نوع مقاله : پژوهشی ( با رویکردهای کمی)
نویسندگان
1 * استاد، دانشگاه تهران.
2 *** استاد، دانشگاه شهید بهشتی
چکیده
چکیده هدف پژوهش حاضر طراحی الگویی برای شناسایی فرایند دانشآفرینی در دانشگاه است. روش پژوهش از نوع آمیخته اکتشافی است و در بخش کیفی از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته با 14 نفر از متخصصان و صاحبنظران فرایند دانشآفرینی در دانشگاه شناسایی شد. در بخش کمّی در قالب روش پژوهش توصیفی-تحلیلی و از طریق ابزار پرسشنامه پژوهشگرساخته نظرها و دیدگاههای اعضای هیئتعلمی «دانشگاه تهران» گردآوری شد. درنتیجه تحلیلهای دادههای بخش کیفی، فرایند دانشآفرینی در دانشگاه شامل 8 مرحله به شرح زیر شناسایی شد: برانگیختن حس کنجکاوی؛ خلق ایده؛ گردآوری داده و اطلاعات در مورد ایده؛ بهاشتراکگذاشتن ایده با دیگران؛ سازماندهی ایده؛ آزمایش ایده، تحلیل نتایج حاصل از آزمایش ایده و نشر و اشاعه. درنهایت نتایج تحلیل کمّی بهمنظور برازش الگوی پیشنهادی برای فرایند دانشآفرینی در دانشگاه نشان میدهد که الگوی شناساییشده برازش مطلوبی دارد.
کلیدواژهها