نوع مقاله : پژوهشی ( با رویکردهای کمی)
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، گرایش منابع انسانی، گروه مدیریت دولتی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 استاد تئوری مدیریت، مدیریت دانش و استراتژیک، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
3 استاد مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
4 عضو هیات علمی گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده
این پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی و با بهکارگیری روش تحقیق داده بنیاد انجام شده است. جهت جمعآوری دادهها، به بررسی ادبیات ارائه شده در بحثهای برند کارکنان، برند کارفرما و برند منابع انسانی، بررسی 20 شرکت اوّل در لیست بهترین شرکتها برای کارکردن در مجله ساندیتایمز در سال 2019 و مصاحبههای نیمهساختاریافته با بهکارگیری روش نمونهگیری هدفمند با 30 نفر از مدیران منابعانسانی، متخصصان منابعانسانی و کارکنان پرداخته شدهاست. تجزیه و تحلیل دادهها در سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی انجام گرفت. نتایج، نشاندهنده استخراج بالغ بر 260 کد یا مفهوم اوّلیه از بررسیها و مصاحبهها، 85 مفهوم و 23 مقوله است که در قالب مدل پارادایمی شامل مقوله اصلی(سامانه منابع انسانی)، شرایط علی(برند داخلی، برند سازمان، حمایت مدیران ارشد، استعدادیابی)، بستر حاکم(نگرش کارکنان به سازمان و سازمان به کارکنان، همسویی برنامههای سامانه منابعانسانی با استراتژی سازمان، محیط رقابتی و پویا)، شرایط مداخلهگر(غیرقابل کنترل بودن کارکنان مستعد، عدمتطبیق سیستم منابع انسانی موجود، بیانصافی سازمانی، مدیریت عملکرد نامناسب، رفتارهای شخصی در سازمان، فرهنگ سازمان معیوب)، راهبردها(برندسازی سامانه منابع انسانی، راهبرد فرآیندی) و پیامدها(فردی، سازمانی، ملّی و بین المللی) قرار گرفت.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
A model for branding human resource system with Grounded Theory
نویسندگان [English]
1 Ph.D. Condidate of Public Management, Human Resources Management, Department of Public Management, Faculty of Management, Tehran South Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 Professor of Human Resources Management, Department of Public Management, Faculty of Management, Tehran South Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
3 Professor of Public Administration, Allameh Tabatabaei University, Tehran, Iran
4 Professor of Management, Department of Management, Faculty of Management, Tehran South Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
چکیده [English]
This research has been carried out within the framework of qualitative approach. By applying the research data base of the grounded theory. In order to collect data, the presented literature in employee brand discussions, employer brand and human resources branding evaluated and the first 20 companies in the list of the best companies for work in the magazine of sunday times in 2019 and Semi-structured interview have been designed using a targeted sampling method with 30 resource managers, resource specialists and staff members. Data analysis was performed in three stages: 1.open coding, 2.axial coding and 3.selective coding. The results show that 260 codes or initial concepts, 85 concepts and 23 categories have been extracted from surveys and interviews. that are based on a paradigmatic model including the main category (human resource system), causative conditions (internal brand, organization brand, Senior management support, talent identification), the platform of the ruler (the attitude of the staff to the organization and the staff towards the employees, the alignment of the resource system system with the organization's strategy, the competitive environment and the dynamic environment), the conditions of the intervention (uncontrollable prone to talented staff, -Not application of existing human resources system, organizational imbalance, inappropriate performance management, personal behaviors in organization, organization culture), strategies (Human resource management, process strategy), and outcomes (individual, organizational, national, and international).
کلیدواژهها [English]