نوع مقاله : پژوهشی ( با رویکردهای کمی)
نویسندگان
1 استادیار، دانشگاه شهید بهشتی (نویسنده مسئول).
2 ** کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی.
چکیده
امروزه سازمانها دریافتهاند که دانش یکی از مهمترین و بارزترین شاخصهای ماندگاری در دنیای رقابتی است. بُعد رقابتی اصلی هر بنگاه اقتصادی، ایجاد و انتقال مؤثر دانش درون سازمان است. اجرای موفق مدیریت دانش به هماهنگى بین عواملى از قبیل فرهنگ سازمانی، فناورى اطلاعات، ساختار سازمانى، رهبری و منابع انسانی بستگی زیادى دارد. این پژوهش با استفاده از ارزیابى عوامل کلیدى موفقیت، به دنبال تعیین وضعیت آمادگى اجرای مدیریت دانش در سازمان صداوسیما - رادیو اینترنتى است. براى هر یک از شاخصهاى بالا، مؤلفههای مختلفى بر اساس راهبردهاى اساسى مدل نوناکو و تاکوشى در تهیه پرسشنامه استفاده شد. تحلیل دادههاى بهدستآمده از پرسشنامه نیز با استفاده از آزمون فریدمن (بالاترین میانگین) اولویتبندی شدند. بر اساس یافتههای آزمونها، این سازمان با وضعیت مطلوب اجرای مدیریت دانش فاصله دارد. در میان زیرساختهاى مدیریت دانش، فرهنگ سازمانی وضعیت نامساعدترى نسبت به سایر عوامل دارد؛ همچنین زیرساخت فناورى اطلاعات از بهترین وضعیت برخوردار است. در انتها با توجه به مدل پایه ساختمان دانش، پیشنهادهایی براى استقرار مدیریت دانش در این سازمان ارائه شده است.
کلیدواژهها