندیدانشجوی دکتری مدیریت، گروه مدیریت بازرگانی،پردیس خودگردان دانشگاه علامه طباطبائی، ایران، تهرانJournal Article20200608<strong>Purpose: </strong>The current study aims to present a talent supply chain model in the banking industry.<br /><strong>Method: </strong>This research has been done qualitatively and through a research strategy based on Strauss and Corbin's GT theory and systematic design and has been implemented in three stages of open, pivotal and selective coding. The data of this research were collected through semi-structured interviews with 16 managers and experts in the banking industry, the interviewees were selected by theoretical sampling.<br /><strong>Finding: </strong>Data were categorized in the form of 199 conceptual labels, 32 sub-categories and 11 main categories and it was determined that the talent supply chain in the banking industry includes management elements, talent supply processes, support and logistics as the central phenomena, caused by banking environmental characteristics. After identifying the appropriate banking strategies, organizational culture as the underlying factor, as well as organizational and managerial factors were identified as intervening variables. At the end, two types of intra-organizational and external organization consequences for banks in case of using this chain was introduced and based on the process model of the GT Theory, the final design pattern and judgment statements were presented.<br /><strong>Constraints and Consequences:</strong> Unwillingness of some participants employed in the banking industry to reveal information about specific issues such as new electronic products, political issues and macro management categories, the dispersal of experts in different banks and the lack of easy access to these experts were some of the limitations of this research.<br /><strong>Practical implications:</strong> By using this model, banks can improve their ability to recruit qualified, knowledgeable and elite staff with the necessary skills and abilities at the required time and at a high level and can gain competitive advantage by creating agility in dealing with changes.<br /><strong>Contribution: </strong>This research can be regarded as a pioneer work by combining talent management approaches and supply chain as a new field.<br /><strong>Paper Type</strong>:<strong> </strong>Research Paper<strong>هدف:</strong> هدف از انجام پژوهش حاضر ارائه الگوی زنجیره تامین استعداد در صنعت بانکداری بوده است.<br /><strong>طراحی/ روششناسی/ رویکرد: </strong>این پژوهش به صورت کیفی و از طریق راهبرد<strong> </strong>پژوهشی نظریه داده بنیاد و طرح نظاممند استراوس و کوربین شامل سه مرحلة کدگذاری باز، محوری و انتخابی اجرا شد. دادههای پژوهش از طریق مصاحبه های نیمه ساختاریافته با 16 نفر از مدیران و متخصصان صنعت بانکداری و با روش نمونهگیری نظری گردآوری شد.<br /><strong>یافتههای پژوهش:</strong> دادهها در قالب 199 برچسب مفهومی، 32 زیر مقوله و 11 مقوله اصلی دستهبندی شده و مشخص شدند که زنجیره تامین استعداد در صنعت بانکداری شامل عناصر مدیریتی، فرایندهای تامین استعداد و پشتیبانی و لجستیک به عنوان پدیده محوری و ویژگی های بانکی و محیطی به عنوان علت ایجاد این پدیده میشود. پس از شناسایی راهبردهای مناسب بانک، فرهنگ سازمانی به عنوان عامل زمینهای و همچنین عوامل سازمانی و مدیریتی به عنوان متغیرهای مداخله گر مورد شناسایی قرار گرفتند. در نهایت دو نوع پیامد درونسازمانی و برونسازمانی برای بانکها در صورت بهکارگیری این زنجیره معرفی و بر اساس مدل فرایندی نظریه داده بنیاد، الگوی نهایی طراحی و گزارههای حکمی ارائه شدند.<br /><strong>محدودیتها و پیامدها:</strong> محافظهکاری بعضی از مشارکتکنندگان در صنعت بانکداری در خصوص اطلاعات خاصی همچون محصولات جدید الکترونیک، مسائل سیاسی و ردههای مدیریتی کلان، پراکندگی خبرگان در بانکهای مختلف و عدم دسترسی راحت به این خبرگان از جمله محدودیت های این پژوهش بوده است.<br /><strong>پیامدهای عملی:</strong> بانکها با بهکارگیری این الگو میتوانند توان سودآوری خود را ارتقا بخشیده و از وجود مخرن استعدادها برخوردار گردند و از سوی دیگر در برخورد با تغییرات چابکتر عمل کرده و کسب مزیت رقابتی را تسهیل نمایند.<br /><strong>ابتکار یا ارزش مقاله:</strong> مقاله توانست رویکردهای مدیریت استعداد و زنجیره تامین را در هم آمیخته و به عنوان یک حوزه جدید خود را معرفی کند.<br /><strong>نوع مقاله:</strong> مقاله پژوهشیhttps://jpap.sbu.ac.ir/article_100645_12ed954919e811837fd8e7f2810594d2.pdfدانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، ایرانچشم انداز مدیریت دولتی2251-606912120210321Explaining the experience of policymakers and management professionals in identifying the existing dimensions and components of upgrading top executives in the State Services Management Actتبیین تجربه سیاستگذاران و متخصصان مدیریت در شناسایی ابعاد و مؤلفههای موجود ارتقاء مدیران آموزش عالی در قانون مدیریت خدمات کشوری9911310063510.48308/jpap.2021.100635FAحسین پاشایی قراگزایلدانشجو دکترا مدیریت دولتی گرایش نیروی انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قائمشهر، قائمشهر، ایرانفرهاد نژاد حاجی علی ایرانیاستادیار، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، و احد بناب، بناب، ایران0000-0001-6318-3594Journal Article20200420<strong>Purpose</strong>: The aim of this study is to identify the dimensions and components of the promotion of senior managers in the Civil Service Management Law.<br /><strong>Design / methodology / approach</strong>: The present qualitative study continued with the phenomenological approach in November 2018 on 29 experts and policymakers in the field of management by targeted sampling method and up to data saturation, with respect to confidentiality of information and the possibility of leaving the study at any time. Data collection was performed through in-depth and semi-structured in-depth interviews. All interviews were recorded and then, word by word, handwritten and analyzed.<br /><strong>Findings</strong>: By analyzing and integrating the main components, 8 main ones were identified and by analyzing them, 46 sub-components were extracted. What is upgrading, why upgrade, factors affecting upgrade, feature of the law, right upgrade strategies, pathology of the upgrade law, the consequences of the right upgrade, the consequences of the wrong upgrade, were chosen as the main themes.<br /><strong>Limitations and Consequences</strong>: Due to the multiplicity of research variables and the specific complexities of the research, other components of the variables should be carefully considered for future research so that the other relationships of the variables are more transparent and comprehensive.<br /><strong>Practical implications</strong>: Organizational managers can motivate their employees to increase their knowledge and expertise to achieve the goal.<br /><strong>Originality or value of the article</strong>: In this study, analyzing the answers of the interviewees to identify the dimensions and components of the promotion of senior managers in the Civil Service Management Law, job burnout, compiling pre-implementation regulations, efficiency, creating databases and updating in various ways are the most important components that should be promoted. Top managers in the Civil Service Management Law should pay attention to them.<strong>هدف: </strong>مطالعه حاضر با هدف شناسایی ابعاد و مؤلفههای موجود ارتقاء مدیران عالی در قانون مدیریت خدمات کشوری انجام شد.<strong> </strong><br /><strong>طراحی/ روششناسی/ رویکرد:</strong> مطالعه کیفی حاضر با رویکرد پدیدارشناسی در آبان ماه 1397 بر روی 29 تن از متخصصین و سیاستگذاران عرصه مدیریت به روش نمونهگیری هدفمند و تا اشباع دادهها، با رعایت محرمانه بودن اطلاعات و امکان ترک مطالعه در هر زمان که مایل بودند، ادامه یافت. روش جمعآوری دادهها از طریق مصاحبه عمیق باز و نیمهساختاریافته انجام گرفت. تمام مصاحبهها ضبط و سپس، کلمه به کلمه دستنویس شد و مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت.<br /><strong>یافتههای پژوهش:</strong> با تحلیل و ادغام مؤلفههای اصلی، 8 مؤلفه اصلی شناسایی و با تحلیل مؤلفههای اصلی، 46 مؤلفه فرعی استخراج گردید. چیستی ارتقاء، چرایی ارتقاء، عوامل مؤثر بر ارتقاء، ویژگی قانون، راهکارهای ارتقاء درست، آسیبشناسی قانون در خصوص ارتقاء، پیامدهای ارتقاء درست و پیامدهای ارتقاء نادرست بهعنوان مضمونهای اصلی انتخاب شدند.<br /><strong>محدودیتها و پیامدها:</strong> به دلیل تعدد متغیرهای پژوهش و پیچیدگیهای خاص پژوهش، برای پژوهشهای آینده باید سایر مؤلفههای متغیرها بهطور دقیق بررسی شوند تا دیگر روابط متغیرها هر چه شفافتر و جامعتر شناخته شود.<br /><strong>پیامدهای عملی:</strong> مدیران سازمان میتوانند در کارکنان خود انگیزهای به وجود آورند تا میزان دانش و تخصص افراد برای دستیابی به هدف افزایش یابد.<br /><strong>ابتکار یا ارزش مقاله</strong>: در این پژوهش از تحلیل پاسخهای مصاحبهشوندگان به شناسایی ابعاد و مؤلفههای موجود ارتقاء مدیران عالی در قانون مدیریت خدمات کشوری، فرسودگی شغلی، تدوین آییننامههای قبل از اجرا، کارآمدی، ایجاد بانکهای اطلاعاتی و بهروز کردن از طرق مختلف از مهمترین مؤلفههای هستند که بایستی در ارتقاء مدیران عالی در قانون مدیریت خدمات کشوری به آنها توجه کرد.https://jpap.sbu.ac.ir/article_100635_45c3e6c8bad99ed24ec3f199d44e96ca.pdfدانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، ایرانچشم انداز مدیریت دولتی2251-606912120210321بررسی رابطه بین سلامت سازمانی و مسئولیت پذیری اجتماعی کارکنان با توجه به نقش تعدیلگر نوع استخدام (کارکنان رسمی و قراردادی) در شرکت خودروسازی سایپا آذینبررسی رابطه بین سلامت سازمانی و مسئولیت پذیری اجتماعی کارکنان با توجه به نقش تعدیلگر نوع استخدام (کارکنان رسمی و قراردادی) در شرکت خودروسازی سایپا آذین11513310082210.48308/jpap.2021.100822FAغلامعلی طبرسااستاد، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران0000-0000-7171-8800الهام ترک تبریزیدانشجو دکتری مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانفرشید خموییدانشجو دکتری مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.Journal Article20190109<strong>Design/ methodology/ approach: </strong> The study Objectively is an applied work and a descriptive-survey in terms of data gathering method. Structural equations modeling was used in the study. The statistical population of this research is the employees of the department of trade and engineering of Saipa Automobile Company, which are randomly selected and by using sampling method, 183 individuals were selected as the statistical sample. To collect data, two organizational health questionnaires were used based on Hoy et al. model and Social Responsibility Questionnaire based on Carroll model. To test the research hypotheses, PLS software was used.<br /><strong>Research Findings:</strong> The results showed that organizational health has a positive and significant effect on social responsibility of employees. Also, the role of moderating variable of employment type (formal or contractual) is confirmed by the relationship between organizational health and social responsibility of employees.<br /><strong>Limitations & Consequences</strong><strong>:</strong> If employee recruitment is official, the impact of organizational health on social responsibility increases and if the type of employment is contractual, the impact of organizational health on social responsibility will be reduced.<br /><strong>Practical Consequences</strong>: In order to improve social responsibility of employees in organizations, measures are taken to increase the health of the organization.<br /><strong>Innovation or value of the Article</strong>: Investigating the relationship between organizational health and social responsibility and addressing the issue of whether improving organizational health in the organization will lead to increase social responsibility of employees or not .<br /><strong>Paper Type</strong>:<strong> </strong>Research Article<strong>هدف:</strong> یکی از مسائلی که امروزه پژوهش بر روی آن ضروری به نظر می رسد، مسئولیت پذیری اجتماعی کارکنان است. فضای بوروکراتیک و سلسلهمراتبی بسیاری از سازمانها باعث شده تا احساس تعهد و مسئولیتپذیری کارکنان در قبال سازمان و جامعه کمتر شود. پژوهش حاضر با هدف تبیین رابطه بین سلامت سازمانی و مسئولیتپذیری اجتماعی کارکنان با توجه به نقش تعدیلگر نوع استخدام (رسمی یا قراردادی) انجام شده است.<br /><strong>طراحی/ روششناسی/ رویکرد:</strong> این پژوهش با توجه به هدف، کاربردی و از نظر گردآوری داده ها جزء پژوهش های توصیفی- پیمایشی و به طور کامل مدلسازی معادلات ساختاری است. جامعه آماری این تحقیق کارکنان واحد بازرگانی و واحد مهندسی شرکت خودروسازی سایپا آذین میباشند، که به صورت تصادفی انتخاب شدهاند و با استفاده از روش نمونه گیری 183 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شده است. جهت گردآوری دادههای پژوهش از دو پرسشنامه استاندارد سلامت سازمانی بر اساس مدل هوی و همکاران و پرسشنامه مسئولیتپذیری اجتماعی بر اساس مدل کارول استفاده شده است. به منظور آزمون فرضیه های پژوهش از نرم افزار PLS استفاده شد.<br /><strong>یافته های پژوهش:</strong> نتایج نشان داد که سلامت سازمانی بر مسئولیت پذیری اجتماعی کارکنان تاثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین نقش تعدیلگری متغیر نوع استخدام (رسمی یا قراردادی) بر رابطه بین سلامت سازمانی و مسئولیت پذیری اجتماعی کارکنان مورد تایید قرار گرفت.<br /><strong>محدودیت ها و پیامدها</strong>: اگر استخدام کارکنان به شکل رسمی باشد، تاثیر سلامت سازمانی بر مسئولیتپذیری اجتماعی کارکنان افزایش مییابد و اگر نوع استخدام قراردادی باشد، تاثیر سلامت سازمانی بر مسئولیتپذیری اجتماعی کارکنان کاهش خواهد یافت.<br /><strong>پیامدهای عملی</strong>: به منظور بهبود مسئولیت پذیری اجتماعی کارکنان در سازمانها اقداماتی در جهت افزایش سلامت سازمان انجام گیرد.<br /><strong>ابتکار یا ارزش مقاله</strong>: بررسی رابطه بین سلامت سازمانی و مسئولیت اجتماعی و پرداختن به این موضوع که آیا بهبود سلامت سازمانی در سازمان منجر به افزایش مسئولیتپذیری اجتماعی کارکنان خواهد شد یا خیر.<br /><strong>نوع مقاله:</strong> مقاله پژوهشیhttps://jpap.sbu.ac.ir/article_100822_1e813c19ab5a864a521c076b2b3b9510.pdfدانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، ایرانچشم انداز مدیریت دولتی2251-606912120210321Developing and Validation of co-creation Questionnaireطراحی و اعتباریابی سنجه اندازهگیری هم آفرینی در دانشگاه13515510082710.48308/jpap.2021.100827FAفاطمه طاهرپورگروه علوم تربیتی، دانشگاه بیرجند، ایران، خراسان جنوبی0000-0003-2549-1515Journal Article20200907Background and aim: The present study was designed to develop a measurement tool for the estimation of co-creation in universities. In the first stage, after review the related literature, based on Prahalad and Ramaswamy (2004), a 40 items questionnaire was developed and delivered to 13 experts in this context.Method: For the evaluation of validity, internal consistency and repeatability of the co-creation questionnaire the content validity ratio (CVR), content validity index and Cronbach α coefficient methods were Used. The results showed that the content validity ratio of 9 questions was less than 0.54 and were removed from the list of questions. The content validity index of the final questionnaire was calculated to be 0.85, which was acceptable.Results: The results of confirmatory factor analysis showed that the RMSEA index is less than 0.08 and showed a good fit of the model. Also, in the model fit study, the p-value was more than 0.05. Through Cronbach’s alpha coefficient, reliability coefficients were obtained equal to 0.95.Limitations: Qualitative methods were not used in data collection such as interview and observation. The effects of sampling and measurement error, the extent of higher education in Iran, the high cost of data collection, the lack of studies and the lack of cooperation of higher education experts were the limitations of the present study.Practical implications: For measurement of co-creation in educational workplaces, a valid and reliable instrument is required. Based on the obtained results, it can be concluded that the developed questionnaire is a valid and reliable tool for the estimation of co-creation in university.Initiative or value of the article: Since the present article deals with the concept of co-creation and the construction of its measurement scale, it contributes to a deeper understanding of this concept and provides ideas for its implementation in the higher education environmentهدف: در عصر دانش و با توجه به گستردگی، تنوع و وسعت دانش موجود در زمینههای مختلف، استفاده از رویکرد همآفرینیانه و توسعه فرایندهای همآفرینی راهی است در جهت استفاده بهینه و موثر دانش موجود و کاهش ابهامها و عدم قطعیتها. لیکن فرایندها و مولفه های همآفرینی مخصوصا در جامعه علمی دانشگاهی هنوز به خوبی شناخته نشده است. هدف از پژوهش حاضر ساخت پرسشنامه همآفرینی و بررسی روایی و پایایی آن در جامعه دانشگاهی بود.روش: نخست با بررسی پیشینه همآفرینی، مدل 4 بعدی پراهالاد و رامسومی (2004) انتخاب گردید. سپس فهرست اولیهای از 40 سوال تهیه شد و در اختیار 13 نفر از متخصصین قرار گرفت. برای بررسی روایی، سازگاری درونی و تکرارپذیری پرسشنامه، به ترتیب از نسبت روایی محتوایی، شاخص روایی محتوایی، ضریب آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. تحلیل عاملی تاییدی پرسشنامه با استفاده از نرم افزار Amos انجام شد.یافته ها: نتایج نشان داد که نسبت روایی محتوایی 9 سوال از 40 سوال مربوط به پرسشنامه همآفرینی پایینتر از 54/0 است و از لیست سوالات حذف شدند. شاخص روایی محتوایی پرسشنامه نهایی مقدار 85/0 محاسبه شد که قابل قبول بود. نتایج تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که شاخص RMSEAنیز کمتر از 08/0 است و نشان دهنده برازش مناسب الگوی تحلیل عاملی بود. همچنین در بررسی برازش مدل، مقدار p-value بیش از 05/0 بود. نتایج نشان داد که پایایی پرسشنامه برابر با 95/0 و تکرارپذیر میباشد.محدودیتها: از روشهای کیفی در گردآوری دادهها مانند مصاحبه و مشاهده استفاده نشد. اثرات نمونهگیری و خطای اندازهگیری، گستردگی آموزش عالی ایران، پر هزینه بودن جمع آوری داده ها، کمبود مطالعات انجام شده و عدم همکاری خبرگان آموزش عالی از جمله محدودیتهای پژوهش حاضر است.پیامدهای عملی: برای سنجش همآفرینی در بین اعضای هیات علمی می بایست از یک ابزار قابل اعتماد استفاده نمود. با توجه به نتایج بدست آمده در این مطالعه، پرسشنامه فراهم آمده برای استفاده در محیط دانشگاهی پایایی مطلوب و روایی مناسبی دارد.ابتکار یا ارزش مقاله: از آنجا که مقاله حاضر به مفهوم هم آفرینی و ساخت مقیاس سنجش آن پرداخته است به فهم عمیقتر این مفهوم کمک میکند و ایدههایی را جهت عملیاتی کردن آن در فضای آموزش عالی فراهم میآورد.https://jpap.sbu.ac.ir/article_100827_6ad5b2cc4f00502ee8de00e1ac67af6b.pdfدانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، ایرانچشم انداز مدیریت دولتی2251-606912120210321The Model of Human Resource Management based on New Public Managementمدل مدیریت منابع انسانی مبتنی بر مدیریت دولتی نوین15717710085510.48308/jpap.2021.100855FAحبیب اله فلاحدانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم شهر، قائم شهر، ایراناسداله مهرآراگروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم شهر، قائم شهر، ایرانمجتبی طبریگروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم شهر، قائم شهر، ایرانJournal Article20200714<strong>Purpose</strong>: The present study was conducted with the aim of the role model of human resource management based on new public management.<br /><strong>Design / methodology / approach</strong>: In the present study, two qualitative and quantitative methods were used to collect data. In the qualitative part, using deep, semi-structured interviews and using the opinion of experts, and in a small part, the information questionnaire was collected. The interviews were analyzed using three-step coding method (open coding, axial coding and selective coding). In the qualitative part, the interviews continued until the theoretical saturation, and in the quantitative part, 384 customers of Maskan Bank formed the sample size and completed the questionnaires.<br /><strong>Findings</strong>: The results showed that finally the components of human resource management were adjusted and proposed based on the new public management approach (principle of privatization, principle of decentralization, principle of downsizing, principle of management, decentralization).<br /><strong>Limitations and Consequences</strong>: Due to the multiplicity of research variables and the specific complexities of the research, other components of the variables should be carefully considered for future research so that the other relationships of the variables are more transparent and comprehensive.<br /><strong>Practical implications</strong>: In order to attract and employ educated, experienced and specialized human resources, the basic and scientific facilities and tools of human resources should be used.<br /><strong>Originality or value of the article</strong>: In order to develop and equipoise the balanced human resources, a comprehensive human resource planning system such as career path, succession planning should be designed and implemented.<br /><strong>Article Type</strong>: Scientific Article<strong>هدف: </strong>مطالعه حاضر با هدف مدل مدیریت منابع انسانی مبتنی بر مدیریت دولتی نوین، انجام شد.<strong> </strong><br /><strong>طراحی/ روششناسی/ رویکرد:</strong> در پژوهش حاضر برای جمعآوری دادهها از دو روش کیفی و کمی استفاده شد. جمعآوری اطلاعات در بخش کیفی با استفاده از مصاحبههای عمیق نیمه ساختار یافته و استفاده از نظر خبرگان و در بخش کمی با استفاده از پرسشنامه انجام شد. مصاحبههای انجام شده به روش کدگذاری سه مرحلهای (کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی)، مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. در بخش کیفی تا رسیدن به اشباع نظری مصاحبهها ادامه یافت و در بخش کمی نیز 384 نفر از مشتریان بانک مسکن حجم نمونه را تشکیل دادند و پرسشنامهها را تکمیل کردند.<br /><strong>یافتههای پژوهش:</strong> بر اساس نتایج مولفههای مدیریت منابع انسانی بر اساس رویکرد مدیریت دولتی نوین (اصل خصوصیسازی، اصل تمرکززدایی، اصل کوچکسازی، اصل مدیریتگرایی، بوروکراسی زدایی) تنظیم و پیشنهاد گردید.<br /><strong>محدودیتها و پیامدها:</strong> به دلیل تعدد متغیرهای پژوهش و پیچیدگیهای خاص پژوهش، برای پژوهشهای آینده باید سایر مؤلفههای متغیرها بهطور دقیق بررسی شوند تا دیگر روابط متغیرها هر چه شفافتر و جامعتر شناخته شود.<br /><strong>پیامدهای عملی:</strong> به منظور جذب و بهکارگیری نیروی انسانی تحصیل کرده، مجرب و متخصص، از امکانات و ابزارهای اصولی و علمی منابع انسانی استفاده شود.<br /><strong>ابتکار یا ارزش مقاله</strong>: به منظور توسعه و رشد متوازن منابع انسانی نظام جامع برنامهریزی نیروی انسانی از قبیل مسیر پیشرفت شغلی، برنامهریزی جانشینی طراحی و اجرا گردد.<br /><strong>نوع مقاله:</strong> مقاله علمی.https://jpap.sbu.ac.ir/article_100855_3b3cb5fede3b4f126b9045e5ecab96b6.pdf