نوع مقاله : پژوهشی ( با رویکردهای کمی)
نویسندگان
1 * دانشیار، دانشگاه تهران.
2 ** دانشجوی دکترای، دانشگاه تهران
3 *** دانشجوی دکترای، دانشگاه تهران (نویسنده مسئول).
چکیده
چکیده یکی از مهمترین عواملی که کارآفرینان را در ارزشآفرینی و نوآوری یاری میرساند، فرآیندهای تصمیمگیری آنها است. پژوهشهای فراوانی نشان دادهاند که کارآفرینان در تصمیمهای خود لزوماً فرآیندهای عقلایی و منطقی را طی نمیکنند و دچار سوگیری هستند که این سوگیریها آثار مختلفی بر نتایج کسبوکارهای آنها دارد. تشدید تعهد از رایجترین سوگیریهای شناختی انسانها است و ازجمله مهمترین سوگیریهای تصمیمگیری کارآفرینان است که باعث میشود آنها تا آخرین توان بر سر تصمیم گرفتهشده بمانند و درنهایت سرنوشت کسبوکار خود را رقم بزنند. پژوهش حاضر با رویکردی کیفی و با استفاده از روش نظریه برخواسته از دادها به بررسی مهمترین عوامل ایجادکننده این سوگیری در میان کارآفرینان دانشبنیان ایرانی پرداخته است. طبق یافتههای این پژوهش که از طریق مصاحبههای عمیق با 22 نفر جمعآوری و سپس تحلیل شد؛ احساس مسئولیت و تمایل به حفظ وجهه بهعنوان شرایط علّی، فشار و محدودیتهای محیطی و پیچیدگی محیطی بهعنوان شرایط مداخلهگر، اعتمادبهنفس و خودباوری، ریسکپذیری، خوشبینی، اعتمادبهنفس و تجربه قبلی بهعنوان عوامل زمینهای شناسایی شدند که بر شکلگیری سوگیری تشدید تعهد در کارآفرینان تأثیر دارند. این سوگیری به تخصیص منابع بیشتر توسط کارآفرین و درنتیجه موفقیت یا شکست وی منجر میشود
کلیدواژهها